کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تویوتاهای مونتاژ چین مشکل شناسایی دارند

17 مهر 1403 ساعت 13:16


گروه اقتصادی: اخیرا یک شرکت جدید (نگین تندیس الماس) به کمک یک فروشنده خودرو (اتوخسروانی) اقدام به معرفی خودرو تویوتا کمری نسل جدید کرده است. خودرو مذکور مدل ۲۰۲۵ است و به یک موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری با فناوری هیبریدی و قدرت ۱۹۷ اسب بخار مجهز است. این کمری را می توان نسل نهم معرفی کرد؛ البته خودرو مذکور نیز مانند سایر خودروهای وارداتی مونتاژ چین بوده و از این کشور به بازار داخل رسیده است.

به گزارش بازار،واردات خودرو از کشور چین شاید کمک شایانی به کاهش قیمت انواع خودرو در بازار کشور داشته باشد، اما برای مشتریان دردسرهای جدیدی را ایجاد خواهد کرد. چرا که خودروهای وارداتی در دور جدید واردات(از زمان آغاز در دولت سیزدهم) تولید کشورهای اصلی نیستند، به بیانی بهتر این محصولات مونتاژ کشور چین بوده و اغلب به سفارش چینی ها طراحی و تولید شده است.

قطعات خودروهای تویوتا مونتاژ چین در بازارهای جهانی یافت نمی شود، به بیانی بهتر برای تامین قطعه باید به کشور چین مراجعه کرد
هشدار به مشتریان تویوتا
چندی پیش رسانه «بازار» طی گزارشی به تفاوت کیفیت خودروهای ژاپنی مانند برند مزدا تولید کشور نامبرده با چین پرداخت. اما ماجرای تفاوت کیفیت یا حتی تامین قطعات به اینجا ختم نمی شود، چرا که اغلب خودروسازان دنیا در کشور چین سایت تولید داشته و محصولاتی فقط مخصوص این بازار تولید می کنند.

به تازگی تویوتا کمری توسط شرکت نگین تندیس الماس به بازار ایران معرفی شد، همزمان با این مساله برخی از کارشناسان اعلام کردند که قطعات این خودروها متفاوت است. از همین رو «دانیال میلانی» کارشناس صنعت خودرو به بازار گفت؛ «اگر شماره شناسایی یا همان وی آی ان خودروهای چینی با لوگو تویوتا را در سایت این خودروساز ژاپنی سرچ کنید، شرکت تویوتا آن را شناسایی نمی کند.»

این مساله بیانگر آن است که قطعات خودروهای تویوتا مونتاژ چین در بازارهای جهانی یافت نمی شود، به بیانی بهتر برای تامین قطعه باید به کشور چین مراجعه کرد. در گذشته وضعیت واردات خودرو به گونه ای بود که شرکت سازنده گارانتی و تامین قطعات یدکی را برای خودروها انجام می داد. اما در شرایط فعلی جبر تحریم های ظالمانه سبب شده تا «مونتاژ کاران چینی» نیز با سوء استفاده از این وضعیت حتی نسبت به تامین قطعات و لوازم یدکی چندان متعهد نباشند.

همانطور که پیشتر این رسانه به مشتریان و متقاضیان خودروهای مزدا هشدار داده بود، اکنون به خریداران تویوتاهای چینی نسبت به دردسرهای آینده در تامین قطعات و لوازم یدکی این خودروها هشدار می دهد. شاید زمان آن رسیده است که وزارت صمت دولت چهاردهم آیین نامه اجرایی واردات خودرو را با حضور انجمن واردکنندگان خودرو مجدد مورد بررسی قرار دهد.

تویوتاهای مونتاژ چین از زنجیره تامین این کشور قطعات را دریافت می کنند، بنابراین تفاوت کیفیت، دوام قطعات و عملکرد خودرو با محصولات تویوتا که در آمریکا، تایلند یا ژاپن تولید می شود، بسیار متفاوت است
تویوتاهای چینی با ژاپنی چه تفاوت های دارند؟
منابع خبری مختلف در سراسر دنیا نسبت به تفاوت کیفیت مونتاژ خودروهای ژاپنی از این کشور تا سایر سایت های تولید در دنیا گزارشاتی منتشر کردند. بررسی های خبر نگار این رسانه بیانگر آن است که تویوتاهای مونتاژ چین از زنجیره تامین این کشور قطعات را دریافت می کنند، بنابراین تفاوت کیفیت، دوام قطعات و عملکرد خودرو با محصولات تویوتا که در آمریکا، تایلند یا ژاپن تولید می شود، بسیار متفاوت است.

ازسوی برخی از رسانه معتقد هستند که می توان به خودروهای تویوتا مونتاژ سایر کشورها(به جز چین) اعتماد کرد. زیرا، ژاپنی ها نمی توانند آنطور که باید و شاید استانداردها و معیار مونتاژ خودرو در چین را نمی توانند رعایت کنند.بنابراین مشتریان تویوتا در کشور نباید انتظار کیفیت خودرو ژاپنی از محصولاتی که در سامانه فروش عرضه می شود، داشته باشند.

خودروهای دست دوم به نام صفر کیلومتر
یکی از مدیران ارشد صنعت خودرو که نخواست نامش فاش شود، طی مصاحبه با خبرنگار «بازار» مدعی شد که خودروهای وارداتی از چین با برندهای اروپایی یا ژاپنی در کشور چین باید فرآیندی را طی کنند که خودرو به عنوان دست دوم از این کشور خارج شوند.

وی افزود: زیرا براساس قوانین کشور چین خودروهای مونتاژ یا تولیدی این خودرو مجوز خروج به عنوان صفر کیلومتر را ندارند، بنابراین بازرگانان باید خودروها را به عنوان دست دوم از این کشور خارج کنند.
باتوجه به اینکه خودروهای مونتاژ چین از این کشور به عنوان دست دوم خارج می شوند، طبیعتا مشمول گارانتی یا تامین قطعات از سوی مونتاژ کار نمی شوند.


کد مطلب: 494860

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/494860/تویوتاهای-مونتاژ-چین-مشکل-شناسایی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir