کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مهدی طارمی؛ متخصص اروپا 

روزنامه شرق , 12 مهر 1403 ساعت 13:11


گروه ورزشی: هفته دوم رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا در شریطی پیگیری شد که اینتر به همراه مهدی طارمی توانست با نتیجه درخور ۴ بر صفر از سد تیم ستاره سرخ بلگراد عبور کرده و یکی از نتایج یک‌طرفه این هفته را به نام خود کند. البته اینتری‌ها در این بازی هرچه داشتند از مهدی طارمی، ستاره ایرانی خود، داشتند. او روی سه گل از چهار گل زده تیمش در این بازی تأثیر مستقیم داشت تا بعد از بازی به‌درستی عنوان برترین بازیکن میدان را از آن خود کند.
طارمی ابتدا دو بار با جنگندگی و توپ‌ربایی از مدافعان حریف، به هم‌تیمی‌هایش پاس گل داد و سپس هم از روی نقطه پنالتی گل سوم تیمش را در این بازی زد. این گل، اولین گلی است که مهدی طارمی با پیراهن اینترمیلان در این فصل به ثمر رسانده است. او ابتدای همین فصل پس از چند سال درخشش در تیم پورتو، راهی باشگاه اینتر شد تا در سال‌های آخر دوران حرفه‌ای‌اش، طعم عضویت در یکی از باشگاه‌های بزرگ دنیا را بچشد.
طارمی از زمانی که به اینتر پیوسته زیر سایه دو مهاجم بزرگ این تیم یعنی لائوتارو مارتینس و مارکوس تورام قرار داشته، ولی او بی‌توجه به اسامی مطرح‌شده، نشان داده بی‌دلیل نیست که مسئولان این تیم ایتالیایی حتی پیش از تابستان برای به خدمت گرفتنش پیش‌قدم شدند. او به‌وضوح مهاجم با‌کیفیتی برای تیم آبی‌و‌مشکی‌پوش میلان نشان داده و حالا هر‌بار که به زمین مسابقه فرستاده می‌شود، لبخند رضایت را روی لبان سیمونه اینزاگی، سرمربی اینتر، می‌نشاند. با وجود این، نباید مهدی طارمی را فقط در دیدار برابر ستاره سرخ بلگراد خلاصه کرد. جایگاه او در اینتر و در سطحی بالاتر در فوتبال ایران، به حدی است که نیاز است با جزئیات بیشتری درباره‌اش صحبت شود.
طارمی در شرایطی همین تابستان اینتر را به عنوان مقصد آتی خود انتخاب کرد که از عربستان پیشنهاد مالی بسیار خوبی داشت. او پول کم و ماندن در سطح اول اروپا را ترجیح داد و حالا مزد شهامتش در تصمیم‌گیری را گرفته است. نشان به آن نشان که تنها بازیکن فوتبال ایران است که این روز‌ها در یکی از پنج لیگ معتبر اروپایی حاضر است. 
برای درک بیشتر این مورد کافی است اشاره شود که سردار آزمون قید حضور در اروپا، از رم گرفته تا لورکوزن، را زد تا به شباب‌الاهلی امارات برود. سامان قدوس، دیگر گزینه‌ای که انتظار می‌رفت پرچم فوتبال ایران در لیگ‌های معتبر اروپایی را بالا نگه دارد، در تصمیمی خبرساز هم‌تیمی مهدی قایدی و شهریار مغانلو در اتحاد کلبا شد. علیرضا جهانبخش، کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران نیز هنوز بدون تیم مانده و بعید است بتواند در روز‌های پیش‌رو جایگاهی در تیم‌های حاضر در لیگ‌های معتبر اروپایی به دست بیاورد. پس با همین مقایسه ساده، واضح است که پرچم‌داری طارمی از فوتبال ایران در اروپا کار بسیار ارزشمندی است.
در کنار این مورد، باید اشاره شود که مهدی طارمی دو سه فصلی می‌شود که خودش را به عنوان یک متخصص در لیگ قهرمانان اروپا معرفی کرده است. درست است که وضعیت تیم پورتو بین مدعیان قهرمانی در اروپا چنان نبود که امید داشت طارمی و تیمش به جمع چهار تیم پایانی برسد، ولی او در همان مرحله گروهی، زمانی که پیراهن پورتو را به تن داشت، ثابت کرد چه اندازه بازیکن خطرناکی برای تیم‌های مطرح اروپایی است. کافی است فقط به اسامی تیم‌هایی که مهدی موفق شده در لیگ قهرمانان اروپا دروازه آنها را باز کند نگاهی انداخته شود تا این مهم برجسته شود؛ یوونتوس، چلسی، لیورپول و اتلتیکو‌مادرید در زمره بزرگانی هستند که پیش از این قربانی مهدی طارمی شده‌اند.
در نگاهی متفاوت‌تر، مهدی طارمی برترین گلزن ایرانی تاریخ لیگ قهرمانان اروپا نیز محسوب می‌شود. زمانی، این رکورد با سه گل در اختیار علی دایی، اسطوره فوتبال ایران بود، ولی بعد‌ها سردار آزمون این رکورد را شکست و بالاتر از دایی قرار گرفت. نکته درخور توجه اینکه طارمی حالا با تک‌گلی که اخیرا وارد دروازه ستاره سرخ در لیگ قهرمانان اروپا کرده، با ۱۱ گل زده، فاصله بسیار خوبی با رقبای دیگر گرفته است. با توجه به دوری سردار آزمون از فضای فوتبال اروپا، بعید است به این زودی‌ها کسی از ایران بتواند این رکورد طارمی را بشکند. ضمن اینکه این تازه شروع مهدی در فصل جدید لیگ قهرمانان اروپا‌ست؛ این به آن معنی است که او با توجه به قدرت تیم اینتر، فرصت بیشتری در مقایسه با فصول گذشته دارد تا به شمار گل‌های اروپایی‌اش بیفزاید.
آمار طارمی در این زمینه هم به قدر کافی جذاب است: او ۲۸ بار در لیگ قهرمانان اروپا به میدان رفته که از این تعداد، ۱۱ گل زده در کارنامه ثبت کرده و هشت پاس گل هم داده است. ۱۹ اثرگذاری مستقیم روی ۲۸ گل زده در این تورنمنت که در آن حضور داشته، آمار مهاجم تیم ملی ایران در این بخش را حسابی متمایز می‌کند. از سوی دیگر، ظاهرا اینتر برای استفاده از مهدی طارمی در لیگ قهرمانان اروپا هم برنامه ویژه‌ای دارد؛ چرا‌که او در هر دو بازی تیمش در این لیگ، برخلاف سری‌آ، در ترکیب اصلی قرار گرفته است. طارمی پیش‌تر برابر منچسترسیتی هم در لیگ قهرمانان اروپا ۹۰ دقیقه بازی کرد که با احتساب این ۹۰ دقیقه مقابل ستاره سرخ، دقایق حضورش در این لیگ به ۱۸۰ دقیقه رسیده است. او هر دو بازی را فیکس بوده و جالب آنکه روی ۷۵ درصد گل‌های زده تیمش هم اثر مستقیم داشته است. حال اگر این آمار در کنار تعداد بازی و دقایق حضورش در سری‌آ گذاشته شود، مشخص می‌شود که شرایط برای او چقدر متفاوت است. طارمی در لیگ ایتالیا پنج بازی کرده که فقط یکی را در ترکیب اصلی بوده است. جالب آنکه مجموع دقایقی که مهدی در ایتالیا بازی کرده، ۱۶۵ دقیقه شده که اختلاف معناداری با دقایق حضورش در لیگ قهرمانان اروپا دارد.
 


کد مطلب: 494033

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/494033/مهدی-طارمی-متخصص-اروپا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir