کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

 دامنه خرابی‌ها در غزه چقدر است؟

یک سال از جنگ اسرائیل با حماس گذشت

16 مهر 1403 ساعت 23:10


گروه بین الملل: حمله یک‌ ساله اسرائیل علیه حماس که در پاسخ به حمله این گروه در ۷ اکتبر به اسرائیل آغاز شد، ده‌ها هزار فلسطینی را به کشتن داده و خرابی‌های عظیمی در نوار غزه ایجاد کرده است که بازسازی آن ممکن است دهه‌ها طول بکشد.
صدها هزار نفر در اردوگاه‌های نامناسب و آلوده زندگی می‌کنند و حتی اگر آتش‌بس هم برقرار شود، خانه‌ای برای بازگشت ندارند. کوه‌هایی از آوار که با بقایای انسانی، مهمات منفجرنشده و مواد خطرناک دیگر آمیخته شده؛ پاکسازی همه اینها احتمالا سال‌ها زمان خواهد برد.
اسرائیل حماس را مسئول این تخریب‌ها می‌داند. حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل، که در آن حدود هزار و ۲۰۰ نفر کشته و ۲۵۰ نفر گروگان گرفته شدند، جرقه شروع جنگ را زد. حماس بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های نظامی خود، از جمله صدها کیلومتر تونل را در مناطق پرجمعیت قرار داده بود که برخی از شدیدترین نبردها در آن‌ها رخ داد.
بر اساس ارزیابی سازمان ملل در ماه سپتامبر، حدود یک چهارم تمامی ساختمان‌های غزه در درگیری‌ها ویران شده یا به شدت آسیب‌دیده‌اند. علاوه بر آن، حدود ۶۶ درصد از ساختمان‌ها، از جمله بیش از ۲۲۷ هزار واحد مسکونی، دچار دست کم اندک خسارتی شده‌اند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس به مناسبت سالگرد حمله مرگبار ۷ اکتبر، گزارشی تعاملی درباره وسعت این ویرانی‌ها منتشر کرده که نکات اصلی آن در پی می‌آید.

ویرانی‌های جنگ در غزه
به گفته تشکیلات بهداشتی حماس در غزه، حمله اسرائیل بیش از ۴۱ هزار فلسطینی را در غزه به کشتن داده و بیش از ۹۶ هزار نفر را مجروح کرده است. این تشکیلات نگفته چند نفر از کشته‌شدگان از نیروهای حماس بودند، اما اعلام کرده که زنان و کودکان بیش از نیمی از کشته‌شدگان را تشکیل می‌دهند.همچنین گفته می‌شود که آمار تلفات ممکن است بیشتر باشد، زیرا هزاران جسد هنوز زیر آوار مدفون یا در مناطقی هستند که تیم‌های پزشکی به آن‌ها دسترسی ندارند.
 از زمان شروع جنگ در ۷ اکتبر، بیش از ۷۲۰ سرباز اسرائیلی کشته شده‌اند، از جمله در تهاجم اولیه به غزه، در طول جنگ غزه و درگیری با گروه  حزب‌الله لبنان.

صدها هزار آواره
سازمان ملل تخمین می‌زند که حدود ۹۰ درصد از جمعیت ۲.۳ میلیونی غزه جابه‌جا شده و اغلب چندین بار مجبور به این کار شده‌اند. دستورات تخلیه اسرائیل اکنون حدود ۹۰ درصد از این منطقه را پوشش می‌دهد.مدارس به پناهگاه تبدیل شده‌اند و صدها هزار نفر در اردوگاه‌های چادری وسیع در امتداد ساحل زندگی می‌کنند.
گروه پناهگاه یا Shelter Cluster که یک ائتلاف بین‌المللی از ارائه‌دهندگان کمک‌های امدادی با مدیریت شورای پناهندگان نروژ است می‌گوید که به دلیل محدودیت‌های اسرائیل، ادامه جنگ و فروپاشی نظم و قانون در غزه، با مشکل وارد کردن اقلام اولیه مواجه شده است.این گروه تخمین می‌زند که حدود ۹۰۰ هزار نفر در این منطقه به چادر و لوازم خواب نیاز دارند.

آوارگان فلسطینی
جنگ زیرساخت‌های غزه را که پیش از آن نیز در شرایط بدی بود، ویران کرده است. این زیرساخت‌ها پس از ۱۶ سال محاصره اسرائیل و مصر از زمانی که حماس در سال ۲۰۰۷ قدرت را در دست گرفت، در وضعیت نامناسبی قرار داشت.سازمان ملل می‌گوید جنگ بیش از ۹۲ درصد از جاده‌های اصلی غزه و بیش از ۸۴ درصد از تأسیسات بهداشتی آن را تخریب یا آسیب‌دیده کرده است.
این سازمان تخمین می‌زند که نزدیک به ۷۰ درصد از تأسیسات آب و بهداشتی غزه تخریب شده یا آسیب‌دیده‌اند. این شامل هر ۵ مرکز تأسیسات تصفیه فاضلاب، به‌علاوه تأسیسات آب‌شیرین‌کن، ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب، چاه‌ها و مخازن است. فروپاشی زیرساخت‌های آب موجب جاری شدن فاضلاب در خیابان‌های بسیاری از مناطق شده و به گسترش بیماری‌ها در میان جمعیتی که از گرسنگی ضعیف شده‌اند، دامن زده است.

کوه‌های آوار سال‌ها باقی می‌مانند
در محل خانه‌ها، مغازه‌ها و ساختمان‌های اداری که روزی وجود داشتند، اکنون کوه‌های عظیمی از آوار وجود دارد که با بقایای انسانی، مواد خطرناک و مهمات منفجرنشده آمیخته شده است.
سازمان ملل تخمین می‌زند که جنگ حدود ۴۰ میلیون تن آوار و نخاله در غزه باقی گذاشته باشد. با این حجم می‌توان پارک مرکزی نیویورک را تا عمق ۸ متری پر کرد. گفته می‌شود که پاکسازی این آوار ممکن است تا ۱۵ سال طول بکشد و حدود ۶۵۰ میلیون دلار هزینه داشته باشد.

بازسازی ممکن است دهه‌ها طول بکشد
بانک جهانی خسارت‌های وارده به غزه در سه ماه نخست جنگ را ۱۸.۵ میلیارد دلار تخمین زده که تازه این برآورد مربوط به قبل از چندین عملیات بزرگ اسرائیلی بوده است. این رقم تقریباً معادل تولید اقتصادی کرانه باختری و غزه در سال ۲۰۲۲ است.کشورهای ثروتمند عربی مانند عربستان سعودی و امارات عربی متحده گفته‌اند که تنها در صورتی حاضر به کمک به بازسازی غزه هستند که این امر به بخشی از توافق صلح بعد از جنگ که مسیری برای ایجاد یک دولت فلسطینی ایجاد کند، تبدیل شود.
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل این را رد کرده و گفته است که اجازه نخواهد داد تا حماس یا حتی تشکیلات خودگردان فلسطینی که از سوی غرب حمایت می‌شود، بر غزه حکومت کنند. او گفته است که اسرائیل کنترل امنیتی نامحدودی را حفظ کرده و امور غیرنظامی را به فلسطینیان محلی واگذار خواهد کرد. اما هیچ‌کس داوطلب این کار نشده است و حماس تهدید کرده هرکسی را که به اشغال‌گران کمک کند، خواهد کشت.اسرائیل قبل از جنگ اجازه ورود مصالح ساختمانی را داده بود، اما این سیستم تحت محدودیت‌ها و تأخیرهای زیادی قرار داشت. گروه پناهگاه چنین برآورد می‌کند که با این سیستم، بازسازی تمامی خانه‌های تخریب‌شده در غزه ۴۰ سال طول خواهد کشید.

 


کد مطلب: 494746

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/494746/یک-سال-جنگ-اسرائیل-حماس-گذشت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir