کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

درمان آرتروز و درد مفاصل با پی آر پی

14 مهر 1403 ساعت 12:41

گروه سلامت: آرتروز و درد مفاصل از جمله شایع‌ترین مشکلات در میان همه افراد، به خصوص افراد میانسال و پیر است که نه تنها کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه می‌تواند باعث کاهش حرکت، ایجاد درد مزمن و همچنین ناتوانی‌های فیزیکی شود. تا چند سال گذشته بسیاری از پزشکان، وضعیت بیماران مبتلا به آرتروز و درد‌های مفصلی را با روش‌هایی از جمله فیزیوتراپی، دارو و جراحی بهبود می‌بخشیدند، اما امروزه روش درمانی جدید و موثری به این روش‌ها اضافه شده است که با نام پی آر پی شناخته می‌شود.


 پی آر پی یا پلاسمای غنی از پلاکت، یک روش درمانی نوین است که در آن از خون فرد بیمار به منظور بازسازی و ترمیم بافت‌های آسیب دیده استفاده می‌شود.

آرتروز و درد مفصلی، یک مشکل جهانی
آرتروز یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مفصلی است که بیش‌تر در افراد مسن دیده می‌شود، اما می‌تواند افراد جوان‌تر را نیز درگیر کند. این بیماری که به دلیل وجود التهاب در مفصل با علائمی مانند درد، سفتی، تورم و محدودیت حرکتی همراه می‌شود، به تدریج شدت می‌یابد و تا کنون 350 میلیون نفر را در سراسر جهان دچار مشکل کرده است. دکتر میلاد حاجی آقا بزرگی جراح و متخصص ارتوپد به بیماران مبتلا به آرتروز و درد‌های مفصلی توصیه می‌کند که حتما روش درمانی پی آر پی را امتحان کنند و تغییرات آن را در زندگی خود ببینند.

پی آر پی چیست؟

پی آر پی


پلاکت‌ها سلول‌های کوچک موجود در خون هستند که نقش بسیار مهمی در بهبود زخم‌ها و ترمیم بافت‌ها دارند. پلاسمای خون نیز حاوی عوامل رشد و پروتئین‌هایی است که به بازسازی و ترمیم سلول‌ها کمک می‌کنند. در روش درمانی پی آر پی، مقدار کمی خون از بیمار گرفته می‌شود و پس از انجام فرآیند خاصی بر روی آن، پلاکت‌ها از خون جدا شده و غلظت آن افزایش می‌یابد. سپس‌ای پلاکت‌ها از طریق سرنگ برداشته شده و به ناحیه آسیب دیده تزریق می‌شود.

مراحل انجام پی آر پی
پی آر پی معمولا توسط پزشک متخصص انجام می‌شود و مراحل آن به شرح زیر است:
ابتدا مقداری خون از بیمار گرفته می‌شود.
خون گرفته شده در یک دستگاه سانتریفیوژ قرار می‌گیرد تا اجزای مختلف آن از یکدیگر جدا شود.
پلاسمای غنی از پلاکت جدا شده از دیگر اجزای خون، توسط سرنگ برداشته شده و به ناحیه مورد نظر به صورت مستقیم تزریق می‌شود.
پس از تزریق پلاکت‌ها به ناحیه آسیب دیده، عوامل رشد آزاد شده و سلول‌های بدن را برای ترمیم و بازسازی بافت تحریک می‌کند.

مزایای درمان آرتروز و درد مفاصل با پی آر پی
پی آر پی به عنوان یک روش درمانی نوین مزایای فراوانی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

غیر تهاجمی و ایمن
پی آر پی یک روش درمانی غیر تهاجمی است و به دلیل این که در آن از پلاکت خود بیمار برای درمان او استفاده می‌شود، خطر واکنش‌های آلرژیک یا عفونت به حداقل می‌رسد.

تسریع فرآیند ترمیم
پلاکت‌های غنی شده حاوی عوامل رشد و پروتئین‌های مهمی هستند که باعث تحریک سلول‌های بدن برای ترمیم بافت‌ها می‌شوند. این عوامل رشد به بازسازی سلول‌های آسیب دیده در مفاصل کمک کرده و بیماران پس از هر جلسه پی آر پی تغییرات بسیار زیادی را احساس می‌کنند.

کاهش درد و التهاب
پی آر پی می‌تواند به طور موثری موجب کاهش درد و التهاب، کاهش تورم و سفتی و بهبود دامنه حرکتی شود.

بهبود عملکرد مفصل
با استفاده از روش درمانی پی آر پی، درد و التهاب کاهش یافته و بافت‌ها برای ترمیم تحریک می‌شوند. در نتیجه عملکرد مفصل بهبود می‌یابد و بیماران پس از درمان به راحتی می‌توانند به فعالیت‌های خود بازگردند.

کاهش نیاز به جراحی
در اکثر موارد، بیماران پس از استفاده از روش درمانی پی آر پی عمل جراحی خود را به تعویق می‌اندازند و احتمال نیاز به انجام آن را کاهش می‌دهند.

معایب و محدودیت‌های پی آر پی

پی آر پی


روش درمانی پی آر پی نیز مانند دیگر روش‌های درمانی دارای یکسری معایب و محدودیت‌هایی است که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر می‌باشد:

نتایج متفاوت
روش درمانی پی آر پی ممکن است در افراد مختلف دارای نتایج متفاوتی باشد. به طوری که برخی از افراد پس از چند جلسه تغییرات بسیار زیادی را مشاهده می‌کنند، اما برخی دیگر نیاز به تعداد جلسات بیش‌تری خواهند داشت.

نیاز به جلسات متعدد
بیماران معمولا برای دستیابی به بهترین نتایج، نیازمند چندین جلسه پی آر پی خواهند بود که هر کدام با چند هفته فاصله از دیگری انجام می‌شود.

هزینه بالا
به دلیل این که پی آر پی هنوز به عنوان درمان رایج و تحت پوشش بیمه شناخته نمی‌شود، ممکن است انجام آن برای بیماران هزینه بر باشد.

زمان بهبودی
نتایج نهایی حاصل از روش درمانی پی آر پی ممکن است چند ماه طول بکشد و بیماران برای رسیدن به آن باید صبور باشند.

چه افرادی کاندید مناسبی برای روش درمانی پی آر پی محسوب می‌شوند؟
افراد زیر کاندید مناسبی برای روش درمانی پی آر پی محسوب می‌شوند:
•    بیماران مبتلا به آرتروز و درد مفاصل که با استفاده از روش‌های درمانی مرسوم بهبود نیافته‌اند.
•    بیماران جوانی که در مراحل اولیه آرتروز قرار دارند.
•    بیمارانی که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند جراحی انجام دهند.

مراقبت‌های پس از درمان پی آر پی
بیماران برای رسیدن به بهترین نتایج پس از انجام پی آر پی نیازمند رعایت یکسری مراقبت‌ها هستند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از:
•    چند روزی استراحت و خودداری از انجام فعالیت‌های سنگین
•    استفاده از کمپرس یخ در صورت بروز درد و تورم
•    اجتناب از مصرف دارو‌های ضد التهابی مانند ایبوپروفن

پی آر پی با دکتر میلاد حاجی آقا بزرگی
روش درمانی پی آر پی یکی از جدید‌ترین و موثر‌ترین روش‌های درمانی مورد استفاده برای آرتروز و درد مفاصل است که موجب بازسازی و ترمیم بافت‌های آسیب دیده می‌شود. در این روش غیر تهاجمی و ایمن که در آن هیچگونه داروی شیمیایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، دکتر میلاد حاجی آقا بزرگی پلاسمای غنی از پلاکت را از خون بیمار تهیه کرده و آن را با مهارتی بسیار بالا به ناحیه آسیب دیده تزریق می‌کند. بسیاری از بیمارانی که با مراجعه به ایشان پی آر پی انجام داده‌اند، از نتایج حاصل از درمان خود بسیار راضی هستند و تغییرات بسیار زیادی را در زندگی خود احساس می‌کنند.
منبع: https://draghabozorgi.com
 


کد مطلب: 494286

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/494286/درمان-آرتروز-درد-مفاصل-پی-آر

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir