کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خشم نتانیاهو از موضع تسلیحاتی ماکرون

15 مهر 1403 ساعت 21:33


گروه بین الملل: امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه  گفت که در تلاش برای حل بحران غزه، باید ارسال محموله‌های تسلیحاتی که در این درگیری‌ استفاده می‌شوند، متوقف شود. این سخنان واکنش بنیامین نتانیاهو را در پی داشت.
او در پیامی ویدئویی پرسید که آیا ایران هم تسلیح حماس و حزب‌الله و حوثی‌ها را متوقف می‌کند؟
این سخنان در حالی بیان شده که بر اساس گزارش سالانه وزارت دفاع فرانسه درباره صادرات تسلیحات، این کشور از تامین کنندگان اصلی تسلیحات برای اسرائیل «نیست» و سال گذشته تنها تجهیزات نظامی به ارزش ۳۰ میلیون یورو صادر کرده است.
ماکرون در جریان گفتگو با یکی از شبکه‌های رادیویی کشورش گفت: «امروز اولویت بازگشت به یک راه‌حل سیاسی است و این‌که باید ارسال سلاح‌هایی که در جنگ در غزه استفاده می‌شوند، متوقف شود. فرانسه هیچ کشتی‌ با چنین محموله‌هایی ارسال نمی‌کند.»
او افزود: «اولویت ما در حال حاضر اجتناب از تشدید تنش‌ها است. مردم لبنان نباید قربانی شوند؛ لبنان نمی‌تواند غزه دیگری شود.»
این سخنان در حالی بیان می‌شود که ژان نوئل بارو، وزیر خارجه فرانسه نیز در سفری چهار روزه به خاورمیانه رفته و قرار است روز دوشنبه به اسرائیل برود.
امانوئل ماکرون همچنین حمله روز سه‌شنبه ایران به اسرائیل را محکوم کرد و روز چهارشنبه منابع نظامی کشورش را در خاورمیانه بسیج کرد که نشانه‌ای از پایبندی این کشور به امنیت اسرائیل در مقابل تهدیدات ایران است.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل  طی پیامی ویدئویی به سخنان امانوئل ماکرون واکنش نشان داد.
او در پیامی خطاب به رئیس جمهور فرانسه گفت: «امروز اسرائیل در هفت جبهه از خود در برابر دشمنان تمدن دفاع می‌کند. ما در غزه علیه حماس می‌جنگیم. ما در لبنان علیه حزب‌الله،  می‌جنگیم که در حال برنامه‌ریزی کشتاری بزرگتر از ۷ اکتبر در مرزهای شمالی ما بود و نزدیک به یک سال است که شهرهای اسرائیل را موشکباران می‌کند. ما علیه حوثی‌ها در یمن و شبه‌نظامیان شیعه در عراق و سوریه می‌جنگیم که باهم صدها پهپاد و حمله موشکی را علیه اسرائیل انجام دادند. ما در حال مبارزه با تروریست‌ها در یهودا و سامره هستیم که در تلاش برای کشتار غیرنظامیان در قلب شهرهای ما هستند.»
او افزود: «و ما در حال مبارزه با ایران هستیم که هفته گذشته بیش از ۲۰۰ موشک بالستیک را مستقیماً به سمت اسرائیل شلیک کرد و پشت این جنگ هفت جبهه علیه اسرائیل ایستاده است.»
بنیامین نتانیاهو ادامه داد: « همه کشورهای متمدن باید محکم در کنار اسرائیل بایستند. با این حال، رئیس جمهور ماکرون و دیگر رهبران غربی اکنون خواستار تحریم تسلیحاتی اسرائیل هستند.»
او گفت: «شرم بر آنها باد. آیا ایران نیز حزب‌الله، حوثی‌ها، حماس و دیگر گروه‌های نیابتی‌اش را تحریم تسلیحاتی می‌کند؟ البته که نه. اعضای این محور ترور کنار هم ایستاده‌اند اما کشورهایی که ظاهراً مخالف این محور ترور هستند، خواستار تحریم تسلیحاتی اسرائیل هستند. چه افتضاحی!»
او در پایان گفت: «اسرائیل با یا بدون حمایت آنها پیروز خواهد شد. اما شرمگینی آنها تا مدت‌ها پس از پیروزی در جنگ ادامه خواهد یافت. اسرائیل تا زمانی که در این نبرد پیروز شود، به خاطر خودش و به خاطر صلح و امنیت در جهان خواهد جنگید.»
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در پاسخ به اظهارات و انتقادات بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل اعلام کرد که فرانسه دوست قابل اتکاء برای اسرائیل است و این نهاد از سخنان «بیش از حد» نتانیاهو که موضع رئیس‌جمهوری فرانسه را «شرم‌آور» خوانده، متاسف است.
ماکرون در آخرین موضع‌گیری خود از جامعه بین‌الملل خواست تا فروش و ارسال سلاح به اسرائیل برای استفاده در جنگ غزه را متوقف کنند. فرانسه و برخی دیگر از کشورهای غربی اکنون خواستار تحریم تسلیحاتی علیه اسرائیل هستند.نتانیاهو در پاسخ به اتخاذ چنین سیاستی از سوی فرانسه و دیگر کشورها گفت که «شرم بر آنها باد».


 


کد مطلب: 494563

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/494563/خشم-نتانیاهو-موضع-تسلیحاتی-ماکرون

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir