کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تفاوت فرمان برقی و هیدرولیک + مزایا و معایب

10 مهر 1403 ساعت 13:14

گروه کسب و کار: تفاوت فرمان برقی و هیدرولیک در عملکرد و نوع استفاده آن‌هاست. فرمان برقی، موتور الکتریکی و مصرف سوخت کمتری دارد؛ زیرا فقط در مواقع نیاز، برق مصرف می‌کند. در مقابل، فرمان هیدرولیک از فشار مایع هیدرولیک بهره می‌برد و به نگهداری منظم نیاز دارد. برای تصمیم‌گیری بهتر، در این مقاله فرق فرمان برقی با هیدرولیک و مزایا و معایب هر یک از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.


 بررسی فرمان برقی و سیستم عملکرد آن
فرمان برقی به کمک یک موتور الکتریکی، تلاش فیزیکی لازم برای چرخاندن فرمان را کاهش می‌دهد. این سیستم به جای استفاده از نیروی هیدرولیک، با حسگرها و موتور برقی کار می‌کند. زمانی که راننده فرمان را می‌چرخاند، حسگرها میزان چرخش را اندازه‌گیری و موتور برقی نیز نیروی لازم را برای حرکت چرخ‌ها تولید می‌کنند. به این ترتیب، فرمان سبک‌تر و چرخاندن آن در سرعت‌های پایین، زمان پارک کردن یا پیچیدن، آسان‌تر می‌شود.
فرمان برقی، باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی خودرو می‌شود و تعمیر و نگهداری کمتری نسبت به فرمان هیدرولیک دارد. اگر به دنبال خرید خودروهای دارای فرمان برقی هستید، تارا یکی از گزینه‌های خوب با این سیستم است. شرایط خریدتارا قسطی را بررسی و با پرداخت‌های بسیار آسان‌، آن را تهیه کنید.

نحوه کار و ویژگی‌های فرمان هیدرولیکی
در فرمان هیدرولیکی، از یک مایع تحت فشار برای کمک به چرخاندن فرمان استفاده می‌شود. وقتی راننده فرمان را می‌چرخاند، مایع هیدرولیکی از طریق پمپ فرمان به قسمت‌های مختلف فرمان خودرو ارسال می‌شود. پمپ هیدرولیک، به موتور خودرو متصل است و با استفاده از نیروی موتور، مایع هیدرولیک را به شلنگ‌ها و جعبه فرمان هدایت می‌کند.
به این ترتیب، فشار مایع به چرخ‌ها کمک می‌کند تا به‌راحتی، در جهت دلخواه راننده بچرخند. تعداد زیادی از خودروهای ایرانی مانند دنا پلاس، فرمان هیدرولیکی دارند؛ بنابراین اگر به دنبال ماشینی با قیمت مناسب و فرمان هیدرولیکی می‌گردید، حتما شرایط دنا پلاس قسطی را بررسی کنید.

مقایسه کلی تفاوت فرمان برقی و هیدرولیک از نظر عملکرد و نگهداری
تفاوت فرمان برقی و هیدرولیک در مواردی مانند عملکرد، وزن و فضا، هزینه نگهداری و راحتی رانندگی خلاصه می‌شود. در ادامه هر یک از این تفاوت‌ها را بررسی می‌کنیم.
•    نحوه عملکرد: موتور الکتریکی فرمان برقی، فقط در زمان نیاز برق مصرف می‌کند. فرمان هیدرولیک، از یک پمپ و مایع هیدرولیک برای تولید نیروی کمکی استفاده و به موتور فشار بیشتری وارد می‌کند.
•    وزن و فضا: ماشین‌های با فرمان برقی، به دلیل طراحی فشرده و سبک خود، وزن کمتری دارند؛ اما فرمان هیدرولیک سنگین‌تر است و فضای بیشتری را در خودرو اشغال می‌کند.
•    هزینه نگهداری: فرمان هیدرولیک به دلیل وجود مایعات، نیاز به بررسی و نگهداری منظم دارد و خرابی آن‌ها کمی هزینه‌بر است. فرمان برقی به نگهداری کمتری نیاز دارد و در طولانی مدت، بدون مشکل کار می‌کند.
•    راحتی رانندگی: فرمان برقی معمولاً نرمی بیشتری از فرمان‌‌ هیدرولیکی دارد و کار با آن بسیار راحت‌تر است.
تا اینجا شما با فرق فرمان برقی با هیدرولیک آشنا شدید. باید بدانید هر دو این موارد، مزایای خاص خودشان را دارند. فرمان برقی، بیشتر برای خودروهای مدرن و روزمره و فرمان هیدرولیک، برای رانندگان حرفه‌ای و خودروهای سنگین و بارکش مناسب است.

مقایسه کلی تفاوت فرمان برقی و هیدرولیک از نظر عملکرد و نگهداری

نگاهی بر مزایا و معایب فرمان برقی
فرمان برقی، مزایا و معایب متفاوتی دارد که قبل از تصمیم‌گیری باید حتما با آن‌ها آشنا باشید. در جدول زیر همه این مزایا و معایب را بررسی می‌کنیم.
مزایای فرمان برقی معایب فرمان برقی
مصرف سوخت آن کمتر است؛ زیرا به مایع هیدرولیک نیاز ندارد و فقط در زمان نیاز از برق استفاده می‌کند. در صورت خرابی سیستم برقی، فرمان ممکن است به‌طورکامل از کار بیفتد و نیاز به تعمیرات فوری داشته باشد.
فرمان هیدرولیک، ارتباط بهتری بین راننده و جاده برقرار می‌کند. تعمیرات فرمان برقی به دلیل وجود قطعات الکترونیکی، پیچیده‌تر است و نیاز به تجهیزات تخصصی دارد.
امکان استفاده از سیستم‌های مدرن مانند پارک خودکار را فراهم می‌کند. در صورت خرابی سنسورها یا سیستم الکترونیکی، تعمیرات آن پرهزینه‌تر است.
تنظیمات آن از طریق به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری به‌راحتی انجام می‌شود. سیستم فرمان برقی به دلیل استفاده از قطعات الکترونیکی، هزینه‌های تعمیر بیشتری دارد.

 
فرمان برقی به دلیل مصرف سوخت کمتر و امکان استفاده از فناوری‌های مدرن در خودروهای جدیدتر، گزینه‌ای مناسب و با سیستم‌های پیشرفته‌تر است. با این حال حتما در زمان تصمیم‌گیری، به هزینه‌های تعمیرات آن نیز توجه داشته باشید.

فرمان هیدرولیک چه مزایا و معایبی دارد؟
فرمان هیدرولیک، مزایا و معایب خاص خودش را دارد و برای تصمیم‌گیری، باید همه آن‌ها را بشناسید. در جدول زیر با نقاط مثبت و منفی این نوع فرمان آشنا می‌شوید.
معایب فرمان مزایای فرمان هیدرولیک
سیستم هیدرولیک به مایع هیدرولیک وابسته است و نیاز به بررسی و تعویض دوره‌ای دارد. فرمان هیدرولیک، کنترل بهتری از جاده و وضعیت چرخ‌ها به راننده می‌دهد.
پمپ هیدرولیک به صورت دائمی فعال است و به همین دلیل این نوع خودروها، مصرف سوخت بیشتری دارند. برای خودروهای بزرگ و سنگین مانند کامیون‌ها و یدک‌کش‌ها بهتر خیلی می‌کند و نیروی بیشتری ارائه می‌دهد.
فرمان هیدرولیک قطعات بیشتری نسبت به فرمان برقی دارد و همین موضوع باعث پیچیدگی بیشتر در نگهداری و تعمیرات آن می‌شود. این سیستم به راننده کمک می‌کند تا در سرعت‌های بالا کنترل بیشتری بر خودرو داشته باشد.
این سیستم، فضای بیشتری را در موتور خودرو اشغال می‌کند. به دلیل آشنایی بیشتر تعمیرکاران با این سیستم، تعمیرات فرمان هیدرولیک، ساده‌ است.
 
فرمان هیدرولیک به دلیل کنترل بهتر جاده، گزینه بسیار خوبی است؛ اما باید حتما مصرف سوخت و هزینه‌های نگهداری آن را در نظر بگیرید و بر اساس نیازهایتان در مورد آن تصمیم‌گیری کنید.

مزایا و معایب فرمان هیدرولیک

توصیه‌های پایانی برای انتخاب بین فرمان برقی و هیدرولیک
با توجه به انواع تفاوت فرمان برقی با فرمان هیدرولیک، انتخاب بین آن‌ها به نیازها و نوع خودروی شما بستگی دارد. اگر به دنبال راحتی بیشتر، مصرف سوخت کمتر و هزینه نگهداری پایین‌تر هستید، فرمان برقی گزینه بهتری است. اما اگر خودروهای سنگین‌تر یا اسپرت دارید و به دقت بیشتری در رانندگی نیاز دارید، فرمان هیدرولیک را انتخاب کنید.
اگر قصد خرید خودرویی با فرمان برقی یا هیدرولیک را دارید، سپند خودرو گزینه‌های متنوعی را برای شما فراهم کرده است. این شرکت با تحویل فوری و سند به نام خریدار، اطمینان خاطر را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. همچنین، شما می‌توانید با پیش‌پرداخت کم و اقساط بلند مدت، خودرو موردنظر خود را به آسانی تهیه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان سپند خودرو تماس بگیرید.
 


کد مطلب: 493731

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/493731/تفاوت-فرمان-برقی-هیدرولیک-مزایا-معایب

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir