کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کشف اتاق مجلل یک زن

8 مهر 1403 ساعت 17:25


گروه فرهنگی: باستان‌شناسانی که در یک محوطه تاریخی واقع در «پرو» مشغول کاوش بودند، اتاق نقاشی‌شده یک زن قدرتمند از فرهنگ «موچه» ‌ را کشف کردند.به گزارش ایسنا، ‌ باستان‌شناسان و متخصصان مرمت که در محوطه باستان‌شناسی «پانامارکا» (Pañamarca) واقع در شمال کشور «پرو» ‌ مشغول فعالیت بودند، یک اتاق سلطنتی ستون‌دار را کشف کردند که بر اساس نقاشی‌ها و شواهد موجود در آن می‌توان نتیجه گرفت به یک زن با موقعیت اجتماعی بالا همچون یک کاهن یا ملکه تعلق داشته است.
 

«انشنت اوریجینز» نوشت، ‌ گروهی از باستان‌شناسان در ماه جولای یک بنای نقاشی‌شده را در این محوطه کشف کردند.محوطه باستانی «Pañamarca» جنوبی‌ترین مرکز فرهنگ «موچه»، جامعه‌ای که در فاصله سال‌های ۳۵۰ تا ۸۵۰ میلادی خانه‌هایشان را در دره‌های ساحلی شمال پرو می‌ساختند، است.
باستان‌شناسی «موچه» به دلیل مقبره‌های غنی، معماری و آثار هنری چشمگیر و مصنوعات مذهبی و نقاشی‌های استادانه شهرت دارد. این محوطه که بر فراز تپه‌ای گرانیتی ساخته شده است، یک سکوی خشتی پلکانی باشکوه، دو سکوی خشتی کوتاه‌تر، یک میدان بزرگ با دیوارهای خشتی و سازه‌های متعدد دیگر را شامل می‌شود.

همانطور که اشاره شد، در این محوطه باستانی پیش‌تر نیز نقاشی‌های دیواری رنگارنگی کشف شده بود اما کشف یک اتاق سلطنتی متعلق به یک ملکه، هرگز در این محوطه یا هیچ نقطه‌ای از پرو باستان رخ نداده بود.

این اتاق با دیوار و ستون‌هایی ساخته شده است که روی آنها چهار تصویر مربوط به یک زن قدرتمند نقش بسته است. در برخی از این تصاویر یک زن درحال پذیرفتن صفی از بازدیدکنندگان و در تصویری دیگر یک زن درحالی که بر تخت حکمرانی نشسته، به نمایش گذاشته شده است.

محققان درباره اینکه آیا زنی که روی دیوارهای اتاق تاج و تخت نقاشی شده انسان است یا یک موجود افسانه‌ای همچنان درحال تحقیق هستند اما شواهد فیزیکی تاج و تخت، از جمله فرسایش تکیه‌گاه آن و کشف بقایای نخ‌های ظریف و حتی موهای انسان نشان می‌دهد این تخت توسط یک فرد زنده واقعی مورد استفاده قرار گرفته است و تمام شواهد به فرمانروای زن قرن هفتم «پانامارکا» اشاره دارد.


کد مطلب: 493416

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/493416/کشف-اتاق-مجلل-یک-زن

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir