به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۱۰ - ۱۴:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۱۰ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب : ۴۹۳۷۴۰

خوراکی‌هایی که در بوفه مدارس جایگاهی ندارند

خوراکی‌هایی که در بوفه مدارس جایگاهی ندارند
گروه سلامت: معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: انواع آب میوه‌های صنعتی، فلافل، سمبوسه و سالاد اولویه، انواع اشترودل گوشتی، انواع پیراشکی و دونات، بستنی یخی و روکشدار، پاستیل، ژله و مارشمالو در بوفه‌های مدارس جایگاهی ندارند.

فخرالدین اسدی در خصوص تغذیه‌های مجاز و غیرمجاز مدارس، اظهار کرد: همه ساله وزارت آموزش و پرورش بخشنامه‌ای در خصوص نحوه فعالیت پایگاه تغیه سالم و نحوه توزیع اقلام سالم و بهداشتی به استان ها ابلاغ می‌کند.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان افزود: طی دستورالعمل صادر شده، مدیران مدارس موظفند برای داشتن پایگاه تغذیه‌ای سالم، فعالیت و توزیع مواد خوراکی درخواست مجوز دهند و کارشناسان سلامت اداره‌کل به همراه کارشناسان بهداشت محیط و تغذیه مراکز بهداشتی درمانی برای بررسی شرایط دارا بودن بوفه، از مدارس بازدید به عمل آورده و در نهایت مجوز یک‌ساله تاسیس و فعالیت بوفه صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه بوفه مدارس طبق دستورالعمل تغذیه سالم مواد مجاز و غیرمجاز شروع به کار می‌کند، تصریح کرد: خوراکی‌های مجاز و مواد غذایی قابل عرضه به دانش‌آموزان در پنج گروه خشکبار شامل خرما، انواع دانه‌های بدون نمک، گروه دوم شیر و فرآورده‌های آن، نوشیدنی‌ها شامل دوغ کم‌نمک بدون گاز و آب معدنی، میوه‌ها، بسکویت بدون کرم و کیک و کلوچه تقسیم می‌شود.
 
اسدی ادامه داد: خشکبار و انواع مغزها و دانه‌های بدون نمک و بسته‌بندی شده دارای مجوز بهداشتی شامل توت، انجیر خشک، انواع برگ‌ها، خرما و کشمش و مغزها و دانه‌ها شامل گردو، بادام، بادام زمینی، فندق، پسته، کنجد و مغز تخمه‌ها و نخودچی، برنجک، عدس و گندم برشته هستند.

وی در ادامه اضافه کرد: در پایگاه تغذیه سالم، مدارس می‌توانند بیسکویت‌های ساده و بدون کرم و کیک و کلوچه، لقمه سالم شامل نان، پنیر سالم و پاستوریزه ساده و کم چرب، و گردو، گوجه و خیار، تخم مرغ آب‌پز که روزانه تهیه، عرضه و مصرف می شوند، به دانش‌آموزان عرضه کنند.
 
اسدی تاکید کرد: دانش‌ آموزان باید در مدارس به خرید محصولات سالم ترغیب شوند و در میان خوراکی‌های مجاز نیز بیسکویت، کیک و کلوچه در اولویت آخر قرار گیرد.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری بیان کرد: بر این اساس تغذیه سالم شامل نان، پنیر و گردو و خیار و گوجه، انواع نان‌های حجیم، نیمه حجیم و غنی شده با انواع مغزها و کنجد، لقمه با نان‌های سبوس دار و اشترودل‌های غیر گوشتی و غذاهای پخته شامل انواع آش و سوپ، لوبیا، عدسی و حلیم، فرنی، سمنو، شیربرنج و شله زرد و سیب زمینی آب‌پز است که به صورت روزانه پخت و در شرایط بهداشتی و در ظرف‌های یکبار مصرف گیاهی عرضه شوند.

وی بیان کرد: عرضه و فروش فرآورده‌های غلات حجیم شده مانند پفک، چی‌پلت‌، انواع چیپس و پاپ کورن‌های طعم دار و انواع یخمک و محصولات یخی، انواع نوشابه‌های گازدار، ماءالشعیر و دلستر و دوغ گازدار، انواع پیتزا، سوسیس، کالباس و همه فراورده‌های آن، همبرگر، لواشک و آلوچه بدون بسته‌بندی، انواع آب‌نبات، کاکائو، آدامس و شکلات‌هایی که به دندان می‌چسبد، در مدارس ممنوع است.

اسدی خاطرنشان کرد: بر این اساس انواع آب میوه‌های صنعتی، فلافل، سمبوسه و سالاد اولویه، انواع اشترودل گوشتی، انواع پیراشکی و دونات، بستنی یخی و روکشدار، پاستیل، ژله و مارشمالو نیز در بوفه‌های مدارس جایی ندارند.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: بوفه مدارس تغذیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها