کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نحوه ثبت و رتبه بندی شرکت ها با ثبت پارس

6 مهر 1403 ساعت 15:05

گروه کسب و کار: نخستین اقدامی است که صاحبان شرکت و فعالیت های اقتصادی می‌بایست در آغاز فعاایت خود انجام دهند ثبت شرکت و نام برند تجاری است. این عمل موجب اعتبار بخشیدن به فعالیت اقتصادی می شود. همچنین با ثبت شرکت علاوه بر فعالیت گروهی از مزایای بسیاری بهره مند خواهید شد که در این بخش به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.


 در قدم بعدی شرکت هایی که در پی کسب موفقیت هستند؛ پس از ثبت شرکت اقدام به اخذ رتبه بندی می نمایند. شرکت در رتبه بندی این امکان را به شما می دهد تا فعالیت و عملکرد خود را مورد بررسی قرار داده و سطح کیفی خود را نسبت به رقبا ارزیابی نمایید. ثبت و رتبه بندی شرکت موجب افزایش اعتبار، هویت و ارزش شما خواهد شد.
 اگر فعالیت و کسب و کاری دارید و تصمیم دارید ان را بصورت رسمی ثبت کرده و گواهی رتبه بندی شرکت کسب نمایید، می توانید از تجربیات و دانش چندین ساله مشاوران موسسه بین المللی ثبت پارس بهره مند شوید.

ثبت شرکت چگونه انجام می شود؟
برای ثبت شرکت در مرحله اول باید تعداد شرکا و نام شرکت مشخص شود. پس از آن باید وارد سامانه ثبت شرکت شده و مشخصات شرکت مانند نام، آدرس شرکت، تعداد شرکا، میزان درآمد و... را وارد نماییم.
در سامانه ثبت شرکت فرم هایی در اختیار شما قرار داده می شود که در هر مرحله باید اطلاعات را بطور کامل وارد کرده و تمام مراحل را به درستی پشت سر بگذارید.
پس از تکمیل کردن فرم های مربوطه، اطلاعات ثبت و مورد بررسی قرار می گیرد. اگر مدارک و صورتجلسه شما دارای نقص باشد، ابلاغ رفع نقص برای شما ارسال می شود و باید مدارک را تکمیل کنید. در صورت تایید، صورتجلسه جهت درج در آگهی ارسال می شود. در صورت پذیرش، مسئول اداره، دستور ثبت در دفتر ثبت شرکت ها را صادر می نماید.

پس از آن باید اقدام به ثبت شرکتنامه در دفاتر ثبت شرکت نمایند. متصدی مربوطه پس از ثبت شدن شرکتنامه و رسیدگی به مدارک و سوابقی که از طرف مدیر شرکت ضمن تقاضانامه به عمل می آید، در دفتری که به این موضوع تخصیص داده شده، ذیل شماره ردیفی که برای شرکت ها معین می شود خلاصه مفاد شرکتنامه و اساسنامه را در ستون های آن، ثبت و برای هر شرکت یک صفحه مترادف تخصیص می دهد.
 ثبت شرکتنامه، رسمیت یافتن آن بین شرکاء است که در دفتر جداگانه به عمل می آید و شرکاء تماماً ذیل ثبت را امضاء می کنند و مطابقت ثبت را با اصل شرکتنامه تصدیق خواهند نمود.

رتبه بندی شرکت به چه معناست؟
برای مشخص کردن جایگاه و سنجش فعالیت خود نسبت به رقبا باید گواهی رتبه بندی دریافت کنید. رتبه بندی شرکت به طور کلی نمایانگر وضعیت فعالیت و عملکرد شما می باشد. در این فرآیند، به هر شرکت بین 1 تا 5 امتیاز اختصاص داده می شود. رتبه 1 به منظور بالاترین رتبه است که به طبع هر کدام از شرکت ها در تلاش هستند تا با رفع نقاط ضعف و بهبود عملکرد خود به رتبه یک دست یابند. رسیدن به رتبه های برتر موجب برخورداری از مزایا در ارزیابی هایی همچون ISQI میشود.
داشتن گواهی رتبه بندی به شما کمک میکند که از نقاط قوت و ضعف خود آگاهی یافته و خدمات خود را بهبود و ارتقا بخشید. همچنین با رتبه بندی، فعالیت های خود را با رقبا مورد بررسی قرار داده و با مدیریت هدفمند می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن به دستاوردهای بزرگی برسید.

شرایط رتبه بندی شرکت ها

علاوه بر این، اخذ رتبه ربندی نوعی تضمین اعتبار و هویت یافتن فعالیت اقتصادی شما است. با کسب گواهی رتبه بندی میتوان شرکت را از نظر کیفی و کمی با سایر رقبا بررسی نمود و نقاط ضعف شرکت را برطرف کرد. همچنین رتبه بندی شرکت توان فنی و توان مالی شرکت برای انجام پروژه را نشان میدهد.

مراحل رتبه بندی شرکت ها
برای شرکت در رتبه بندی و کسب گواهی باید مراحلی را پشت سر بگذارید. در این بخش بطور کامل فرآیند شرکت در رتبه بندی را شرح خواهیم داد.
در مرحله اول لازم است مدارک و اسناد مربوطه از جمله مدارک حاوی اطلاعات هویتی و ثبتی شرکت، مدارک شناسایی مدیران و اعظای هیئت مدیره و.. را گردآوری نموده و تحویل کارشناسان سازمان دهید.
پس از ارائه مستندات و مدارک، شرکت ها از نظر فنی و مالی مورد بررسی کارشناسان مربوطه قرار گرفته و بر حسب عملکرد رتبه ای به انها اختصاص داده می شود.
رتبه بندی های اعلام شده بر اساس استاندارهای و آیین نامه های سازمان مدیریت و برنامه ریزی انجام میشود. معیارهای ارزیابی با توجه به نوع و فعالیت شرکت متفاوت است. یکی از معیارهای رتبه بندی شرکت های پیمانی، نیروی مهندسی است در حالیکه رتبه بندی مشاوره علاوه بر نیروی مشاور مهندسین به داشتن امکانات نرم افزاری نیز بستگی دارد.

نحوه رتبه بندی شرکت

نحوه رتبه بندی شرکت ها
برای اخذ رتبه‌بندی، شرکت‌ها باید اطلاعات مورد نیاز را به سازمان‌های مربوطه ارائه دهند. این اطلاعات شامل گزارش‌های مالی، گزارش‌های عملکرد شرکت، استراتژی‌ها و برنامه‌های توسعه شرکت، انعطاف‌پذیری و نوآوری شرکت، اطلاعات در مورد کیفیت محصولات و خدمات و سایر اطلاعات مرتبط است. پس از ارائه این اطلاعات، سازمان‌ها به صورت مستقل  امتیازدهی می‌کنند و رتبه‌بندی را بر اساس این امتیازها اعلام می‌کنند.
 این رتبه‌بندی‌ها به شرکت‌ها کمک می‌کند تا عیوب و نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و راهکارهای مناسب برای بهبود آن‌ها ارائه کنند. به این ترتیب، رتبه بندی شرکت ها بهبود عملکرد و کیفیت کلی صنعت را تضمین می‌کند.
رتبه بندی شرکت ها نیز با توجه به نوع رتبه بندی و معیارهایی که در ان بکار برده می شود متفاوت خواهد بود که شامل:
•    رتبه بندی بر اساس درآمد که براساس درآمد سالانه شرکت
•    رتبه بندی بر اساس ارزش بازار خود شرکت
•    رتبه بندی بر اساس راندمان شرکت( راندمان به معنی بازده سهام، صندوق سرمایه گذاری و... میتواند باشد.)
•    رتبه بندی بر اساس نوآوری و پژوهش

شرایط لازم برای کسب رتبه بندی شرکت
شرکت هایی که برای دریافت رتبه بندی اقدام می نمایند باید از برخی شرایط لازم بهره مند باشند تا درخواست انها مورد بررسی و تایید کارشناسان مربوطه قرار گیرد.
شرکت باید به صورت رسمی و قانونی ثبت شده باشد.
متقاضیان دریافت رتبه بندی باید فاقد سوپیشینه حرفه ای و ممنوعیت کاری در کارنامه کاری خود باشند.
عدم اشتغال مدیران در کارهای دولتی از دیگر شرایط مهم اخذ رتبه بندی است.
داشتن سوابق کاری مفید و مستند که مرتبط با حوزه فعالیت آنها باشد.
داشتن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم و لیسانس مدیران، کارکنان و اعضای هیئت مدیره
از مهم ترین شرایط برای شرکت در رتبه بندی عدم سوپیشینه شرکت و داشتن محدودیت کاری و همچنین عدم اشتغال مدیران در کارهای دولتی می باشد. در صورت عدم رعایت هر یک از این دو شرط، درخواست رتبه بندی رد خواهد شد.

شرکت در رتبه بندی چه مزایایی دارد؟
•    مقایسه عملکرد خود با رقبا
•    شناسایی نقاط ضعف و قوت
•    امکان عقد قرارداد با سازمان ها و شرکت های دولتی
•    برنامه ریزی برای بهبود نقاط ضعف و تبدیل به نقاط قوت

اعتبار گواهی رتبه بندی صادر شده
رتبه بندی صادر شده برای شرکت ها دارای 4 سال اعتبار هستند و امکان تمدید آن همچون گذشته وجود ندارد. پس از پایان اعتبار شرکت باید مجدد بر اساس قوانین و آئین نامه ارائه شده اقدام به اخذ رتبه نماید.

سخن پایانی ثبت پارس
ثبت شرکت  و اخد رتبه بندی از مهم ترین فاکتورهایی است که صاحبان فعالیت های اقتصادی باید به آن توجه داشته باشند. در این مقاله سعی بر آن داشتیم با بیانی ساده شما را با مزایا، شرایط و مراحلی که باید برای ثبت و رتبه بندی شرکت رعایت نمایید آشنا کنیم.
موسسه حقوقی پارس با تجربه بیش از یک دهه و با کارشناسان و متخصصین حقوقی ، خدمات حرفه ای در زمینه ثبت شرکت ها به هموطنان ارائه می نماید. موسسه حقوقی پارس با عنایت به تیم تخصصی و حقوقدانان متخصص در زمینه تخصصی ثبت شرکت ، تغییرات شرکت ها اعم از تغییرات هئیت مدیره، تغییرات آدرس شرکت همچنین در زمینه رتبه بندی پیمانکار و مشاور و ارتقا این رتبه ها ، اخذ انواع مجوزها و ... فعالیت می کند.
 


کد مطلب: 493078

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/493078/نحوه-ثبت-رتبه-بندی-شرکت-پارس

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir