کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

باید مردم را برای شرایط سخت و بحران انرژی آماده کنیم

17 مهر 1403 ساعت 8:52


گروه سیاسی: وضعیت میان ایران و اسرائیل مبهم است و مشخص نیست که رژیم صهیونیستی حمله خواهد کرد یا نه و اگر حمله کند چه زمانی خواهد بود و کیفیت و سطح حمله‌اش چگونه است؟ از سوی دیگر مقامات ایرانی هم اعلام کرده‌اند که اگر اسرائیل تحرکی نظامی علیه تمامیت ارضی ایران انجام دهد، پاسخی بسیار سخت‌تر حمله قبلی یعنی عملیات وعده صادق2 نشان خواهند داد.

به گزارش نامه نیوز، حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع  گفت: «بالای نود درصد اسرائیل حمله خواهد کرد زیرا شواهد و قرائن اینطور نشان می‌دهد اما اینکه این حمله محدود و کنترل‌شده یا گسترده خواهد بود و زمینه درگیری‌های جدیدی را ایجاد می‌کند یا نه، به طور دقیق قابل پیش‌بینی قطعی نیست اما نتانیاهو نشان داده است که بقای خودش را در گرو گسترش جنگ می‌بیند؛ دستِ‌کم تا انتخابات آمریکا. نتانیاهو تصور می‌کند اگر ترامپ روی کار آید وضعیتش بهتر خواهد شد. واقعیت این است که اگر همین حالا جنگ تمام شود، کمیته جنگ در اسرائیل نتانیاهو و دولتش را به دلیل اهمال در هفتم اکبتر مقصر می‌شناسند و آنها را مجبور به کناره‌گیری می‌کند؛ بنابراین نتانیاهو می‌خواهد که جنگ ادامه داشته باشد تا ترامپ روی کار آید».

او ادامه داد: «ما ایرانی‌ها در حوزه پدافند و بازدارندگی نظامی باید توانمان را بالا ببریم و بدانیم که ممکن است حمله اسرائیل گسترده باشد. یعنی باید برای سخت‌ترین شرایط خودمان را آماده کنیم. مردم هم باید هشیار باشند تا بدانند در شرایط جنگ چه اقداماتی را باید انجام دهند. یک عده می‌گویند اگر این سخنان را بگوییم جو جامعه ملتهب می‌شود اما واقعیت این است که شرایط جامعه ملتهب است و باید به مردم بگوییم که چه کارهایی باید انجام دهند و در این زمینه اطلاع‌رسانی، بسیار مهم است».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «بدترین شرایط این است که به مراکز ارتباطات، برق یا آب و گاز ایران حمله شود. در این صورت ممکن است بحران کمبود انرژی رخ دهد و مردم باید بدانند هجوم‌آوردن به پمپ بنزین‌ها و مراکز انرژی کار را سخت‌تر می‌کند. پدافند عامل باید از بروز چنین شرایطی جلوگیری کند که چنین هم خواهد شد اما اگر احیانا چنین وضعی پیش آمد مردم باید به سیاست‌های اتخاذشده اعتماد داشته باشند تا دولت و مردم با یکدیگر بتوانند بحران را مدیریت کنند».

او در پاسخ به این پرسش که آمریکا در قبال حمله احتمالی اسرائیل به ایران چه خواهد کرد، مطرح کرد: «واقعیت این است که آمریکا هر اقدامی در جهت حمایت از اسرائیل انجام داده است و آمریکا اکنون در حال جنگ نیابتی در منطقه است زیرا از بمب‌های سنگرشکن تا اطلاعات گسترده در اختیار  اسرائیل گذاشته است. اسرائیل به نیابت از آمریکا می‌جنگد اما شرایط باید بسیار وخیم‌تر شود تا آمریکا به‌طور مستقیم وارد جنگ شود. در شرایط قبل از انتخابات ورود مستقیم به جنگ نوعی خودکشی سیاسی برای آمریکا محسوب می‌شود. البته که باز هم می‌گویم که همین حالا هم، اسرائیل به نیابت از آمریکا می‌جنگد».

بهشتی‌پور در پایان درباره اینکه اگر ترامپ پیروز انتخابات شود، چه وضعیتی در جنگ خاورمیانه رخ خواهد داد، گفت: «مهم‌ترین مشکل ترامپ این است که غیرقابل پیش‌بینی است. مجموعه جمهوری‌خواهانِ گذشته مانند بوش پسر یا دموکرات‌ها مثل بایدن، هریس یا اوباما را می‌شود پیش‌بینی کرد اما ترامپ را نمی‌شود پیش‌بینی کرد و اکنون نمی‌توان گفت که آیا ترامپ مانند دوره ریاست‌جمهوری حمایت بی‌حدوحصر و بسیار زیاد از اسرائیل می‌کند یا آنکه باتوجه به بدنامی گسترده اسرائیل تا حدی که در دادگاه لاهه محکوم شده است، می‌خواهد قدری فاصله بگیرد. او در دوره ریاست‌جمهوری‌اش همه کار برای اسرائیل کرد؛ از شناسایی بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل تا شناسایی جولان به عنوان بخشی از اسرائیل و تا حمایت از شهرک‌سازی‌ها اما مشخص نیست اگر او بتواند به کاخ سفید برود، همین شکل رفتار می‌کند یا نه. البته باید گفت که آمریکا و اسرائیل متحدان استراتژیک یکدیگر هستند؛ به معنای آنکه در همه ابعاد از سیاسی و نظامی تا اقتصادی و فرهنگی با یکدیگر همکاری و تعامل دارند؛ در عین حال که ممکن است اختلافاتی هم داشته باشند؛ بنابراین هر گروهی در آمریکا روی کار آید این اتحاد استراتژیک وجود دارد اما مشخص نیست که آیا ترامپ اگر رئیس‌جمهور شود همه تخم‌مرغ‌هایش را در سبد اسرائیل می‌گذارد یا خیر».


کد مطلب: 494762

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/494762/باید-مردم-شرایط-سخت-بحران-انرژی-آماده-کنیم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir