به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۰۸ - ۱۷:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۰۸ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب : ۴۹۳۳۸۷

توده هوای سیبری چیست؟

توده هوای سیبری چیست؟
گروه جامعه: وقتی حجم وسیعی از هوا روی منطقه سیبری و قطب شمال قرار می گیرد به آن توده هوای سیبری گفته می شود. معمولا خاصیت قطب با هوای فوق العاده سرد و خشک همراه است.

به گزارش همشهری آنلاین، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی با اعلام این موضوع به همشهری می گوید: «یک حجم وسیعی از هوا وقتی در یک منطقه بماند، خاصیت دما و رطوبتی آن منطقه را به خود می گیرد و به آن توده هوا گفته می‌شود.»
صادق ضیائیان ادامه می‌دهد: «حالا فرض کنید این توده هوا بر روی قطب شمال و جنوب مستقر باشد، در این زمان به آن توده هوای قطبی می‌گویند یعنی توده هوایی که خاصیت دما و رطوبت قطب را به خود گرفته که مهمترین خاصیت آن سرمای قطب است.»

او عنوان می کند: «این توده هواها با فعل و انفعالاتی که در جو به وجود می آید به حرکت درمی‌آیند و زمانی که کشور ما را تحت تاثیر قرار می دهند، تغییراتی در شرایط آب و هوایی ایران ایجاد می کنند.»
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی توضیح می دهد: «بر روی سیبری در اغلب اوقات سال هوای پرفشاری حاکم است که به پرفشار سیبری معروف است.

توده ای که بسیار سرد و خشک است و معمولا در زمستان ها این توده هوا تقویت می شود. گاهی وقت ها نیز زبانه ای از توده هوای سیبری به سمت شمال شرق ایران جریان پیدا می کند. یعنی بیشتر شمال شرق و بعضی وقت ها تا نیمه شرقی کشور را بر می گیرد. در واقع پرفشار سیبری به این مناطق از کشور نفوذ می کند.»

ضیائیان اضافه می کند: «با نفوذ توده هوای سیبری به کشور معمولا در مناطق شمال شرقی و نیمه شرقی دمای هوا کاهش پیدا می کند. حتی گاهی بخش زیادی از کشور را فرا می گیرد و منجر به کاهش دمای قابل توجهی می شود. اگر این اتفاق با سامانه بارشی همراه شود، عمدتا بارش های برف را هم شاهد خواهیم بود.»
برچسب ها: هواشناسی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها