کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رگبار شدید باران در ۵ استان کشور

11 مهر 1403 ساعت 17:36


گروه جامعه: سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ از رگبار شدید باران از امروز تا جمعه (۱۱ تا ۱۳ مهر) در پنج استان شمالی خبر داد.به گزارش ایسنا، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ آورده است: وقوع رگبار شدید باران، رعد و برق، احتمال تگرگ، وزش باد شدید موقتی و در ارتفاعات احتمال بارش برف چهارشنبه (۱۱ مهر) در شمال و شمال شرق آذربایجان شرقی، پنجشنبه (۱۲ مهر) در گیلان، مازندران و گلستان و جمعه (۱۳ مهر) در گیلان، مازندران، گلستان و نوار شرقی اردبیل پیش‌بینی می‌شود.

از اثرات این مخاطره می‌توان به طغیان رودخانه‌ها و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، آبگرفتگی معابر عمومی، لغزندگی جاده‌ها، شکل‌گیری روان‌آب و سیلاب، سقوط سنگ و اشیاء از ارتفاعات، احتمال رانش کوه، وزش باد نسبتا شدید تا شدید، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی اشاره کرد.

سازمان هواشناسی نسبت به پرهیز از هرگونه تردد غیر ضروری و توقف در حاشیه روخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری اکید از اسکان و بر پا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های تفریحی از جمله طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی، پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها، آب‌روها و دهانه پل‌ها و اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی از جمله کنترل دما، رطوبت و تهویه سالن‌های پرورشی، تسریع در جابجایی محصولات کشاورزی برداشت شده در فضای باز و آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت رسان و امدادی توصیه می‌کند.

همچنین سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ دریایی آورده است: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای در محدوده ۲۸ نات و بیشتر و افزایش بیشینه ارتفاع امواج تا ۲متر در مناطق ساحلی و بیش از ۲ متر در مناطق دور از ساحل پنجشنبه (۱۲ مهر) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های هرمزگان و بوشهر، در خلیج فارس و جمعه و شنبه (۱۳ و ۱۴ مهر) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر و هرمزگان، در خلیج فارس پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر حاکمیت این شرایط جوی غرق شدن شناگران و غواصان، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی، اختلال در ترددهای دریایی قایق‌های صیادی و فعالیت‌های تفریحی سبک و نیمه سنگین و سنگین، اختلال در تردد شناورهای مسافربری و تردد کشتی های تجاری و اختلال در فعالیت‌های فراساحلی دور از انتظار نیست.

منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و نیمه سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد شناورهای سنگین، فعالیت‌های ساحلی و فراساحلی و آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی از توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

به گزارش ایسنا، در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.


کد مطلب: 493968

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/493968/رگبار-شدید-باران-۵-استان-کشور

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir