کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مسکو علاقه‌ای به توفان بزرگ ندارد

15 مهر 1403 ساعت 13:28


گروه سیاسی: برخلاف حمایت مستمر ایالات متحده و متحدانش از اسرائیل، وزارت امور خارجه روسیه ورود نظامیان اسرائیلی به لبنان را محکوم کرده و از اسرائیل خواسته که سربازان خود را خارج کند. 
به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، پیش‌تر روسیه ترور سید حسن نصرالله رهبر حزب‌الله را محکوم کرده و گفته بود که اسرائیل «مسوول کامل تشدید تنش‌های بعدی است.» 
تحلیلگران خاطرنشان می‌کنند که با گسترش درگیری، به‌ویژه با ایران، اهداف روسیه فقط بر اساس اصول بزرگ‌تر سیاست خارجی نیست. روسیه کمک‌های قابل توجهی از ایران دریافت کرده و آن را به منافع تهران در منطقه گره زده است. 
«روسلان سلیمانوف»، متخصص مستقل روسیه در امور خاورمیانه مستقر در باکو ادعا کرد: «روسیه در دو سال و نیم گذشته از نزدیک با ایران همکاری کرده است، اما منحصرا در حوزه نظامی.» 
سلیمانوف در ادامه ادعاهای بدون سند خود افزود که مربیان نظامی ایرانی اکنون از روسیه بازدید می‌کنند. او همچنین افزود: «در نتیجه، روسیه مجبور است از متحدان ایران در خاورمیانه مانند جنبش حزب‌الله حمایت کند.» درحالی‌که مالینین واشنگتن را به ناکام گذاشتن تلاش‌های صلح‌آمیز سرزنش می‌کند، به گفته سلیمانوف، سیاست‌های مسکو در منطقه نتیجه مستقیم «افتادن در مدار ایران» است. 
با این حال، مالینین و سلیمانوف هر دو موافق هستند که روسیه خواهان جنگ دیگری نیست. سلیمانوف گفت: «مسکو علاقه‌ای به توفان بزرگ ندارد.» او افزود: «ما این را در آوریل دیدیم. زمانی که به نظر می‌رسید ایران و اسرائیل ممکن است وارد یک جنگ بزرگ شوند، روسیه بی‌چون و چرا طرف ایران را نگرفت.» 
وی با اشاره به تنش‌هایی که پس از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق در ماه آوریل که منجر به شهادت فرماندهان ارشد نظامی ایران شد و ایران با شلیک موشک به اسرائیل برای اولین بار پاسخ داد، گفت: «روسیه از ایران و اسرائیل خواست تا خویشتن‌داری نشان دهند.» سلیمانوف در عین حال افزود: «روسیه از هرج و مرج در خاورمیانه سود می‌برد. آمریکایی‌ها اکنون از جنگ در اوکراین منحرف شده‌اند: آن‌ها باید زمان زیادی را صرف حل و فصل اوضاع در خاورمیانه کنند.» او گفت: «اما در عین حال، کرملین دوست ندارد جنگ بزرگ دیگری را ببیند.» 
روسیه و ایران در تضاد متقابل با ایالات متحده دارای رویکرد مشترک هستند. آن‌ها همچنین متحد مشترکی در سوریه دارند. هواپیماهای جنگی روسیه شهرهای تحت کنترل شورشیان در سوریه را بمباران کردند؛ درحالی‌که حزب‌الله به‌شدت روی زمین در حال جنگ بود. روسیه دارای منافع استراتژیک در سوریه از جمله پایگاه‌های نظامی و همچنین ذخایر نفت و گاز است. 
برای کاهش تنش با اسرائیل، مسکو از نفوذ خود در تهران برای متقاعد کردن حزب‌الله برای عقب‌نشینی از مرز سوریه و اسرائیل استفاده کرده است. لوینا، محقق روسی مستقر در بیروت گفت که این دیدگاه در میان ناظران وجود دارد که تفاهم ضمنی بین اسرائیل و روسیه درباره سوریه وجود دارد. او به بی‌میلی اسرائیل برای تامین تجهیزات نظامی به اوکراین در جنگش علیه روسیه اشاره کرد و گفت که وقتی اسرائیل به مواضع حزب‌الله در جنوب سوریه -جایی که نیروهای مسکو در آن حضور دارند- حمله می‌کند، «روسیه کاری انجام نمی‌دهد، فقط به آن‌ها اجازه می‌دهد.»


کد مطلب: 494501

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/494501/مسکو-علاقه-ای-توفان-بزرگ-ندارد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir