کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دردسر جدید برای اتحادیه اروپا

9 مهر 1403 ساعت 8:25


گروه بین الملل: رای‌ دهندگان اتریشی  در انتخابات سراسری در این کشور به حزب راست افراطی آزادی رای دادند تا برای نخستین بار در این کشور یک جریان سیاسی دست راستی افراطی به قدرت برسد.
حزب FPO که چندان رویکرد مثبتی به اتحادیه اروپا ندارد و برعکس طرفدار روسیه است در ماه‌های اخیر همواره از حزب مردمی محافظه‌کار اتریش به رهبری صدر اعظم این کشور کارل نهمر پیش بوده است. کمپین این حزب بیشتر بر پایه ایجاد نگرانی از افزایش مهاجرت و مشکلات اقتصادی بوده است.
نظرسنجی‌های هنگام رای‌گیری در صندوق‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که حزب دست راستی FPO به رهبری هربرت کیکل ۵۵ ساله می‌تواند با کسب ۲۹.۱ درصد آرا بیشتر از سایر احزاب رای بیاورند. در مقابل حزب حاکم OVP با ۲۶.۲ درصد و سوسیال دموکرات‌های چپ میانه با ۲۰.۴ درصد در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.
کارشناسان می‌گویند در صورتی که حزب دست راستی آزادی صدر اعظم را منصوب کند نقش اتریش در اتحادیه بسیار متفاوت خواهد بود و بروکسل با دردسر جدیدی مانند ویکتور اوربان رو به رو خواهد شد. کیکل اغلب گفته است که نخست وزیر مجارستان یک الگو برایش به شمار می‌رود و همیشه در کنارش باقی می‌ماند.
کیکل همچنون اوربان مخالف کمک به اوکراین است و خواستار لغو تحریم‌های روسیه شده است. او مدعی است که این تحریم‌ها بیشتر به اتریش آسیب رسانده تا به مسکو.
کیکل در یک گفتگوی تلویزیونی مدعی شده که در انتخابات پیروز شده و آماده است برای تشکیل ائتلاف با همه احزاب گفتگو کند. در مقابل کارل نهمر مخالفت خود را با تشکیل دولت با کیکل اعلام کرد اما در عین حال همکاری با حزب آزادی را به عنوان یک حزب رد نکرده است.
پیروزی FPO، که منتقد اسلام و به اعمال قوانین سخت گیرانه‌تر برای پناهجویان متعهد است، تازه‌ترین موفقیت برای جریان‌های دست راستی در اروپا بعد از ایتالیا، فرانسه، هلند و آلمان به شمار می‌رود.الکساندر ون در بلن رئيس جمهور اتریش که بر تشکیل دولت در این کشور نظارت می‌کند پیشتر از به قدرت رسیدن حزب آزادی به دلیل انتقاد از اتحادیه اروپا و همچنین محکوم نکردن حمله روسیه به اوکراین ابراز نگرانی کرده بود. او همچنین گفته بود که ممکن است اجازه ندهد کیکل به عنوان صدر اعظم معرفی شود چرا که قانون اساسی او را ملزم نمی‌کند که از حزب پیروز بخواهد دولت تشکیل دهد.
حزب آزادی می‌خواهد به طور کلی اعطای پناهندگی را متوقف کند و سیاست‌های سفت و سختی برای جلوگیری از ورود مهاجران وضع نماید. این حزب ریشه‌های نازیستی دارد و در دهه ۱۹۵۰ رهبرانی از حزب پیشین نازی آن‌را هدایت می‌کردند.
این حزب که تلاش می‌کند وجهه خود را تعدیل کند همچنان با جنجال‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کند و در تازه‌ترین مورد هفته گذشته در مراسم تشییح جنازه یکی از اعضای آن آهنگ محبوب اس اس نازی خوانده شد.

 


کد مطلب: 493462

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/493462/دردسر-جدید-اتحادیه-اروپا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir