کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بحران خاورمیانه مربوط به امروز و دیروز نیست

نفت ۱۰۰ دلاری می‌شود؟

13 مهر 1403 ساعت 10:27


گروه اقتصادی: یک کارشناس انرژی گفت: ممکن است نفت به ۸۰ دلار برسد و در کل بین ۷۰ تا ۸۰ دلار در نوسان خواهد بود. بنابراین درگیری‌های منطقه روی صادرات تاثیرگذار نبوده و علاوه بر اینکه همه سعی واردکنندگان نفت بر این است که جریان صادرات و قیمت نفت با ثبات باقی بماند.

 
به گزارش ایلنا، علی‌اصغر زرگر درباره تاثیر تنش‌های اخیر خاورمیانه بر قیمت و بازار نفت اظهار داشت: تنش در منطقه خاورمیانه بالاست اما باتوجه به ۲ عامل، تصور بر این است که بیش از ۲ تا ۴ درصدی که قیمت نفت افزایش یافته و به ۷۵ دلار رسیده بیشتر نشود.

وی افزود: امریکا باتوجه به شرایط داخلی و پیش رو بودن انتخابات هنوز روی جلوگیری از گسترش جنگ در خاورمیانه مصر است. هرچند سیاست خاص خود را دنبال می‌کند اما به نظر می‌رسد که امریکا و کشورهای غربی از ایجاد جنگ در خاورمیانه واهمه دارند و تلاش می‌کنند که جنگ در خاورمیانه و خلیج فارس ادامه پیدا نکرده و گسترش نیابد، بنابراین شاید اگر این اصل سیاست امریکا پابرجا باشد و روی اسرئیل هم فشار وارد کند که منطقه را دچار آسیب نکند، ضمن اینکه ایران نیز بدنبال ایجاد تنش و درگیری در منطقه نیست. مگر اینکه اقدام اسرائیلی‌ها به گونه‌ای باشد که مجددا واکنش ایران را در پی داشته باشد بنابراین باتوجه به این دو موضوع به نظر می‌رسد که جو ملتهب فروکش کرده و بازار نفت نیز چندان تحت تاثیر قرار نگیرد.

این کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی با بیان اینکه در بازار نفت حالت ایستایی و ثبات وجود دارد، تصریح کرد: یعنی عرضه به اندازه کافی است و آنچه را تقاضا طلب می‌کند موجود است، ضمنا باید در نظر داشت که بحران خاورمیانه مربوط به امروز و دیروز نیست، مدت‌ها است که شرایط منطقه ناآرام است و در یک سال گذشته نیز تا حدی مجددا شدت گرفته است. علاوه بر این، مناقشه در محلی واقع شده که نه چهارراه صادرات است و نه اینکه در بازار نفت تاثیرگذار است.

وی با بیان اینکه با توجه به سیاست امریکا و غرب در حوزه نفت به نظر می‌رسد که دامنه تغییر قیمت نفت در حد ۳ تا ۵ درصد باشد، گفت: هرچند اسرائیل تلاش دارد که ایران را وارد معرکه و جنگ کند اما با توجه به چالش‌های متعددی که اسرائیلی‌ها با آن مواجهند تصور بر این است که نتوانند با ایران وارد جنگ شوند، موضوع این است که اکنون قضیه غزه لاینحل مانده و در لبنان دچار چالش هستند و وضعیت اقتصادی این رژیم نیز در شرایط خوبی نیست. بنابراین به نظر می رسد علیرغم همه مواضع تهاجمی اسرائیل امکان ورود به کارزار جدید را ندارد.

زرگر با بیان اینکه بحران در منطقه بزودی به پایان خواهد رسید، یادآور شد: باتوجه به این فاکتورها حالت کنترل دارد ممکن است نفت به ۸۰ دلار برسد و در کل بین ۷۰ تا ۸۰ دلار در نوسان خواهد بود، بنابراین درگیری‌های منطقه روی صادرات تاثیرگذار نبوده علاوه بر اینکه همه سعی واردکنندگان نفت بر این است که جریان صادرات و قیمت نفت با ثبات باقی بماند.

 بلومبرگ بعد از حملات موشکی ایران به اسرائیل اعلام کرده بود که قیمت نفت برنت دریای شمال ۳ درصد افزایش یافته است.آمار خبرگزاری بلومبرگ نشان‌می‌دهد کن به خاطر حمله ایران به رژیم صهیونیستی طی ساعت گذشته شاهد افزایش قیمت نفت در بازار جهانی هستیم.بر همین اساس قیمت نفت برنت ۲.۹۴ درصد بالا رفته و هم‌اکنون ۷۳.۸۱ دلار در هر بشکه در حال معامله است و یک‌قدم‌تا رسیدن به کانال ۷۴ دلاری فاصله دارد.نفت آمریکا هم ۲.۸۹ درصد رشد کرده و ۷۰.۱۴ دلار در هر بشکه در حال معامله است.


کد مطلب: 494098

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/494098/نفت-۱۰۰-دلاری-می-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir