به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۱۷ - ۱۵:۲۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۱۷ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب : ۴۹۴۸۳۴
بایدن از ۷ اکتبر چقدر به متحدش تسلیحات داده است؟

رکورد کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائيل شکست

رکورد کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائيل شکست
گروه بین الملل: بر اساس یک پژوهش جدید ایالات متحده از زمان آغاز جنگ در نوار غزه دست‌کم ۱۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار به اسرائيل کمک نظامی کرده است.
این گزارش که توسط دانشگاه براون صورت گرفته نشان می‌دهد از زمان حملات ۷ اکتبر ۲۰۲۳ حدود ۴ میلیارد و ۸۶۰ میلیون دلار هزینه اضافی برای افزایش عملیات نظامی ایالات متحده در منطقه نیز هزینه شده است. این شامل هزینه‌های یک کمپین تحت رهبری نیروی دریایی آمریکا برای سرکوب حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌های تجاری است.
این گزارش که قبل از گشودن جبهه دوم اسرائیل علیه حزب‌الله در لبنان، تکمیل شده یکی از نخستین گزارش‌ها از هزینه‌های تخمینی ایالات متحده در جهت حمایت از اسرائيل در درگیری‌های غزه و لبنان است.در این گزارش آمده که اسرائیل بزرگترین دریافت کننده کمک های نظامی ایالات متحده در تاریخ است و از سال ۱۹۵۹ تاکنون ۲۵۱.۱۲ میلیارد دلار با در نظر گرفتن نرخ تورم در این سالها دریافت کرده است.
با این حال، ۱۷.۹ میلیارد دلاری که از ۷ اکتبر هزینه شده، تا کنون بیشترین کمک نظامی ارسال شده به اسرائیل در طول یک سال محسوب می‌شود. بعد از پیمان صلح سال ۱۹۷۹ اسرائيل و مصر ایالات متحده متعهد شده سالانه میلیاردها دلار به این دو کشور کمک نظامی ارائه دهد.
کمک های ایالات متحده از زمان شروع جنگ غزه شامل تامین مالی نظامی، فروش تسلیحات، حداقل ۴.۴ میلیارد دلار برداشت از انبارهای ایالات متحده و تحویل تجهیزات بوده است. بسیاری از تسلیحاتی که ایالات متحده در این سال تحویل داده شامل مهماتی چون گلوله‌های توپخانه، بمب‌های ۲۰۰۰ پوندی و بمب‌های هدایت شونده دقیق بوده‌اند.این مطالعه می‌گوید که هزینه‌ها از ۴ میلیارد دلار برای تکمیل سامانه‌های دفاع موشکی گنبد آهنین اسرائیل و سامانه‌های دفاع موشکی دیوید و پول نقد برای تفنگ و سوخت جت متغیر است.
به گفته محققان، برخلاف کمک‌های نظامی مستند علنی ایالات متحده به اوکراین، دریافت جزئیات کامل آنچه که ایالات متحده از ۷ اکتبر گذشته به اسرائیل ارسال کرده غیرممکن بود، بنابراین ۱۷.۹ میلیارد دلار برای سال یک رقم جزئی است.آنها به تلاش های دولت بایدن برای پنهان کردن حجم کامل کمک‌ها و انواع سیستم‌ها از طریق مانورهای بوروکراتیک اشاره کردند.
کمک مالی به متحد کلیدی ایالات متحده در طول جنگی که تلفات سنگینی بر غیرنظامیان وارد کرده، آمریکایی‌ها را در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری دچار اختلاف کرده است. دولت‌های مختلف در آمریکا همواره بر استمرار کمک از اسرائيل متعهد بوده و دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر میزان حمایت از اسرائيل با یکدیگر مسابقه دارند.

عملیات نظامی آمریکا در خاورمیانه
دولت بایدن از زمان آغاز جنگ غزه با هدف بازدارندگی و پاسخ به هرگونه حمله به نیروهای اسرائیلی و آمریکایی، قدرت نظامی خود را در منطقه تقویت کرده است.بر اساس این گزارش، این عملیات اضافی حداقل ۴.۸۶ میلیارد دلار هزینه داشته که البته کمک‌های نظامی آمریکا به مصر و دیگر شرکا در منطقه را شامل نمی‌شود.
روزی که حماس برای حمله از دیوارهای احداث شده اسرائیل در اطراف غزه عبور کرد، ایالات متحده ۳۴ هزار نیرو در خاورمیانه داشت. این تعداد در ماه اوت و بعد از نگرانی‌ها از تلافی ایران نسبت به ترور اسماعیل هنیه در تهران با حضور دو ناوهواپیمابر آمریکایی در منطقه به حدود ۵۰ هزار نفر رسید.
این گزارش همچنین می‌گوید که ایالات متحده در این مدت حدود ۴.۸۶ میلیارد دلار برای مقابله با حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ هزینه کرده است.

 تحریم یک شبکه تأمین مالی حماس خبر داد
ایالات متحده آمریکا  تحریم‌هایی را علیه یک شبکه بین‌المللی تامین مالی حماس اعمال کرد و آن را به ایفای نقش مهم در جمع‌آوری کمک‌های خارجی برای حماس متهم کرد.وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای نوشت که تحریم‌هایی را علیه سه نفر و آنچه "موسسه خیریه ساختگی" می‌خواند اعمال کرده است.وزارت خزانه‌داری آمریکا در این بیانیه از جمله به بانک الانتاج (الانتاج) اشاره کرده و افزوده است که "حماس از بانک‌های بدون مجوز، مانند الانتاج برای ادامه تأمین مالی عملیات داخلی و دور زدن تحریم‌های بین‌المللی استفاده می‌کند."
طبق این بیانیه، "الانتاج که در سال ۲۰۱۳ تأسیس شد، یک بانک بدون مجوز تحت مدیریت حماس در غزه است که با وجود عدم ارتباط با بانک‌های بین‌المللی، خدمات مالی به حماس ارائه می‌کند."
بر اساس این بیانیه، یکی از حامیان قدیمی حماس، یک تبعه یمنی ساکن ترکیه و همچنین ۹ شرکت تجاری او نیز مشمول این تحریم‌ها قرار گرفتند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید از تمام ابزارهای موجود برای پاسخگو کردن حماس و حامیان آن، از جمله کسانی که به دنبال سوء‌استفاده از وضعیت کنونی برای دستیابی به منابع مالی بیشتر هستند، استفاده خواهد کرد.این نهاد همچنین اعلام کرد که حماس تا ابتدای امسال، ماهانه حدود ۱۰ میلیون دلار از طریق "بنیادهای خیریه ساختگی" عمدتا مستقر در اروپا منابع مالی به دست آورده است.

بایدن:  دست از تلاش نخواهم کشید
جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای به مناسبت نخستین سالگرد حمله  حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر تاکید کرد که برای دستیابی به آتش‌بس بین اسرائیل و گروه حماس و آزادی تمامی گروگان‌ها همچنان به تلاش‌های خود ادامه خواهد داد.بایدن در بیانیه‌ای که کاخ سفید آن را منتشر کرد، نوشت: «تاریخ ۷ اکتبر را به‌عنوان یک تاریخ سیاه برای فلسطینیان به خاطر درگیری‌هایی که حماس جرقه آن را زده است، به یاد خواهد آورد.»او افزود: «ما از تلاش برای دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه و بازگرداندن گروگان‌ها دست نخواهیم کشید و همچنان بر این باوریم که راه‌حل دیپلماتیک تنها راه برقراری آرامش در منطقه مرزی اسرائیل و لبنان است.»در این بیانیه، رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین ضمن محکوم کردن هرگونه یهودی‌ستیزی در ایالات متحده و سراسر جهان تاکید کرد که "همه باید در برابر یهودی‌ستیزی و نفرت‌پراکنی در همه اشکال متحد باشیم."

پیام نتانیاهو در سالگرد هفتم اکتبر
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در نطقی تلویزیونی به مناسبت سالگرد هفتم اکتبر گفت: «ما به مبارزه ادامه خواهیم داد و با اتحاد پیروز خواهیم شد».
او گفت اسرائیل در حال دستیابی به اهدافی است که در جنگ ترسیم کرده و این اهداف شامل «سرنگونی حکومت حماس، بازگرداندن همه گروگان‌ها به خانه چه زنده و چه جانباخته» می‌شوند.
نخست وزیر اسرائیل اسرائیل افزود تا زمانی که این اهداف به طور کامل محقق نشود، هر تهدید احتمالی آینده از سمت غزه از بین نرود، و ساکنان جنوب و شمال اسرائیل به خانه‌هایشان بازنگردند «متوقف نخواهیم شد».بنیامین نتانیاهو همچنین گفت پیام‌های زیادی از سربازان، مجروحان و خانواده‌های داغدار اسرائیلی دریافت کرده است که «نباید جنگ را زودتر از وقتش متوقف کنیم.»
او همچنین گفت برای نسل‌ها، هفتم اکتبر نمادی از مصمم و قوی بودن اسرائیل خواهد ماند.

ورود  ۴۰۰ هزار نفر از لبنان به سوریه 
دولت لبنان می‌گوید بیش از ۴۰۰ هزار نفر طی دو هفته گذشته و در پی حملات اسرائیل، از مرز با سوریه گذشته و وارد این کشور شده‌اند.
بر اساس گزارش اداره بحران دولت لبنان، از این تعداد بیش از ۳۰۰ هزار نفر شهروندان سوریه بوده‌اند که به کشور جنگ‌زده خود بازگشته‌اند و بیش از ۱۰۲ هزار لبنانی نیز گریخته و وارد سوریه شده‌اند.این در حالی است که ارتش اسرائیل  اعلام کرد قرار است با گسترش عملیات علیه اهداف گروه حزب‌الله، به سواحل جنوب رودخانه الاولی حمله کند.در اطلاعیه ارتش اسرائیل از ساکنان این نواحی خواسته شده که به‌سرعت و تا اطلاع ثانوی از سواحل جنوبی این رودخانه فاصله بگیرند.

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها