کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تفاوت فیش حج عمره با حج تمتع

7 مهر 1403 ساعت 12:36

گروه کسب و کار: حج کامل ترین عبادت در دین اسلام بوده که بر تمام مومنانی که از نظر جسمی و مالی استطاعت دارند واجب گشته است. این فریضه دینی شامل عباداتی همچون نماز، انفاق، قربانی، تحمل سختی‌ها در راه خدا، تولا و تبرا، جهاد و ... بوده و به صورت کلی میتواند به سه دسته اصلی حج تمتّع، حج اِفراد و حج قران تقسیم شود. هر کدام از این حج ها می توانند مناسک و مراحل مختلفی داشته باشند و در زمان مشخصی از سال اجرا می شوند. همانطور که این حج ها در مراحل و مناسک متفاوت هستند، فیش آنها نیز می تواند تفاوت هایی داشته باشد. در ادامه مطلب به بررسی تفاوت فیش حج عمره با حج تمتع پرداخته می شود.


 منظور از فیش حج چیست؟
همانطور که گفته شد حج شامل سه نوع مختلف است و حج تمتع به عنوان حج اصلی و کامل بر تمامی مسلمانان واجب است. فیش حج در حقیقت نوعی فیش واریزی بانکی است که نزد بانک ملی یا ملت پرداخت می‌شود و نشان می‌دهد که زائران سرزمین وحی، هزینه‌ها و مبالغ مورد نیاز را به سازمان حج و زیارت پرداخت نموده‌اند. این فیش تعیین کننده نوع حج (تمتع، عمره ) می باشد اما به صورت کلی به آن فیش حج گفته می شود.

تفاوت فیش حج عمره با حج تمتع
حج های تمتع و عمره در کنار شباهت های بسیار زیاد می توانند در زمان اجرا، محل اجرا، مراحل و مناسک متفاوت باشند به همین دلیل فیش آنها نیز می تواند تفاوت های متعددی داشته باشد. از جمله مهم ترین تفاوت های فیش حج عمره و تمتع و می توان به موارد زیر اشاره کرد:

محدودیت در صدور فیش
از آنجایی که هر ساله حج تمتع در ماه های ویژه ای از سال اجرا می شود، سالانه تعداد محدودی فیش حج تمتع در بین زائران توزیع می شود و افراد برای خرید فیش حج باید سریع تر اقدام کنند در غیر اینصورت ممکن است قادر به خرید آن نباشند. به عنوان نمونه در سال 1403 کمتر از 90 هزار نفر می توانند برای حج تمتع ثبت نام کنند. در اصل کشور عربستان هر ساله برای کشورهای اسلامی سهمیه های مشخصی بر اساس جمعیت آنها در نظر می گیرد. فیش حج عمره محدودیتی ندارد و افراد می توانند در هر بازه زمانی از سال اقدام به خرید آن کرده و به مکه مشرف شوند.

تفاوت فیش حج عمره با حج تمتع

قیمت فیش حج
برای خرید فیش حج عمره و تمتع لازم است که حجاج هزینه های مختلفی پرداخت کنند. هر کدام از این حج ها می توانند شرایط ویژه ای داشته باشند و مدت زمان مشخصی به طول بینجامند به همین دلیل قیمت آنها نیز متفاوت خواهد بود.

قیمت فروش فیش حج
بسیاری از حجاج به دلایل مختلفی همچون بیماری، فوت و ... قادر نخواهند بود در زمان مقرر به مکه مشرف شوند و این امکان فراهم می شود که فیش حج آنها به فروش برسد، قیمت فروش فیش حج تمتع همانند خرید فیش حج تمتع می تواند از قیمت فیش عمره بیشتر باشد. البته قیمت فیش حج می تواند تحت تاثیر فاکتورهایی همچون زمان اعزام به عربستان، شهر و محل صدور فیش، شهر و محل اعزام زائران و ... باشد. برای مشاهده قیمت فیش حج می توانید به سایت https://fishehaaj.com/ مراجعه کنید.

قوانین و نقل و انتقال فیش حج
فیش حج های تمتع و عمره می توانند از نظر قوانین نقل و انتقالاتی نیز متفاوت باشند. به صورت کلی نقل و انتقال فیش حج فقط باید در دفاتر رسمی تحت نظر سازمان حج و زیارت انجام شود. برای فروش یا خرید فیش حج عمره و تمتع باید مدارک و شرایط ویژه ای فراهم شود که برای هر کدام از انواع حج ها متفاوت خواهد بود.

فرق حج عمره با حج تمتع
قبل از آنکه به تفاوت های فیش حج عمره و تمتع پرداخته شود باید این دو حج از هم تفکیک شده و تفاوت های آنها مشخص شود. هر کدام از حج های عمره و تمتع میتوانند شرایط ویژه ای داشته باشند. به صورت کلی مهم ترین تفاوت های حج تمتع و عمره شامل موارد زیر هستند:
•    حج تمتع به عنوان حج واجب فقط در ماه‌های خاصی از سال (شوال، ذی‌القعده، ذی‌الحجه) انجام می‌شود در حالی که اجرای حج عمره مفرده محدود به زمان خاصی نیست.
•    حج تمتع باید در یکی از مواقیت پنجگانه (مسجد شَجَرِه، جُحْفَه، وادی عَقیق، قَرنُ المنازل و یلَمْلَمْ) اجرا شود در حالی میقات حج عمره مفرده نزدیک‌ترین محل در خارج از حرم است و می‌توان از یکى از مواقیت پنجگانه هم مُحرم شد (مسجد تَنْعیم، حُدَیبِیه، جِعْرانَه و مواقیت پنجگانه).
•    اعمال حج مفرده شامل مواردی همچون احرام (شامل: نیت، پوشیدن لباس احرام، تلبیه)، طواف خانه خدا، نماز طواف، سعی بین صفا و مروه، حلق (تراشیدن سر) یا تقصیر (کوتاه کردن مو یا ناخن برای آقایان)، طواف نساء و نماز طواف نساء می‌باشد. مراحل و مناسک حج تمتع هم شامل حرام بستن در مکه، وقوف در عرفات، وقوف در مشعرالحرام، سنگ زدن به جمره عقبه در منا، قربانى در منا، تراشیدن سر یا تقصیر کردن در منا، طواف زیارت در مکه، دو رکعت نماز طواف، سعى بین صفا و مروه، طواف نساء، دو رکعت نماز طواف نساء، ماندن در منا و ... است.

جمع بندی نهایی
حج به عنوان یک فریضه دینی انواع مختلفی همچون حج تمتع، حج عمره و حج قران دارد. هر کدام از این حج ها می توانند از نظر زمان اجرا، مکان اجرا، مراحل و مناسب تفاوت های ویژه ای داشته باشند به همین دلیل قیمت فیش آنها نیز متفاوت خواهد بود. مهم ترین تفاوت های فیش حج عمره و حج تمتع شامل مواردی همچون قیمت فیش، محدودیت در صدور فیش و سهمیه سالانه کشور، ارزش و قیمت آن در بازار آزاد و ... هستند.
 


کد مطلب: 493178

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/493178/تفاوت-فیش-حج-عمره-تمتع

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir