کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سهمیه ایران در لیگ نخبگان به خطر افتاد

16 مهر 1403 ساعت 14:15


گروه ورزشی: نمایندگان قطر فاصله خود با ایران را در جدول سهمیه بندی مسابقات باشگاهی در آسیا کاهش داده و اگر نمایندگان کشور عملکرد خوبی نداشته باشند، ممکن است سهمیه ایران برای دو فصل بعد نیز کاهش یابد.

به گزارش "ورزش سه"، با وجود عملکرد خوب در دور نخست، اما نمایندگان ایران در دور دوم از مسابقات لیگ نخبگان و سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا نتوانستند نتایج رضایت‌بخشی را کسب کنند و تنها سپاهان موفق شد از سد استقلال تاجیکستان عبور کند. پرسپولیس در تهران برابر پاختاکور متوقف شد و استقلال نیز با نمایشی ضعیف به السد باخت. ضمن اینکه بازی تراکتور هم برگزار نشد.

هر چقدر که استقلال و تراکتور در دور نخست برابر نمایندگان قطر موفق عمل کرده و هر دو به پیروزی سه بر صفر برابر الغرافه و الوکره رسیدند، اما در دور دوم این بار السد به عنوان نماینده قطر موفق شد از سد آبی های پایتخت عبور کند. الغرافه نیز العین را شکست داد و الوکره هم از سد روشن تاجیکستان گذشت.

لغو دیدار تراکتور برابر موهان باگان باعث شد تا فوتبال ایران امتیازات راحتی را بابت پیروزی احتمالی تیم تبریزی به دست نیاورد و حالا که نماینده هند از این مسابقات کنار گذاشته شده، مشخص نیست امتیازبندی مسابقات این گروه در جدول نهایی کسب سهمیه چگونه خواهد بود.

با این حال، پس از دور نخست بود که نمایندگان ایران به طور کلی 3.9 امتیاز کسب کرده و از قطری که به امتیاز 3.3 رسیده بود، پیشی گرفته و فاصله خود را اندکی افزایش دادند. اما در پایان دور دوم، مجموع امتیازات تیم های قطری به 5.3 رسید درحالیکه نمایندگان ایران 4.65 امتیاز به دست آورده اند. امتیازاتی که تکلیف سهمیه کشورها را برای دو فصل آینده یعنی 2026 – 2027 مشخص می کند.

به طور کلی، شمار امتیازات نمایندگان ایران عدد 60.283 را نشان می دهد درحالیکه این عدد برای قطر 59.925 امتیاز است و این یعنی اینکه فاصله دو کشور به کمتر از یک امتیاز رسیده است. امارات در حال حاضر با 62.883 امتیاز، پس از عربستان، دومین تیم برتر غرب آسیاست. سعودی ها 92.665 امتیاز به دست آورده اند و سه سهمیه مستقیم در لیگ نخبگان دارند که رسیدن به آنها غیرممکن است و تا سالهای آینده نیز این فاصله جبران نخواهد شد.

تیم های ایرانی نیز در رقابت‌های امسال و تا پایان هفته دوم، 4.650 امتیاز دشت کرده اند. البته تکلیف بازی های تراکتور با موهان باگان، پس از حذف نماینده هند نامشخص است و باید دید کنفدراسیون فوتبال آسیا برای رعایت عدالت در تقسیم امتیازی، چه تصمیمی می گیرد. با این حال، فوتبال ایران فعلا و به صورت موقت در رتبه سوم آسیا ایستاده و برای دو فصل بعد سهمیه 2+1 دارد. باید مجدداً تأکید کرد که سهمیه ایران در فصل بعد به صورت قطعی 1+1 است و این جدول و رتبه بندی، تکلیف سهمیه دو فصل بعد را مشخص می کند.

تیم های دوم و سوم غرب آسیا که اکنون در اختیار امارات و ایران است، 2 سهمیه مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم در لیگ نخبگان دارند درحالیکه تیم چهارم غرب آسیا، سهمیه 1+1 خواهد داشت. در نتیجه نمایندگان سه کشور امارات، ایران و قطر برای ایستادن در رتبه های دوم یا سوم تلاش می کند تا سهمیه کشورشان را برای دو فصل بعد مسابقات (2026 – 2027) در بالاترین حالت ممکن حفظ کنند.حالا تیم‌های ایران می‌بایست در دورهای باقیمانده این مسابقات، نتایج خوبی کسب کنند که فوتبال کشور حداقل در یکی از رتبه‌های دوم یا سوم غرب آسیا قرار بگیرد چرا که در غیر اینصورت، سهمیه فوتبال ایران برای دو فصل بعد نیز کاهش پیدا می‌کند.

تیم های اماراتی تاکنون 4.817 امتیاز را از مسابقات امسال قاره کسب کرده اند. مجموع امتیاز این کشور طی دوره هشت سال اخیر، عدد 62.883 را نشان می دهد. آنها در رتبه دوم غرب آسیا ایستاده و سهمیه 2+1 دارند.

باید این نکته را متذکر شد که امسال فوتبال ایران در لیگ نخبگان سهمیه 2+1 و در سطح دوم لیگ قهرمانان یک سهمیه مستقیم داشت. استقلال و پرسپولیس به‌صورت مستقیم راهی مرحله گروهی شدند و سپاهان در پلی‌آف شرکت کرد که به دلیل شکست برابر شباب الاهلی، راهی سطح دوم لیگ قهرمانان شد و به تراکتور پیوست که سهمیه مستقیم ایران را در این پیکارها کسب کرده بود.
ضمن اینکه نتایج هشت فصل گذشته کشورها در مسابقات آسیایی، سهمیه آنها را تعیین می‌کند. به عنوان مثال، عملکرد تیم‌ها از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۴، سهمیه‌های فصل بعد یعنی ۲۰۲۵–۲۰۲۶ را مشخص می‌کرد که متأسفانه فوتبال ایران برای فصل بعد، سهمیه 1+1 خواهد داشت.

قطری ها نیز 5.300 امتیاز کسب کرده و فعلا عملکرد بهتری داشته اند. البته آنها در لیگ نخبگان سه نماینده دارند و ضریب کسب امتیازی در لیگ نخبگان بالاتر از سطح دوم لیگ قهرمانان است. آنها به طور کلی و طی بازه هشت سال اخیر، 59.925 امتیاز به دست آورده اند درحالیکه امتیازات ایران 60.283 است.

اما برای دو فصل آینده، یعنی ۲۰۲۶–۲۰۲۷، نتایج سال ۲۰۱۵ تأثیری در سهمیه کشورها نداشته و مبنای محاسبه از سال ۲۰۱۶ خواهد بود که نتایج امسال در لیگ نخبگان و سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا، ضریب بالاتری نسبت به سالهای قبل داشته و روی تعیین تکلیف نهایی سهمیه کشورها، اثر مستقیم و بسزایی دارد.ضمن اینکه نتایج سال ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و لغو برخی مسابقات، در امتیازدهی اثری نداشته و امتیازات آن سال به‌طور کلی حذف شده است.


کد مطلب: 494704

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/494704/سهمیه-ایران-لیگ-نخبگان-خطر-افتاد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir