کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پشت پرده جمع آوری ضایعات مرغ در سطح شهر/ضایعات مرغ چه می‌شود؟

6 مهر 1403 ساعت 15:11

گروه کسب و کار: هر قطعه مرغ یک تقاضای خاص خودش را دارد. در کل دنیا روند اینگونه است که تمام قطعات مرغ و دیگر محصولات از مبدا جدا سازی می شود؛ مثلا گوجه فرنگی که مخصوص صنعت است از گوجه فرنگی که مخصوص مصرف خانوار است از همان مبدا جدا می شود. اما در ایران اینگونه نیست مثلا در مورد گوشت مرغ وقتی گفته می شود ۳۳ درصد آن ضایعات است یعنی ۳۳ درصد چند هزار تنی که به طور روزانه در کشور مصرف می شود که قبلا در سطل زباله‌ها ریخته می شد و باعث می گردید به محیط زیست آسیب بزند.


 چند درصد مرغ ضایعات است؟
در یک محاسبه ساده هر مرغ ۲کیلوگرمی در هنگام پاک کردن پوست و سایر قسمتهای غیرقابل مصرف خوراکی تقریبا معادل نیم کیلو ضایعات دارد.
به عبارتی در یک فروش روزانه ۱۰۰۰ کیلوگرم این عدد تقریبا۲۵۰ کیلوگرم در روز می شود، که سهم پوست مرغ از هرنیم کیلو تقریبا یک پنجم ضایعات مرغ یعنی۱۰۰ گرم در هر کیلوگرم است که با اختصاص سهم ۵۰کیلوگرم پوست مرغ در روز این عدد به بیش از۱۵۰۰ کیلوگرم درماه می‌رسد.
البته بخشی از ضایعات نیز در مرحله کشتار و در کشتارگاه‌ها جداسازی شده که شامل پر، سر، ناخون و سربال و .. می‌شود و معمولا دور ریخته می‌شود.
با یک نگاه به قیمت مرغ زنده در سامانه تامین دام و طیور و با احتساب قیمت مرغ کشتار روز که در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری هم داشته‌اند، باید گفت با این حجم از ضایعات تولید شده از مصرف رزوانه مرغ تازه در خانوارهای ایرانی، از نظر اقتصادی مبلغ قابل توجه‌ای ممکن است هدر رفت شود.

چند درصد مرغ ضایعات است

ضایعات مرغ چه می‌شود؟
سال ها است ضایعات مرغ که قبلا توسط مصرف کنندگان مرغ دور ریخته می‌شود به چرخه تولید باز می گردد و از آن برای تهیه صابون و خوراک طیور و آبزیان استفاده می‌شود.
ضایعات گوشت مرغ از جمله پر، استخوان، روده و خون در فرآیند استحصال در حوضچه‌هایی جمع‌آوری و از طریق مارپیچ‌هایی به دیگ پخت منتقل می‌شوند.
این مواد با دمای ۱۸۰ تا ۱۹۰ درجه سانتیگراد و فشار ۲ و نیم تا ۲ بار در داخل دیگ به چرخش درآمده و تبدیل به خمیر می‌شود و پس از تغییر حالت این مواد به شکل خمیر از دیگ خارج و در دمای ۱۲۰ تا ۱۳۰ درجه سانتیگراد به مدت پنج ساعت این مواد از حالت نرم به حالت جامد تغییر حالت می‌دهند.
مواد جامد تولید شده در محلی پهن و در معرض هوای آزاد قرار می‌گیرد و یا با دمیدن هوا این مواد خشک شده و در مرحله بعد، آسیاب و به صورت پودر می‌شوند.
پودر گوشت تولید شده، بسته‌بندی می‌شود و در دامداری‌ها و مراکز پرورش آبزیان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ضایعات مرغ چه می‌شود

پودر گوشت طیور در راستای جلوگیری از انتقال بیماری‌های طیور در دامداری‌ها و پودر گوشت دام در مرغداری‌ها به صورت متقاطع استفاده می‌شود.
دارا بودن منبع غنی کلسیم، فسفر، پتاسیم، منگنز، سدیم و منیزیم، ویتامین‌های A، E، B ۱۲، B، کولین، ریبوفلاوین، نیکوتین آمید و اسید آمینه، از مهمترین فواید پودر گوشت است.
برخورداری از طعم‌های غنی و اصیل، بدون افزودنی اضافی، اختلاط آسان با سایر مواد و گزینه ارگانیک قابل دسترس نیز از دیگر مزیت‌های پودر گوشت است و عمر مفید این ماده غذایی برای حیوانات حداقل دو سال بعد از تاریخ تولید است.
در برخی مواقع نیز از ضایعات مرغ چربی تولید می شود که آن چربی ها مجددا جداسازی می شود و بخشی برای صابون سازی و بخشی هم برای صنایع گیریس استفاده می‌شود.
 


کد مطلب: 493079

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/493079/پشت-پرده-جمع-آوری-ضایعات-مرغ-سطح-شهر-می-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir