کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چگونگی عملیات‌های اسرائیل علیه  حزب الله 

افزایش احتمال حمله زمینی اسرائیل به لبنان 

8 مهر 1403 ساعت 17:19


گروه بین الملل: ارتش اسرائیل  اعلام کرد که همچنان به حملاتش به اهداف حزب‌الله و زیرساخت‌های  این گروه در لبنان ادامه می‌دهد.
با وجود شهادت سید حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان در جریان حملات سنگین روز جمعۀ اسرائیل به مقر این گروه در جنوب بیروت،احتمال حمله زمینی اسرائیل به لبنان افزایش یافته است که در صورت تحقق، چهارمین تهاجم اسرائیل به این کشور در ۵۰ سال گذشته خواهد بود.
مقامات دولت لبنان اعلام کردند که تشدید تنش‌ها در دو هفته اخیر منجر به آوارگی صدها هزار نفر در لبنان شده و بیش از هزار نفر نیز از زمان تشدید حملات هوایی هفته گذشته کشته شدند.
در همین حال بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ترور سید حسن نصرالله را «یک نقطه عطف تاریخی برای اسرائیل» توصیف کرد که می‌تواند توازن قوا در خاورمیانه را تغییر دهد. 
با این وجود هشدار داد که روزهای آینده «سخت» خواهند بود.او در پیامی گفت: «ترور سید حسن نصرالله گامی ضروری برای دستیابی به اهدافی بود که برای خود تعیین کرده‌ایم؛ تا به مردم شمال اسرائیل اجازه دهیم سالم به خانه‌های خود بازگردند و توازن قوا در منطقه را برای سال‌های آینده تغییر دهیم.»او گفت که حذف حسن نصرالله، باعث «پیشبرد» روند بازگشت گروگان‌هایی می‌شود که در جریان حملات  حماس در ۷ اکتبر ربوده شدند و در غزه نگهداری می‌شوند.
بنیامین نتانیاهو پیش‌تر اعلام کرده بود: «ما مصمم هستیم به حمله به دشمنان خود ادامه دهیم. اگر کسی برای کشتن شما آمد، برخیز و او را بکش.»

خشم وزیر دفاع آمریکا از همتای اسرائیلی خود 
جروزالم پست می‌نویسد که لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده هنگامی که متوجه شده ارتش اسرائیل در آستانه ترور سید حسن نصرالله،  است، از یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل خشمگین شده است.در جریان جنگ یکساله اخیر، گالانت (با توجه به سطح پایین اعتماد بین جو بایدن و بنیامین نتانیاهو) همواره قبل از انجام هر اقدام مهمی از سوی اسرائیل، لوید آستین را مطلع می‌کرد.
گالانت و آستین روابط نزدیکتری در مقایسه با سران دفاعی پیشین اسرائیل و ایالات متحده داشتند و در طول جنگ اخیر نیز بیش از ۱۲۵ بار تلفنی صحبت کرده بودند.
به این ترتیب اگرچه تا کنون آستین از این مسیر در جریان استراتژی‌های دفاعی دولت اسرائیل قرار می‌گرفت، اما این بار از گالانت به دلیل اینکه اطلاعات بسیار مختصری درباره ترور سید حسن نصرالله به او داده بود، عصبانی شده بود.

چگونگی عملیات‌های اسرائیل علیه  حزب الله 
حملات هوایی گسترده اسرائیل در روز جمعه دست‌کم شش ساختمان را در حومه جنوبی بیروت با خاک یکسان کرد و منجر به شهادت سید حسن نصرالله شد. این جسورانه‌ترین و بدون شک مهم ترین حمله اسرائیل علیه حزب‌الله در عملیات موسوم به «پیکان شمال» بود.
انفجار همزمان پیجرها و بیسیم‌های اعضای حزب‌الله در هفته گذشته توجه جهان را به خود جلب کرد، اما قبل از آن هم نیروهای اسرائیلی یک عملیات ترور را با هدف از بین بردن هر چه بیشتر اعضای فرماندهی ارشد حزب الله آغاز کرده بودند.
اولین ضربه مهم در تابستان رخ داد، در آن زمان، فؤاد شکر، فرمانده ارشد نظامی حز‌ب‌الله، در یک حمله هوایی در جنوب بیروت شهید شد.
ویرانگرتر از آن، یک حمله در ماه سپتامبر به پایتخت لبنان بود که در آن حدود ۱۶ فرمانده تیپ یگان ویژه رضوان، از جمله ابراهیم عقیل، فرمانده کل این یگان شهید شدند.
ارتش اسرائيل ۲۴ سپتامبر (۳ مهر ۱۴۰۳) طی بیانیه‌ای ترور ابراهیم قبیسی، فرمانده یگان موشکی حزب‌الله را نیز در حملات هوایی به جنوب بیروت تایید کرد. ارتش اسرائیل مدعی شد که قبیسی فرماندهی واحدهای موشکی مختلف حزب الله از جمله واحدهای موشکی دقیق را بر عهده داشت و مسئول پرتاب موشک‌ها به سمت اسرائیل بود.
 

پیكر سید حسن نصر الله از زیر آوار «سالم» بیرون کشیده شد
خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع امنیتی و پزشکی لبنان گزارش داد که پیكر سید حسن نصر الله از زیر آوار بیرون کشیده شده است.بر اساس این گزارش پیكر سید حسن نصر الله آسیبی ندیده و ظاهرا او به دلیل موج انفجار جان خود را از دست داده است.حزب الله لبنان در بیانیه روز شنبه خود که شهادت نصر الله را تایید کرده بود هیچ اطلاعاتی از نحوه شهید شدنش منتشر نکرد.
هنوز مشخص نیست که آیا مراسمی برای تشییع جنازه رهبر حزب الله برگزار می‌شود یا خیر. 


 کمک‌های غذایی برای یک میلیون لبنانی
برنامه جهانی غذا  اعلام کرد که یک عملیات اضطراری را برای تامین غذا برای یک میلیون نفر که از تشدید درگیری ها در لبنان آسیب دیدند، آغاز کرده است.
این آژانس وابسته به سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: «با توجه به تشدید درگیری‌ها در این آخر هفته، پاسخ فوری و بشردوستانه به نیازها ضروری است. بویژه آنکه بمباران‌های اخیر شکنندگی جمعیتی لبنان را که پیش از این نیز با بحران‌های متعددی روبرو بودند، تشدید می‌کند.»متیو هولینگ‌ورث، مدیر این برنامه در لبنان گفت: «تنها در این چند روز، کمک‌های برنامه جهانی غذا به هزاران آواره جدید رسیده است و با عمیق‌تر شدن بحران، ما در حال آماده‌سازی برای کمک به یک میلیون نفر از طریق ترکیبی از حمایت‌های نقدی و غذایی هستیم.»
کورین فلیشر، مدیر منطقه‌ای برنامه جهانی غذا نیز گفت: «لبنان در نقطه شکست قرار دارد و نمی‌تواند جنگ دیگری را تحمل کند.»

هیچ بازگشتی برای اسرائیل وجود ندارد
جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین ایالات متحده و از طراحان معاهده «پیمان ابراهیم» در پیامی نوشت: «۲۷ سپتامبر مهمترین روز در خاورمیانه از زمان دستیابی به توافق ابراهیم است. من ساعت‌های بی‌شماری را صرف مطالعه حزب‌الله کرده‌ام و هیچ متخصصی روی زمین وجود ندارد که فکر کند کاری که اسرائیل برای از بین بردن و تحقیر آنها انجام داده، عملی بوده است.»
او مدعی شد: «این موضوع مهم است زیرا ایران اکنون کاملاً در خطر است. دلیل اینکه تاکنون و باوجود سیستم‌های دفاع هوایی ضعیفشان، تأسیسات هسته‌ای ایران تخریب نشده، این بوده که حزب‌الله مانند یک تفنگ پرشده به سمت اسرائیل نشانه رفته بود. ایران چهل سال گذشته را صرف ساختن این قابلیت به عنوان عامل بازدارنده برای خود کرده بود.»
جرد کوشنر  می‌نویسد: «اکنون تهدیدات غزه برای اسرائیل تقریبا خنثی شده و به همین دلیل فرصت خنثی کردن حزب‌الله در شمال به دست آمده است. این مایه تاسف است که چگونه به اینجا رسیدیم... هرکسی که خواستار آتش‌بس در شمال بوده اشتباه می‌کند. هیچ بازگشتی برای اسرائیل وجود ندارد. آنها اکنون نمی‌توانند این کار را به پایان نرسانند و زرادخانه‌ای را که علیه آنها هدف گرفته، کاملاً از بین ببرند. آنها هرگز فرصت دیگری نخواهند داشت.»
داماد رئیس جمهور پیشین آمریکا اینگونه ادامه می‌دهد: «پس از موفقیت‌های تاکتیکی درخشان و سریع در هدف گرفتن پیجرها و رادیوها همچنین هدف قرار دادن رهبری حزب‌الله، انبار تسلیحات عظیم این گروه بدون محافظ مانده است. بیشتر مبارزان حزب‌الله اکنون در تونل‌های خود پنهان شدند و آنهایی که هنوز در اطراف هستند، آنقدر مهم نیستند که بتوانند پیجر را بردارند یا به جلسه رهبری دعوت شوند..»

حزب‌الله شهادت «علی کرکی» را تایید کرد
حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای از شهادت «علی کرکی» از فرماندهان جهادی ارشد خود در حمله به ضاحیه جنوبی بیروت خبر داد. 
 حزب‌الله لبنان اعلام کرد که «علی کرکی» از فرماندهان جهادی این جنبش در حمله به بیروت به شهادت رسیده است. در بیانیه حزب‌الله لبنان در این زمینه آمده است: مقاومت اسلامی لبنان با سربلندی و افتخار شهادت حاج علی کرکی (ابوالفضل) فرمانده جهادی بزرگ خود را به مقاومت و طرفداران آن تسلیت می‌گوید. حزب‌الله اعلام کرد که علی کرکی در جریان حمله  به محله «حاره حریک» و همراه با «سید حسن نصرالله» دبیرکل این جنبش به شهادت رسیده است. 
در ادامه این بیانیه آمده است: حاج ابوالفضل از زمان تهاجم اسرائیل در سال ۱۹۸۲ رهبری مجاهدین مقاومت اسلامی در جنوب را بر عهده گرفت و رهبری و شرکت در تمامی رویارویی‌های قهرمانانه با دشمن صهیونیستی را برعهده داشت و به نقش تاریخی خود در آزادسازی سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ عمل کرد. او از هشتم اکتبر ۲۰۲۳ تا زمان شهادت خجسته، مسئولیت رهبری و فرماندهی جبهه جنوب را با تمامی محورها و یگان‌های آن بر عهده داشت. 

هیچ گزینه‌ای جز گزینه دیپلماسی نداریم
نخست‌وزیر موقت لبنان  تاکید کرد : «ما خواستار آتش‌بس در همه جبهه‌ها برای ایجاد امنیت و ثبات در منطقه هستیم.» نجیب میقاتی در اظهاراتی پس از نشست کمیته امور اضطراری گفت: اولویت کار بر توقف تجاوزات جاری اسرائیل علیه لبنان متمرکز است.  وی گفت: برآوردها حاکی از آن است که تعداد آوارگان این بمباران به یک میلیون نفر رسیده است. میقاتی در این باره اضافه کرد: جابجایی کنونی بزرگترین جابجایی در تاریخ لبنان است. ما ورود کمک‌های مالی را تسریع خواهیم کرد اما شرط آن این است که اهدا کننده را بشناسیم.  تعداد آوارگان در لبنان به یک میلیون نفر می‌رسد و آن‌ها به سرپناه، کمک و مراقبت‌های بهداشتی نیاز دارند. میقاتی همچنین تاکید کرد: ما خواستار آتش‌بس در همه جبهه‌ها برای ایجاد امنیت و ثبات در منطقه هستیم. 
نخست‌وزیر لبنان همچنین گفت: ما هیچ گزینه‌ای جز گزینه دیپلماسی نداریم و ارتش لبنان آماده اجرای قطعنامه شماره ۱۷۰۱ شورای امنیت است. 
 


کد مطلب: 493412

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/493412/افزایش-احتمال-حمله-زمینی-اسرائیل-لبنان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir