کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پرچمدار اسکار بین‌المللی وارد رقابت شد

4 مهر 1403 ساعت 17:41


گروه فرهنگی: سینمای ایتالیا به عنوان پرافتخارترین کشور در عرصه اسکار بین‌المللی، فیلم برگزیده خود برای رقابت اسکار ۲۰۲۵ را معرفی کرد.به گزارش ایسنا، فیلم حماسی «ورمیلیو» ساخته مائورا دلپرو که اخیراً برنده شیر نقره‌ای جایزه بزرگ هیات داوران جشنواره فیلم ونیز شده است، به عنوان نامزد ایتالیا برای شاخه بهترین فیلم بخش فیلم بلند بین‌المللی اسکار ۲۰۲۵ انتخاب شده است.

داستان این درام در پایان جنگ جهانی دوم در یک دهکده آلپ اتفاق می‌افتد، جایی که ورود یک سرباز باعث بروز مشکل میان سه خواهر می‌شود. این فیلم نخستین نمایش خود را در آمریکای شمالی پس از ونیز در بخش نمایش‌های ویژه در جشنواره تورنتو داشت.

 «ورمیلیو» دومین فیلم ساخته دلپرو پس از فیلم «مادرانه» است، فیلمی که داستان آن در پناهگاهی آرژانتینی برای مادران نوجوان که توسط راهبه‌ها اداره می‌شود می‌گذرد. «ورمیلیو» به عنوان نماینده ایتالیا در رقابت اسکار توسط کمیته‌ای از کارشناسان به نام انجمن فیلم سینمایی ایتالیا انتخاب شد که در بیانیه ای فیلم را به دلیل توانایی آن در روایت گذشته روستایی ایتالیا، مورد تمجید قرار دارند.

کمیته اسکار سینمای ایتالیا در نهایت و در حالی فیلم «ورمیلیو» را به عنوان انتخاب رسمی خود معرفی کرد که پیش‌تر فیلم«پارتنوپ» ساخته پائولو سورنتینو، کارگردان شناخته‌شده و برنده اسکار ایتالیایی به عنوان پیشتاز برای نمایندگی سینمای ایتالیا شناخته می‌شد.

همچنین سینمای آرژانتین فیلم «کشتن جوکی» اثر لوئیس اورتگا را که در جشنواره ونیز رونمایی شد را به عنوان نماینده رسمی خود برگزید و سینمای برزیل هم فیلم «من هنوز اینجا هستم» ساخته والتر سالس را به عنوان فیلم اسکاری خود انتخاب کرد.

سینمای ایتالیا با کسب ۱۴ جایزه شامل ۳ جایزه افتخاری بین سال‌های ۱۹۴۷ تا ۱۹۵۵ و ۱۱ جایزه اسکار در بخش بهترین فیلم  غیرانگلیسی زبان (فیلم بین‌المللی)، پرافتخارترین کشور در این عرصه است و آخرین بار در سال ۲۰۱۴ با فیلم «زیبایی بزرگ» ساخته «پائولو سورنتینو» موفق به کسب این جایزه شد و پیش از آن نیز «واکسی» ساخته «ویتوریو دسیکا»(۱۹۴۷)؛ «دزد دوچرخه» از «ویتوریو دسیکا» (۱۹۵۰ )؛ «دیوارهای مالاپاگا» ساخته «رنه کلمنت» (۱۹۵۱)؛ «استرادا» ساخته «فدریکو فلینی»(۱۹۵۷)؛ «شب‌های کابیریبا» ساخته «فدریکو فلینی»(۱۹۵۸)؛ «هشت‌ونیم» به کارگردانی «فدریکو فلینی» (۱۹۶۴)؛ «دیروز، امروز، فردا» به کارگردانی «ویتوریو دسیکا» (۱۹۶۵)؛ «بازپرسی درباره یک شهروند دور از سوظن» به کارگردانی «الیو پتری» (۱۹۷۱)؛ «باغ خانواده فینتسی کونتینی» ساخته «ویتوریو دسیکا»(۱۹۷۲)؛ «آمارکورد» از «فدریکو فلینی» (۱۹۷۵)؛ «سینما پارادیزو» به کارگردانی «جوزپه تورناتوره»(۱۹۹۰)؛ «مدیترانه» از «گابریل سالواتوره» (۱۹۹۲)؛ «زندگی زیباست» به کارگردانی «روبرتو بنینی» (۱۹۹۹)  این جایزه را برای ایتالیایی‌ها به ارمغان آورده بودند.

پیش از این کمیته اسکار کشورهایی چون فرانسه، کانادا، شیلی، کاستاریکا، مراکش، پاناما، پرو، اروگوئه، کامبوج، ژاپن، قرقیزستان، آلمان، ترکیه، عراق، فلسطین، کره جنوبی، تایوان، ارمنستان، اتریش، بلغارستان، کرواسی، چک، استونی، مجارستان، ایرلند، لتونی، لیتوانی، رومانی، اوکراین، ایسلند، کنیا، فنلاند، هند، آرژانتین و مکزیک نیز فیلم منتخب خود را به آکادمی اسکار اعلام کرده‌اند.
سینمای ایران نیز فیلم «در آغوش درخت» ساخته بابک خواجه‌پاشا را به عنوان نماینده خود در اسکار پیش رو شناخته است.

آخرین مهلت ارسال آثار برای رقابت در شاخه بهترین فیلم اسکار بین‌المللی ۱۴ نوامبر ۲۰۲۴ (۲۴ آبان) است. فهرست نامزدهای اولیه مدعیان اسکار بین المللی نیز ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) و نامزدهای نهایی هم ۱۷ ژانویه ۲۰۲۵ (۲۷ دی) اعلام می شوند.سال گذشته فیلم «منطقه مورد علاقه» ساخته جاناتان گلیزر به نمایندگی از سینمای انگلیس توانست جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌المللی را کسب کند.نود و ششمین دوره جوایز سینمایی اسکار یکشنبه دوم مارس ۲۰۲۵ (۱۱ اسفندماه) برگزار می‌شود.


کد مطلب: 492857

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/492857/پرچمدار-اسکار-بین-المللی-وارد-رقابت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir