به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۱۶ - ۱۷:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۱۶ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب : ۴۹۴۶۹۳

کاهش تولید دام، قیمت‌ها را افزایش می‌دهد؟

کاهش  تولید دام، قیمت‌ها را افزایش می‌دهد؟
گروه اقتصادی: آمارهای رسمی و غیررسمی به طور علنی روند نزولی تولیدات دام زنده در سه سال اخیر را یادآورد می‌شوند. طوری که گزارش‌های رسمی از افت 14.7 درصدی و آمار غیر رسمی از کاهش 30 درصدی تعداد دام خبر می‌دهند.

به گزارش تجارت نیوز،این موضوع به صنعت چرم نیز نفوذ کرده است؛ تولیدکنندگان چرم در راستای کاهش تولیدات دام از کاهش محصولات چرمی در سطح کشور خبر می‌دهند. از سوی دیگر با کاهش کشتار دام، بازار صنعت چرم شاهد بالا رفتن محصولات و ریزش مشتریان خود شده است.

شرایط آب و هوایی نیز از جمله عوامل مهم در پرورش دام و طیور هستند و تأثیر قابل توجهی بر عملکرد و سلامت این موجودات دارند. در حالی که شرایط آب‌وهوایی در سال جاری از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده، بازار شاهد کاهش تولید دام و به دنبال آن کاهش گوشت و پوست در حوزه غذایی و صنعت است.

آمار رسمی این روند نزولی تولید را حاصل از فعالیت‌های یک دهه گذشته گزارش می‌دهد که در سه سال گذشته تشدید شده و  بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. در حالی که در روزهای آغازین سال 1393 میزان تولید دام زنده به شش میلیون و 934 هزار رسیده بود، امسال پس از گذر از یک دهه این آمار به 6 میلیون و 44 هزار دام رسیده است؛ یعنی کاهش 14.7 درصدی و آسیب بزرگ به بازار دام کشور است؛ اما آمار غیررسمی نشان‌دهنده تفاوت فاحش و قابل ملاحظه، اعداد و ارقام در این حوزه است.

علت کاهش تولیدات دامی در سه سال گذشته چیست؟
منصور پوریان، رئیس شورای تامین‌کنندگان دام زنده بیان کرد: کاهش تولید دام که از سال 1403 به دلیل اصلاح یارانه اتفاق افتاد و هزینه‌های تولید را بالا برد و باعث کاهش جمعیت دامی شد و اثر خود را روی دام مولد گذاشت. طوری که بخش زیادی از دام مولد به دلیل گران شدن گوشت به دنبال اصلاح یارانه دچار کشتار شدند که به دنبال آن هزینه تولید بالا  رفت و شاهد کاهش در بخش دامی شدیم.

خداحافظی با ارز 4200 تومانی و تاثیر آن بر تولیدات دام
با آغاز فعالیت سامانه بازار‌گاه در سال 1398 و تعلق یافتن سهم اندک به حوزه دام، تولید دام کاهش یافت. اما خداحافظی با ارز 4200 تومانی و رفتن آن به مرز ناممکن‌ها به این موضوع پروبال داد و سرعت بخشید به طوری که دود دلار ۴۲۰۰ تومانی که قرار بود هزینه‌های تولیدکنندگان داخلی را کاهش دهد، این بار به چشم دامداران رفت. دودی که درنهایت به شکل گرانی به چشم مصرف‌کنندگان هم می‌رود.
برچسب ها: دام زنده
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها