کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مالیات‌های مستقیم مشکلات را حل می‌کند

12 مهر 1403 ساعت 19:30


گروه اقتصادی: وزیر امور اقتصادی و دارایی در اجلاس سراسری مدیران مالیاتی کشور، گفت: رئیس‌جمهور حساسیت زیادی رو اجرایی شدن ماده ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم دارد و تاکید دارد که اگر دقیق به اجرا در آیند، بسیاری از مشکلات اطلاعاتی و اقتصادی کشور حل می شود.
عبدالناصر همتی اظهار داشت: تاکید رئیس جمهور بر اجرای مواد ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم است، چرا که ایشان معتقدند اگر این دو ماده با دقت اجرا شوند طیف وسیعی از مشکلات اطلاعاتی و اقتصادی کشور مرتفع خواهند شد.
 وی در نخستین اجلاس مدیران مالیاتی سراسر کشور در دولت چهاردهم که با حضور مدیران مالیاتی سراسر کشور برگزار شد عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصادی ودارایی با تاکید بر پرهیز از تمرکز امور جزیی و خرد، اظهار کرد: تمرکز بر مسائل خرد ما را از اهداف اصلی دور می‌کند. دیدگاه و تاکید رئیس جمهور بر اجرای موضوع مواد ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم است چرا که ایشان معتقدند اگر این دو ماده با دقت اجرا شوند طیف وسیعی از مشکلات اطلاعاتی و اقتصادی کشور مرتفع خواهند شد.
وجه فرار مالیاتی در اقتصاد کشور، گفت: معتقد هستم فرار مالیاتی در اقتصاد کشور بالاست و افرادی که اصلا هویت تجاری مشخصی ندارند و یا هویت‌های اجاره‌ای دارند، مبالغ بسیار کلانی را جابجا می‌کنند.
وزیر اقتصاد در ادامه بیان کرد: بنا بر بررسی‌های صورت گرفته بر اساس شرایط تحریم بیش از ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار هزینه معاملاتی و رانت‌های مربوط به فاصله بین نرخ‌های دوگانه ارز بر اقتصاد کشور تحمیل شده است که به جیب برخی اشخاص می‌رود که باید مانع از این مسئله شویم.
همتی در ادامه با اشاره به سهم پایین مالیات در کشور نسبت به تولید ناخالص داخلی (GDP)، گفت: برای حل این مسئله نیاز به برداشتن گام‌های بزرگتری داریم، زیرا باید بتوانیم در یک فرایند چند ساله نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی (GDP) را افزایش دهیم.
وی در ادامه در خصوص اهمیت سامانه‌های الکترونیکی در حوزه مالیات و اجرای کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، اظهار داشت: با تکمیل و ارتقاء فرآیند سامانه‌های الکترونیکی در حوزه مالیاتی بسیاری از مسائل موجود در این حوزه قابل حل خواهد بود.
وزیر اقتصاد در رابطه با رعایت حقوق مودیان و تکریم جایگاه آنان، گفت: رضایت ارباب رجوع بسیار مهم بوده و باید اعتماد را به آنها را بازگردانیم. دولت قصد ندارد مالیات ناحق بگیرد و به دنبال آن هستیم تا مالیات واقعی براساس آنچه که قانون‌گذار مشخص کرده وصول شود.
داده‌محوری و هوشمندسازی نظام مالیاتی، رویکرد اصلی نظام مالیاتی
در ادامه این اجلاس سید محمد هادی سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ضمن تقدیر از عملکرد کارکنان سازمان امور مالیاتی طی شش‌ماهه نخست سال جاری و تبیین اقدامات و دستاورد‌های حاصله، اظهار داشت: نیمه دوم سال برای سازمان امور مالیاتی بسیار اهمیت داشته و به منظور دستیابی به برنامه‌ها و تحقق کامل درآمد‌های مالیاتی باید اقدامات لازم را انجام دهیم.
رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه اقدامات تحولی در امور مالیاتی در همه شاخص‌های عملکردی، وصول و فرایندی در جهت تسهیل امور مودیان صورت گرفته است، گفت: حرکت پرشتابی در سازمان مالیاتی صورت گرفته است به شکلی که تعامل با مودیان و گره گشایی در نظام مالیاتی و همراهی مدیران بدنه سازمان مالیاتی را شاهد هستیم.
وی با اشاره به اینکه اجرای قانون پایانه‏‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان در عین پیچیدگی و سختی‌های موجود با برنامه‌ریزی صحیح در حال تداوم و پیشبرد اهداف است، گفت: با استفاده از قانون مزبور، شناسایی مؤدیان جدید، وصول معوقات، تمرکز بر مقابله با دانه درشت‌ها، تحقق کامل درآمد‌های مالیاتی مصوب قابل احصاء است.
سبحانیان با تبیین سیاست‌ها و رویکرد‌های تحولی سازمان، بیان کرد: در حال حاضر تمرکز نظام مالیاتی بر دانه درشت‌ها است و البته برخی محدودیت‌های قانونی بر سر راه وجود دارد که در این راستا نیازمند حمایت و همراهی حاکمیت و دستگاه‌های ذی‌ربط هستیم.
سبحانیان تصریح کرد: شرکت‌های بزرگی با ده‌ها هزار میلیارد تومان سودآوری، مالیات پرداخت نمی‌کنند؛ باید با ابزار‌هایی که در اختیار داریم و با استفاده از ظرفیت دانش بنیان‌ها و بخش خصوصی نظام مالیاتی را تقویت کنیم.
رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور در پایان با اشاره به اینکه اکنون نظام مالیاتی بار بزرگی برای تحقق اهداف بودجه سالیانه بر دوش دارد، تصریح کرد: برای تحقق هزینه‌های جاری دولت به واسطه وصولی‌های مالیاتی نیازمند حمایت‌های اساسی از سوی مقامات دولت و مجلس هستیم.


کد مطلب: 494061

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/494061/مالیات-های-مستقیم-مشکلات-حل-می-کند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir