به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۰۶ - ۱۴:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۰۶ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب : ۴۹۳۰۲۹

۱۰ تمرین ساده مغزی برای تقویت حافظه

۱۰ تمرین ساده مغزی برای تقویت حافظه
گروه علمی: فهرستی از اقلام مواد غذایی و کار‌هایی که باید انجام دهید یا هر چیز دیگری که به ذهن‌تان می‌رسد را تهیه و آن را حفظ کنید. یک یا چند ساعت بعد، ببینید چند مورد را می‌توانید به یاد بیاورید.

به گزارش مهر،به گفته یک متخصص، رویکرد‌های سلامت مغز شامل یک رژیم غذایی متعادل و حاوی چربی کم، کلسترول کم و آنتی اکسیدان فراوان است. علاوه بر تغذیه خوب، ورزش منظم می‌تواند سلامت عروقی را برای کمک به محافظت از بافت مغز افزایش دهد. فعالیت‌های ثابت و کم‌تحرک مانند نشستن در مقابل یک تلویزیون به مدت طولانی می‌تواند در طول زمان به سلامت مغز آسیب برساند.

تمریناتی که برای برای تقویت عملکرد مغز هستند، باید تازگی داشته و چالش‌بر‌انگیز باشد. تقریبا هر پیشنهاد ساده‌ای خوب است؛ مثلا: از یک مسیر دیگر به خانه بروید؛ دندان‌های خود را با دست مخالف مسواک بزنید، شعر حفظ کنید، روزنامه بخوانید، بازی‌های ساده مثل سودوکو و بازی‌های مربوط به کلمات و حروف را انجام دهید و... غیر از این موارد به ۱۰ مورد زیر هم توجه کنید:

۱. تست حافظه
فهرستی از اقلام مواد غذایی و کار‌هایی که باید انجام دهید یا هر چیز دیگری که به ذهن‌تان می‌رسد را تهیه و آن را حفظ کنید. یک یا چند ساعت بعد، ببینید چند مورد را می‌توانید به یاد بیاورید.

۲. موسیقی
به کلاس موسیقی و یا به یک گروه کُر بپیوندید. یادگیری ِچیز جدید و پیچیده در طول مدت زمان طولانی، برای سلامت ذهن ایده‌آل است.

۳. ریاضی
محاسبات ذهنی انجام دهید و مشکلات را بدون کمک مداد، کاغذ یا کامپیوتر حل کنید. حتی می‌توانید در حین پیاده‌روی و ورزش این کار را انجام دهید.

۴. کلاس آشپزی.
چون در این کلاس تعدادی از حس‌های مختلف به کار گرفته می‌شوند، مثل: بویایی، لامسه، بینایی و چشایی، همین مساله بخش‌های مختلف مغز را به فعالیت وامی‌دارد.

۵. زبان خارجی
زبان‌آموزی، که یک بخش مهم آن شنیدن و گوش دادن است باعث فعالیت مغز می‌شود. علاوه بر این، حفظ لغات که لازمه زبان‌آموزی است خود به تنهایی می‌تواند از زوال عقل پیشگیری کند.

۶. کلمات تصویری
شکل یا املای یک کلمه را در ذهن خود تجسم کنید. سپس سعی کنید تمام کلمات دیگری را که با دو حرف مشابه آن شروع و یا تمام می‌شوند را به خاطر بیاورید.

۷. یک نقشه را از حفظ بکشید.
پس از بازگشت از بازدید یک مکان جدید، سعی کنید یک نقشه از منطقه را بکشید. هر بار که از یک مکان جدید بازدید می‌کنید، این تمرین را تکرار کنید.

۸. چالش پُرز‌های چشایی
سعی کنید در وعده‌های غذایی خود، مواد تشکیل‌دهنده غذا از جمله گیاهان ظریف و ادویه‌ها را شناسایی کنید.

۹. توانایی‌های دستی و چشمی خود را بهبود ببخشید
 سرگرمی جدیدی را به وجود آورید که شامل مهارت‌های خوب حرکتی باشد مانند درختکاری، طراحی، نقاشی، مونتاژ یک پازل و ...

۱۰. ورزش جدید
شروع به انجام یک ورزش جدید کنید که در آن از ذهن و بدن به‌طور همزمان استفاده می‌شود مانند یوگا، گلف و تنیس، مفید خواهد بود.
 
برچسب ها: تقویت حافظه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها