به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۱۴ - ۱۵:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۱۴ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب : ۴۹۴۲۹۴

عقب‌نشینی دلار ؛ ثبات ادامه دارد؟

عقب‌نشینی دلار ؛ ثبات ادامه دارد؟
گروه اقتصادی: روزنامه همشهری به نقل از کارشناسان اقتصادی نوشته که انتظار می‌رود با انجام اقدامات کنترلی از هفته جاری بازار ارز شرایط باثباتی داشته باشد. با وجود یک دور رشد پرشتاب قیمت ارز در آخر هفته گذشته، از دیروز و پس از برگزاری مراسم نمازجمعه که در مصلای تهران با خطبه‌های مقام‌معظم‌رهبری برگزار شد، قیمت ارز شروع به عقب‌نشینی کرد. به‌گزارش همشهری، حوادث چند روز گذشته و تشدید تنش‌ها در خاورمیانه منجر به رشد قیمت ارز در روز‌های آخر هفته گذشته شد، به‌طوری‌که قیمت هر دلار آمریکا در مبادلات روز پنجشنبه تا محدوده ۶۲ هزارو ۸۰۰ تومان هم پیشروی کرد؛ اما از دیروز و به‌دنبال برگزاری مراسم نمازجمعه در مصلای تهران و پس از خطبه‌های مقام‌معظم‌رهبری قیمت ارز شروع به نزول کرد و در مبادلات روز گذشته تا محدوده ۶۲ هزار تومان عقب نشست.

بازارسازی ارز
تازه‌ترین خبر‌ها نشان می‌دهد برخلاف رویه‌های گذشته بازار‌سازی از مبدأ امارات انجام می‌شود و بازار‌ساز تلاش می‌کند قیمت درهم را که مبنای مهمی برای قیمت‌گذاری دلار است، از همان ابتدا کنترل کند. این موضوع نیز توانسته است جلوی نوسان‌های قیمت دلار را بگیرد، چراکه به‌طور معمول قیمت دلار در تناسبی با قیمت درهم امارات در بازار آزاد تعیین می‌شود.در گذشته تلاش می‌شد تا قیمت دلار با تزریق مستقیم اسکناس در بازار تهران کنترل شود؛ اما به‌تازگی بانک مرکزی اکوسیستم تعیین قیمت ارز را تغییر داده و تلاش می‌کند با کنترل قیمت درهم امارات جلوی رشد قیمت دلار را از مبدأ امارات بگیرد.

ورود منابع جدید به بازار
خبر‌های دیگر حاکی از آن است که در جریان سفر رئیس‌جمهور به قطر، گشایش‌هایی برای آزاد‌سازی ۶ میلیارد دلار از منابع ایران به‌وجود آمده و انتظار می‌رود این خبر نیز بر بازار ارز تأثیر‌گذار باشد. مسعود پزشکیان دراین‌باره گفت: در قطر ۶میلیارد دلار دارایی داریم که رؤسای کل بانک مرکزی ۲ کشور جلسه گذاشتند. با امیر قطر هم در این زمینه گفتگو کردیم و به تفاهم‌های خوبی رسیدیم. همه این‌ها در حالی است که برخی اخبار تأییدنشده حاکی از آن است که رئیس‌جمهور به محض بازگشت از قطر دستور ویژه‌ای برای مداخله و مراقبت در بازار‌ها صادر کرده‌است که طی این دستور، عبدالناصرهمتی وزیر اقتصاد و محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی مأمور مراقبت و ورود به بازار‌ها شده‌اند. خبر‌های تأییدنشده دیگر نیز نشان می‌دهد قرار است از امروز شنبه بازار‌ساز با تزریق ۱۰۰ میلیون درهم برنامه جدیدی را برای ایجاد تعادل در بازار ارز آغاز کند.

آیا ثبات ادامه‌دار است؟
شاهین چراغی، تحلیل‌گر بازار ارز درباره روند قیمت ارز در آینده می‌گوید: بانک مرکزی هوشمندانه بازار ارز را رصد می‌کند و این موضوع موجب شده عواملی که قیمت‌های شارپی را ایجاد می‌کنند از قبل شناسایی شوند تا در زمان بحران این عوامل را مهار کند. به همین دلیل است که با وجود این شرایط بحرانی، نرخ دلار از نیمه‌های ۵۹هزار تومان تا نیمه‌های ۶۲هزار تومان افزایش یافت که در حدود رشد ۴/۵ درصدی است و عدد ناچیزی محسوب می‌شود.

چراغی تأکید می‌کند: یک نکته مهم در بازار‌های مالی این است که بازار، رویداد‌ها را پیشخور می‌کند؛ یعنی هنوز اتفاقی روی نداده، اما بازار به اخبار واکنش نشان می‌دهد و قیمت را جابه‌جا می‌کند. بدین‌ترتیب نرخ‌های آینده دلار، خود را در معاملات امروز نشان می‌دهند و با توجه به اینکه نرخ ارز تا حدود ۴/۵ درصد افزایش یافته‌است، بازار افزایش شدیدی برای نرخ دلار متصور نیست. عضو کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران نیز در واکنش به عملیات وعده صادق۲ و اقتدار بازارساز برای مدیریت بازار ارز می‌گوید: بی‌تردید این بار هم نوسانات بازار ارز فروکش خواهد کرد و این موج هیجانی خیلی زود مهار می‌شود.

به‌گفته کاظم مرتاض، عملکرد دولت و بانک مرکزی در تامین و تخصیص نیاز‌های بازار تاکنون خوب بوده و همین موضوع اجازه نمی‌دهد نوسانات ادامه‌دار و طولانی باشد.علی حسینی، عضو اتاق بازرگانی ایران هم دراین‌باره می‌گوید: تأثیر جنگ و درگیری بر بازار‌های مختلف در تمام دنیا وجود دارد و ما نیز در خاورمیانه از این موضوع مستثنا نیستیم؛ اما نباید فراموش کرد که تجربیات قبلی نشان داده بانک مرکزی به‌عنوان بازارساز با توجه به سیاست‌ها و ابزار‌های خود به‌خوبی توان تنظیم و مدیریت بازار ارز را دارد و درنتیجه می‌تواند به‌راحتی هیجانات بازار ارز را کنترل و مهار کند.
برچسب ها: قیمت دلار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها