کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ماجرایی كه چین پنهان می‌کند

6 مهر 1403 ساعت 16:55


گروه بین الملل: به ادعای یک مقام آمریکایی، چین همچنان در حال پنهان‌کاری در خصوص غرق شدن یک زیردریایی هسته‌ای این کشور است که خبر آن پیش‌تر توسط برخی منابع رسانه‌ای شده بود.
مقام ارشد دفاعی آمریکا که نامی از وی برده نشده، می‌گوید غرق شدن این زیردریایی هسته‌ای سوالاتی را درباره مسئولیت نیروی دریایی چین و کنترل پکن بر صنعت دفاعی این کشور مطرح می‌کند.
وی  در این خصوص تصریح کرد که چین تلاش دارد غرق شدن یکی از جدید‌ترین زیردریایی‌های هسته‌ای خود را پنهان کند.وال استریت ژورنال پیش‌تر برای نخستین بار خبر غرق شدن این زیردریایی را که گفته می‌شود اوایل سال جاری در اسلکه دریایی محل ساخت آن روی داده است، منتشر کرده بود.گزارش این نشریه آمریکایی همراه با انتشار تصاویری ماهواره‌ای بود که نشان می‌داد جرثقیل‌های بزرگی برای بیرون آوردن زیردریایی به محل حادثه آمده‌اند.
منبع آمریکایی  به اظهارات او استناد کرده می‌گوید: «اینکه نیروی دریایی چین تلاش دارد غرق شدن زیردریایی هسته‌ای پیشرفته جدید خود در اسکله محل ساخت آنرا پنهان کند، جای تعجب ندارد.»وی افزود: «علاوه بر سوالات واضح و روشن در خصوص استانداردهای ساخت و ساز، این حادثه همچنین ابهامات مهم‌تری را در باره مسئولیت‌پذیری نیروی دریایی چین و کنترل پکن بر صنعت دفاعی این کشور که مدت‌هاست با فساد دست و پنجه نرم می‌کند، به میان می‌آورد.»این حادثه شکست بزرگی برای چین به شمار می‌رود که در تلاش است ناوگان دریایی خود را مدرن و نوسازی کند.بر اساس این گزارش، چین به رغم داشتن تعداد زیادی کشتی‌های کوچک اما دارنده بزرگ‌ترین ناوگان دریایی جهان است و تلاش دارد این ناوگان را نوسازی کند.
 ایالات متحده و بریتانیا قرار است چند زیردریایی هسته‌ای در اختیار استرالیا قرار دهند تا تعداد کشورهای دارای این زیردریایی‌های پیشرفته افزایش یابد.
این توافق که به نوعی یک واکنش راهبردی به جاه‌طلبی‌های نظامی چین در آسیا و اقیانوسیه به حساب می‌آید با انتقاد شدید پکن روبرو شده است.

 


کد مطلب: 493085

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/493085/ماجرایی-چین-پنهان-می-کند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir