کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تلاش ایلان‌ماسک برای برگرداندن ایکس به برزیل

6 مهر 1403 ساعت 17:01


گروه فناوری: در یک عقب نشینی بزرگ، ایلان ماسک به دادگاه عالی برزیل اعلام کرد شبکه اجتماعی «ایکس»، از دستورات برای جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست تبعیت کرده و از قاضی خواست تا ممنوعیت این پلتفرم را لغو کند.
 

به گزارش ایسنا، این میلیاردر کارآفرین، به مدت بیش از پنج ماه، در برابر آنچه که «سانسور» می‌خواند، با یک قاضی در برزیل که یکی از بزرگترین و مهمترین بازارهای «ایکس» است، در جدل بود. دادگاه در اواخر ماه اوت، دسترسی برزیلی ها به «ایکس» را مسدود کرد.

تصمیم دادگاه برای برگرداندن «ایکس»، هنوز اعلام نشده است اما منابع نزدیک به ایلان ماسک در برزیل، بر این باورند که این شبکه اجتماعی تا چند روز آینده در این کشور آمریکای جنوبی دسترس پذیر خواهد شد.

«ایکس» اواخر روز پنج شنبه اعلام کرد دسترسی به این سایت در برزیل، برای یک اقتصاد رو به شکوفایی ضروری است و این پلتفرم، حاکمیت کشورهایی که در آنها فعالیت دارد را محترم می شمارد. تیم امور جهانی این شرکت در پستی در «ایکس» اعلام کرد ما به دفاع از آزادی بیان و روند قانونی از طریق فرآیندهای قانونی، ادامه خواهیم داد.

الکساندر دو مورائس، قاضی دادگاه عالی برزیل، مبارزه با اخبار جعلی و نفرت پراکنی در بزرگترین اقتصاد آمریکای جنوبی را هدایت می‌کند. کشمکش میان «ایکس» و مورائس، باعث شد حساب‌های بانکی شرکت اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» در برزیل، مسدود شود و ایلان ماسک در واکنش به این اقدام، مورائس را یک «دیکتاتور» خواند. «استارلینک»، واحدی از شرکت فضایی «اسپیس ایکس» است که متعلق به ایلان ماسک است.

دعوای برزیل، تنها یکی از سلسله رویارویی های اخیر ماسک بود که خود را «قهرمان آزادی بیان» می داند و با دولتهایی از جمله استرالیا و انگلیس که به دنبال جلوگیری از انتشار اطلاعات نادرست آنلاین هستند، درگیر شده است.

برزیل با حدود ۲۱.۵ میلیون کاربر، ششمین بازار بزرگ «ایکس» در جهان است. تیاگو دی آراگائو، محقق ارشد مرکز استراتژیک و مطالعات بین المللی در واشنگتن در این باره گفت: ماسک ترسید سهم بازارش را از دست بدهد؛ او همچنین متوجه شد که این یک نبرد مزخرف است و برزیلی ها آنطور که او انتظار داشت، به قاضی الکساندر دو موراس پشت نمی کنند.

در آخرین تلاش برای دور زدن ممنوعیت مورائس، «ایکس» هفته گذشته، با یک به‌روزرسانی برای شبکه ارتباطی خود برای بسیاری از کاربران در برزیل، دسترس پذیر شده بود اما این تلاش موقتی بود زیرا مورائس تهدید کرد جریمه سنگینی را علیه این شرکت وضع خواهد کرد.«ایکس» اواخر هفته گذشته، رفتار آشتی جویانه ای را در پیش گرفت و یک نماینده قانونی محلی که مورائس درخواست کرده بود، منصوب کرد.

در سندی که به دادگاه عالی برزیل ارسال شده، شرکت تحت کنترل ماسک اعلام کرد ۹ حساب کاربری را که تحت تحقیق در خصوص نفرت پراکنی و تحقیق درباره اطلاعات نادرست است، مسدود کرده است.

روبنس باربوسا، سفیر سابق برزیل در آمریکا، به رویترز گفت: عقب نشینی ایلان ماسک بسیار مثبت است. خواه کسی با آن موافق باشد یا نه، قانون باید مورد احترام قرار گیرد، نه اینکه نادیده گرفته شود.

بر اساس گزارش رویترز، دو فرد مطلع از تفکر ماسک اظهار کردند: وقتی «ایکس»  به برزیل برگردد، این میلیاردر رویکرد بسیار متفاوتی را در پیش خواهد گرفت و هر چند ممکن است همچنان جنگنده باشد اما احتمالا سعی خواهد کرد به قانون احترام بگذارد. یکی از این منابع گفت: از این به بعد، او در دادگاه مبارزه خواهد کرد.


کد مطلب: 493089

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/493089/تلاش-ایلان-ماسک-برگرداندن-ایکس-برزیل

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir