کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رکود معنادار بازار خودرو تا کی ادامه دارد؟

6 مهر 1403 ساعت 12:11


گروه اقتصادی: پس از آخرین لاتاری جدید یکی از خودروسازان کشور همه مردم همان اندک اعتمادی که به خودروساز داشتند را از دست دادند.به گزارش اقتصاد24،امروز بازار خودرو در سکوت معناداری بسر می‌برد. نه خبری از معاملات خودرویی است نه خبری از تحویل خودرو‌های پیش خرید شده و نه خبری از واردات خودرو!

هرچند طی روز‌های اخیر، عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد در توییتی ادعا کرد که گره کور واردات خودرو باز شده و دولت جدید قرار است به مبارزه با انحصارطلبی خودروسازان برود. این توییت تا حدودی احتمال تخصیص یک میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو را بالا می‌برد که به معنی احتمال سرعت گرفتن واردات خودرو است.

البته زیر پوست این سکوت در بازار خودرو، افزایش قیمت محصولات تولید داخل و مونتاژی بدون توقف ادامه دارد.بی توجهی به بازار خودرو از سوی دولت، تبعات سنگینی را به متقاضیان اصلی این بازار تحمیل کرده تا حدی که برای معاملات مدل‌های ۱۳۹۷ به قبل خودرو‌های تولید داخل کمتراز ۲۵۰ میلیون تومان باید پرداخت کرد.

حالا این سوال مطرح می‌شود که با توجه به ظرفیت پایین تولید و کیفیت بسیار ضعیف خودرو‌های تولیدی و بالا بودن قیمت همین خودرو‌ها در بازار، هنوز مردم به دنبال خرید این خودرو‌ها هستند و در برابر بدقولی‌های خودروساز باز هم مردم به خودروساز اعتماد می‌کنند.اسدالله کرمی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران  گفت: مردم بهتر می‌دانند که نبض بازار دست خودروساز است. آن‌ها تعیین کننده قیمت و تصمیم گیرنده حجم عرضه خودرو به بازار هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بازار خودرو از دست متولیان رها شده است، البته این اقدام به نوعی خواسته خود آنها بوده چراکه اگر دولت تمایلی برای تنظیم بازار داشته باشد مانند سایر بازار‌ها ابزار‌های لازم را جهت کنترل و تثبیت قیمت به کار می‌گیرد.

کرمی با اشاره به مصوبه دولت برای واردات خودرو گفت: هنوز بازار، خودروی وارداتی به خود ندیده است؛ از این‌رو واکنشی هم در این باره نشان نداده است، اما به محض آزادسازی واردات و ورود این خودرو‌ها به بازار قطعاً تاثیرات مثبت در بازار خودرو را شاهد خواهیم بود.به گفته این فعال صنفی، واکنش بازار به واردات خودرو با کاهش قیمت تولید داخلی همراه خواهد بود چراکه همان تورم انتظاری که با مسدود بودن وارداتی‌ها به بازار و کاهش عرضه داخلی‌ها، افزایش یافته است در زمان عرضه وارداتی‌ها قطعا تورم در بازار را کاهش خواهد داد.

از قیمت‌ها در بازار خودرو چه خبر؟
ساینا S دوگانه‌سوز یکی از معدود خودرو‌های با سوخت CNG در بازار محسوب می‌شود که هم‌اکنون تا ۴۴۰ میلیون تومان نیز به فروش می‌رسد.تارا دنده‌ای V۱ با نرخ ۷۷۰ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد.

شاهین دنده‌ای مدل ۱۴۰۱، ۵۹۷ میلیون تومان به فروش می‌رسد؛ همچنین در آگهی دیگری شاهین اتومات مدل ۱۴۰۳ صفر، ۸۵۱ میلیون تومان قیمت خورده است.جک J۴ آپشنال یکی از اقتصادی‌ترین محصول مونتاژی کرمان‌موتور است با نرخ ۸۱۸ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.فونیکس آریزو ۶ پرو جزو سدان‌های رده‌بالای مونتاژی محسوب می‌شود که با آغاز روند معاملات، نوسانی ندارد و به نرخ یک میلیارد و ۵۸۲ میلیون تومان معامله می‌شود.


کد مطلب: 493016

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/493016/رکود-معنادار-بازار-خودرو-کی-ادامه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir