کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فضانوردان «کرو-۹» امشب راهی فضا می‌شوند

7 مهر 1403 ساعت 17:14


گروه علمی: پرتاب ماموریت کرو-۹(Crew-9) در روز ۲۸ سپتامبر اولین پرتاب اسپیس‌ایکس از سکوی SLC-40 در ایستگاه پرتاب فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا خواهد بود که امشب انجام خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا، موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس و فضاپیمای دراگون دو فضانورد کرو-۹، نیک هیگ(Nick Hague) کهنه کار ناسا و الکساندر گوربونوف(Alexandr Gorbunov) فضانورد روسی را از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا در روز شنبه، ۲۸ سپتامبر به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب خواهند کرد. این پرتاب در ساعت ساعت ۱:۱۷ به وقت منطقه زمانی شرقی (۲۰:۴۷  به وقت ایران) انجام خواهد شد.

به نقل از اسپیس، این برای اولین بار است که از زمان پرواز آزمایشی فضاپیماهای اسپیس‌ایکس در ماه مه ۲۰۲۰، این شرکت خصوصی تنها دو فضانورد را با یک فضاپیمای دراگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب می‌کند. علت این است که ناسا دو سرنشین دیگر که فرمانده اصلی آن، زنا کاردمن(Zena Cardman) و استفانی ویلسون(Stephanie Wilson) هستند را از این برنامه خارج کرد تا فضا را برای دو فضانوردی که از زمان بازگشت بدون سرنشین کپسول بوئینگ استارلاینر به زمین در ایستگاه فضایی بین‌المللی گیر کرده بودند، باز کند.

بوچ ویلمور(Butch Wilmore) و سونیتا ویلیامز(Sunita Williams) فضانوردان ناسا در ماه ژوئن در اولین پرواز آزمایشی سرنشین‌دار فضاپیمای استارلاینر بوئینگ به ایستگاه پرتاب شدند. اما نگرانی‌ها در مورد سیستم رانشگر استارلاینر، ناسا را ‌بر آن داشت تا ویلمور و ویلیامز را در ایستگاه فضایی بین‌المللی نگه دارد و استارلاینر را بدون سرنشین به خانه بازگرداند. ماموریت اصلی هشت روزه آنها به یک پرواز فضایی کامل هشت ماهه تبدیل شد. در این ماه، ویلیامز حتی فرماندهی خدمه فعلی اکسپدیشن ۷۲ ایستگاه را بر عهده گرفت، در حالی که او و ویلمور در فوریه ۲۰۲۵ منتظر سفر به خانه با کپسول دراگون کرو-۹ بودند.ناسا در حال پر کردن دو صندلی خالی کرو-۹ با محموله و لوازم اضافی از جمله لباس فضایی جدید دراگون برای ویلمور است. یک لباس برای ویلیامز در حال حاضر در ایستگاه فضایی وجود دارد.

سکوی جدید فضانوردان اسپیس‌ایکس
تاکنون، اسپیس‌ایکس تمامی ماموریت‌های فضانوردی ناسا را ‌از مجتمع پرتاب فضایی 39A مرکز فضایی کندی، که میزبان آپولو و شاتل‌های فضایی نیز بوده است، پرتاب کرده است. با این حال، اسپیس ایکس همچنین ماموریت‌های بدون سرنشین را از سکوی پرتاب فضایی Complex-40 خود در ایستگاه پرتاب فضایی کیپ کاناورال، که در نزدیکی مرکز فضایی کندی قرار دارد نیز پرتاب می‌کند.
این سکو پیش از این توسط نیروی هوایی ایالات متحده برای پرتاب موشک‌های تیتان از سال ۱۹۶۵ تا ۲۰۰۵ استفاده می‌شد.

وجود دو سکو برای پرتاب به ارسال همزمان چندین ماموریت و همچنین استفاده از سکوها به عنوان پشتیبان در صورت بروز مشکلات احتمالی کمک می‌کند.در حال حاضر، مقامات هواشناسی نیروی فضایی ۵۵ درصد احتمال آب و هوای خوب را در روز شنبه برای پرتاب کرو-۹ پیش بینی کرده است. این شرایط در روز یکشنبه(۲۹ سپتامبر) به ۶۰ درصد بهبود می‌یابد. مقامات ناسا گفتند که روز دوشنبه نیز در صورت نیاز گزینه‌ مناسب دیگری است.


کد مطلب: 493221

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/493221/فضانوردان-کرو-۹-امشب-راهی-فضا-می-شوند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir