کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خروج پناهندگان و اتباع خارجی از لبنان

12 مهر 1403 ساعت 8:35


گروه بین الملل: اسرائیل روز سه‌شنبه  حمله زمینی به لبنان را آغاز کرده و درگیری با حزب‌الله را پس از یک هفته حملات هوایی که منجر به کشته شدن صدها نفر شد، تشدید کرد و همزمان، چندین کشور عملیات خارج کردن شهروندان خود از لبنان را آغاز کرده یا در حال برنامه‌ریزی برای این کار هستند.
ایالات متحده آمریکا با آن که به شهروندانش برای خروج از لبنان هشدار داده است، اما می‌گوید هنوز برنامه‌ای برای خارج کردن اتباع خود از لبنان ندارد.
در این میان، به نظر می‌رسد فرانسه بیش از سایر کشورها در جنب و جوش برای تخلیه شهروندانش از لبنان است.

فرانسه
همزمان با حملات زمینی اسرائیل به حزب الله، یک کشتی نیروی دریایی فرانسه  در چهارچوب اقدامی پیشگیرانه برای خارج کردن احتمالی شهروندان فرانسوی به سمت سواحل لبنان حرکت کرد.
به گفته مقامات ارتش فرانسه، این کشتی ۵ تا ۶ روز طول خواهد کشید تا از بندر تولون در جنوب این کشور به شرق مدیترانه برسد.حدود ۲۳ هزار شهروند فرانسوی و فرانسوی-لبنانی در لبنان زندگی می‌کنند. سفارت فرانسه در بیروت خط تلفنی ویژه ایجاد کرده و گزینه‌های تخلیه غیرنظامیانی را که مایل به خروج هستند، هماهنگ کرده است.
ژان نوئل بارو، وزیر امور خارجه فرانسه که روز دوشنبه در بیروت حضور داشت، گفت که کشورش در حال همکاری با شرکت لبنانی «هواپیمایی خاورمیانه» برای ترتیبات حمل و نقل است.
تاکنون دو شهروند فرانسوی در حملات اخیر اسرائیل به لبنان جان باخته‌اند. فرانسه پیش از این در اوایل ماه اوت با تشدید بحران در خاورمیانه به اتباع خود هشدار داده بود که لبنان را ترک کنند.

بریتانیا
بریتانیا یک پرواز تجاری را برای شهروندانش که روز چهارشنبه از فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری بیروت به پرواز درمی‌آید، چارتر کرده است. دولت بریتانیا اعلام کرده که در صورت نیاز، پروازهای بیشتری انجام خواهد شد. این کشور برای پرواز روز چهارشنبه، اولویت را به شهروندان «آسیب‌پذیر» داده است.هفته گذشته، لندن از استقرار ۷۰۰ سرباز در قبرس برای آماده‌سازی جهت تخلیه احتمالی شهروندانش از لبنان خبر داد.

کانادا
کانادا ۸۰۰ صندلی در پروازهای تجاری برای خارج کردن شهروندانش از لبنان رزرو کرده  است. حدود ۴۵ هزار کانادایی در حال حاضر در لبنان هستند. ارتش کانادا برای مواقعی که پروازهای تجاری مختل شود، امکانات اضطراری در قبرس آماده کرده است.

آلمان
روز دوشنبه، آلمان کارکنان غیرضروری سفارت خود در بیروت، خانواده‌های آنها و برخی از شهروندان خود در لبنان را که شرایط پزشکی داشتند، از این کشور خارج کرد. حدود ۱۱۰ مسافر سوار هواپیمای ایرباس ای‌۳۲۱ نیروی هوایی آلمان شدند که اواخر شامگاه همان روز در برلین فرود آمد.سفارت آلمان در بیروت همچنان عملیاتی باقی مانده تا به حدود هزار و ۸۰۰ شهروند آلمانی در لبنان برای خروج از طریق پروازهای تجاری و سایر روش‌ها کمک کند. یک سخنگوی دولت آلمان  اعلام کرد: «ما در مرحله‌ای هستیم که از خروج (شهروندان) حمایت می‌کنیم اما به طور مشخص در وضعیت تخلیه نیستیم.»


ژاپن
ژاپن از شهروندان خود خواسته است از طریق پروازهای تجاری لبنان را ترک کنند و در حال آماده‌سازی پروازهای نظامی برای بازگرداندن احتمالی آنها است. هواپیماهای ترابری نظامی سی-۲ ژاپن به اردن و یونان فرستاده شده‌اند تا در صورت نیاز برای انتقال شهروندان این کشور از منطقه آماده باشند. رسانه‌های ژاپن گزارش داده‌اند که در حال حاضر حدود ۵۰ شهروند ژاپنی در لبنان هستند.

فیلیپین
فیلیپین هفته گذشته اعلام کرد در لحظه‌ای که نیروهای اسرائیلی از مرز لبنان عبور کرده و حمله زمینی را آغاز کنند، ۱۱ هزار شهروند خود را از این کشور بیرون خواهد برد. ادواردو دو وگا، معاون وزیر خارجه فیلیپین، روز جمعه گفت: «تهاجم زمینی (اسرائیل) منجر به بازگرداندن اجباری (شهروندان ما) خواهد شد»، و افزود برنامه این است که هزاران نفر از طریق دریا از کشور خارج شوند. او جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نکرد.مانیل پیش‌تر از فیلیپینی‌ها خواسته بود قبل از اینکه پروازهای خطوط هوایی تجاری در بیروت متوقف شود، لبنان را ترک کنند. میلیون‌ها فیلیپینی در خاورمیانه کار می‌کنند. حدود ۹۰ درصد از کسانی که در لبنان هستند، کارگران خانگی زن هستند.

بلغارستان
مجموعاً ۸۹ بلغاری که عمدتاً شامل خانواده و کودکان بودند، روز دوشنبه اواخر شب از لبنان وارد صوفیه شدند.  حدود ۴۰۰ تبعه بلغاری در لبنان زندگی می‌کنند و تاکنون ۱۶۰ نفر از آنها اعلام کرده‌اند که می‌خواهند از کشور خارج شوند.

پناهندگان
آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد روز دوشنبه اعلام کرد که حدود ۱۰۰ هزار نفر به دلیل حملات هوایی اسرائیل از لبنان به سوریه گریخته‌اند. نماینده کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در سوریه گفت که اکثر آوارگان زنان و کودکان هستند. حدود ۸۰ درصد از آنها نیز شهروندان سوری و ۲۰ درصد لبنانی بوده‌اند.حدود ۲۱۰ هزار پناهنده فلسطینی در اردوگاه‌ها و سکونتگاه‌های غیررسمی در لبنان زندگی می‌کنند. آژانس کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، اعلام کرد که اسرائیل در یک حمله هوایی به یک اردوگاه پناهندگان فلسطینی در جنوب لبنان، چندین نفر از ساکنان آن را کشت.





 


کد مطلب: 493992

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/493992/خروج-پناهندگان-اتباع-خارجی-لبنان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir