کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چگونه سرفه‌های کودکان را شبانه در خانه را متوقف کنم؟

19 مهر 1403 ساعت 9:03

گروه سلامت: عفونت‌های دستگاه تنفسی، آلرژی، و هوای خشک می‌تواند منجر به سرفه کودکان شوند. قرار گرفتن در معرض دود سیگار یا مواد شیمیایی می‌تواند منجر به سرفه کودکان شود. سرفه‌های کودکان به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که مهم‌ترین آن سرفه‌های خلط آور، سرفه‌های خشک، سرفه‌های پارسی و سرفه‌های مداوم هستند. هریک از این سرفه‌ها می‌توانند به دلایل مختلفی رخ دهند که مهم‌ترین آن‌ها سرماخوردگی یا آنفولانزای شدید هستند.


اما با نوشیدن مایعات گرم و بهره‌مندی از روش‌های دارویی و خانگی می‌توان در سریع‌ترین زمان درمان سرفه را شروع کرد. اما برای اینکه با علائم همراه سرفه در کودکان و روش‌های درمان بیشتر آشنا شوید تا انتهای مان همراه ما باشید.
 
سرفه در کودکان
سرفه در کودکان می‌تواند ناشی از علل مختلفی مانند: عفونت‌های ویروسی، سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا عفونت‌های باکتریایی رخ دهد. انواع آلرژی‌ها و آسم هم می‌توانند سرفه‌های مزمن در کودکان ایجاد کنند. همچنین بیماری خروسک که کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، می‌تواند التهاب در حنجره و نای ایجاد کند که منجر به سرفه‌های خشک می‌شود. این سرفه‌ها به طور معمول صدای خشن و شبیه به صدای خروس دارند و اغلب در شب تشدید می‌شوند.
دقت داشته باشید در صورتی که این سرفه‌ها در بیماری‌های کودکان بیش از چند هفته طول بکشد و با تب شدید یا اختلال در تنفس کودک همراه باشد، باید هرچه سریع تر به دکتر اطفال مراجعه کرد. البته توصیه می‌شود که برای تسکین سرفه، درمان‌های خانگی مانند: مصرف مایعات گرم، استفاده از دستگاه بخور و استراحت را در پیش گرفت.

انواع سرفه در کودکان
کودکان به دلایل مختلفی دچار سرفه می‌شوند. از این رو سرفه کودکان به دسته بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شود. به طور مثال سرفه‌های خشک می‌تواند در اثر الودگی‌های محیطی یا ویروس سرماخوردگی باشد. اما برای اینکه با انواع سرفه در کودکان بیشتر آشنا شد هریک را بررسی خواهیم کرد.

سرفه خلط‌‌ دار کودکان
سرفه خلط دار کودکان، می‌تواند در اثر عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی مانند برونشیت، ذات‌الریه یا سینوزیت رخ دهد. همراه با این نوع سرفه، مخاط و ترشحات از ریه‌ها و مجاری تنفسی خارج می‌شوند. کودکانی که دچار این نوع سرفه می‌شوند، علائمی‌همچون صدای خس‌خس در قفسه سینه و تب را تجربه خواهند کرد. درمان سرفه خلط دار کودکان، با مصرف مایعات فراوان، استراحت و در موارد شدیدتر مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها تحت نظر پزشک انجام می‌شود. بنابراین برای بهبودی نیاز است که از یک پزشک متخصص نوبت دریافت کرد.
دکتردکتر به عنوان یک سامانه آنلاین نوبت دهی در کنار شما است تا بتوانید در کوتاه‌ترین زمان از پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی نوبت مشاوره تلفنی و ملاقات حضوری دریافت کنید. کافی است که به سایت دکتردکتر به آدرس  https://drdr.ir/ مراجعه کرده و از بهترین متخصص‌ها نوبت بگیرید.

سرفه پارسی
سرفه پارسی در کودکان به زور معمول به دلیل بروز یک عفونت ویروسی رخ می‌دهد که همره با التهاب حنجره و لوزه‌ها است. این نوع سرفه، در شب‌ها بدتر شده و باعث ترس و اضطراب کودک و والدین می‌شود. علائم سرفه پارسی کودکان شامل: صدای خشن هنگام تنفس و تب است. برای تسکین این علائم، بخور آب گرم، نشستن در حمام بخار و مصرف مایعات توصیه می‌شود.

سرفه خشک در کودک
سرفه خشک در کودکان، بدون تولید خلط و بیشتر ناشی از عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا، آلرژی‌ها یا آسم هستند. علت سرفه خشک در کودکان، تحریک و التهاب راه‌های هوایی رخ است که باعث خستگی و ناراحتی کودک می‌شود. سرفه خشک، در شب‌ها شدیدتر شده و خواب کودک را مختل می‌کند. برای تسکین این نوع سرفه، می‌توان از مرطوب‌کننده‌های هوا، مصرف مایعات گرم و داروهای تجویزی پزشک استفاده کرد.

سرفه شبانه در کودکان
علت سرفه شبانه در کودکان یا علت سرفه کودکان در خواب بیشتر مواقع آسم، ترشحات پشت حلق یا رفلاکس اسید معده است. این نوع سرفه، با برهم زدن خواب کودک، منجر به خستگی و تحریک‌پذیری در طول روز می‌شود. با بالا بردن سر کودک هنگام خواب و استفاده از مرطوب‌کننده هوا می‌توان علائم این سرفه را در کودک مدیریت کرد. در صورت تکرار مداوم یا شدت علائم، باید کودک را برای ارزیابی‌های تخصصی‌تر و تشخیص علت سرفه شدید کودکان  به پزشک نشان دهید.
 

 
سرفه مداوم
سرفه‌ای که بیش از سه هفته در کودکان طول بکشد را سرفه مداوم نام گذاری می‌کنند. این نوع از سرفه می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که مهم‌ترین علت آن شامل: سرفه مزمن، آسم، سیاه‌سرفه یا عوامل محیطی مانند دود سیگار است. اما بررسی علت اصلی سرفه‌های مداوم باید توسط پزشک مشخص شود. پزشک با بررسی‌های لازم می‌تواند داروی مناسب تجویز کند یا راهکارهای خانگی را پیشنهاد دهد.

علائم همراه با سرفه کودکان چیست؟
سرفه کودکان می‌تواند همراه با علائم مختلفی رخ دهد. این علائم همراه، نشان دهنده بیماری یا مشکل خاصی هستند. از این رو  شرایط و بیماری‌های ناشی از سرفه کودکان عبارتند از:
•    خس‌خس سینه؛ ناشی از آسم یا انسداد مجاری هوایی
•    استفراغ؛ ناشی از تحریک گلو، به‌ویژه بعد از سرفه‌های شدید
•    بی‌اشتهایی؛ به دلیل احساس ناخوشی عمومی‌یا گلودرد کودکان
•    خواب‌آلودگی یا خستگی؛ ناشی از بی‌خوابی ناشی از سرفه‌های شبانه
•    کاهش وزن؛ در صورت طولانی شدن بیماری
•    خون در خلط؛ نشانه‌ای از عفونت‌های شدیدتر یا آسیب به مجاری تنفسی
•    تب؛ نشان‌دهنده عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی
•    آبریزش یا گرفتگی بینی کودکان؛ معمولاً همراه با سرماخوردگی یا آلرژی‌ها
•    گلودرد؛ ناشی از عفونت‌های تنفسی فوقانی
•    تنگی نفس؛ نشانه‌ای از آسم یا برونشیت
اما با وجود این علائم نیاز است که برای تشخیص دقیق تر علت سرفه‌ها باید به پزشک متخصص اطفال مراجعه کرد.

عوارض سرفه در کودکان چیست؟
اگر سرفه کودکان به موقع درمان نشود، می‌تواند با عوارض مختلفی همراه شود. این عوارض با توجه به نوع سرفه و شدت بیماری تفاوت‌هایی دارند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:
•    خستگی و بی‌خوابی؛ خستگی، تحریک‌پذیری و کاهش تمرکز در طول روز به دلیل سرفه‌های مداوم در شب
•    گلودرد و تحریک حلق؛ احساس خشکی و ناراحتی در حلق به دلیل التهاب و تحریک گلو ناشی از سرفه‌های مکرر
•    استفراغ؛ تحریک معده در اثر سرفه‌های شدید
•    بی‌اختیاری ادرار؛ در اثر فشار زیاد ناشی از سرفه‌های شدید
•    پارگی عروق کوچک؛ پارگی عروق کوچک در چشم‌ها یا پوست و ایجاد خونریزی‌های کوچک و کبودی
•    کم‌آبی بدن؛ در صورت همراهی با تب یا استفراغ
•    عفونت‌های ثانویه؛ مانند برونشیت یا پنومونی در اثر التهاب و تحریک مداوم راه‌های هوایی
•    درد قفسه سینه و شکم؛ ناشی از فشار زیاد به عضلات و بافت‌های این نواحی در اثر سرفه‌های شدید و مکرر
•    آسیب به راه‌های هوایی؛ آسیب به بافت‌های حساس راه‌های هوایی و ریه‌ها در اثر سرفه‌های مزمن و افزایش خطر عفونت‌های ثانویه و مشکلات تنفسی
اما با مراجعه به موقع به پزشک متخصص اطفال می‌توان عوارض سرفه در کودکان را کاهش داد.

درمان سرفه کودکان
برای درمان سرفه کودکان راه‌های مختلفی وجود دارد. از روش‌های درمان خانگی سرفه کودکان و روش‌های دارویی می‌توان برای بهبود سرفه استفاده کرد. از روش‌های خانگی می‌توان به مرطوب کردن هوا، نوشیدن مایعات گرم، بالش اضافی برای بالا بردن سر و غرغره با آب نمک، اشاره کرد.
اما برای روش‌های دارویی، مصرف داروهای ضدسرفه، ضداحتقان و آنتی‌هیستامین‌های توصیه می‌شود که باید متناسب با تجویز پزشک دارو را مصرف کرد.

چه زمانی برای سرفه کودکان باید به دکتر مراجعه کرد؟
سرفه در کودکان دلایل مختلفی دارد که عفونت‌های ویروسی می‌تواند مهم‌ترین علت باشد. اما اگر در کنار سرفه کودکان علائم زیر را مشاهده کردید باید خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید تا با بررسی‌های لازم انجام شود و درمان را آغاز کرد:
•    سرفه طولانی مدت؛ طولانی‌ شدن سرفه بیش از یک یا دو هفته
•    تب بالا؛ تب بالای 38 درجه سانتی‌گراد ناشی از عفونت باکتریایی یا ویروسی
•    مشکلات تنفسی؛ تنگی نفس، تنفس سریع یا سختی در تنفس، نشان‌دهنده مشکلات جدی تنفسی مانند آسم، برونشیت یا ذات‌الریه
•    صدای خس‌خس؛ نشانه‌ای از آسم یا التهاب مجاری تنفسی
•    تغییرات در رنگ خلط؛ نشانه‌ای از عفونت باکتریایی یا التهاب شدید
•    کاهش وزن؛ کاهش اشتها و کاهش وزن غیرعادی ناشی از بیماری‌های مزمن
•    سرفه‌های شبانه؛ نشان‌دهنده آسم یا رفلاکس معده به مری
•    تورم و درد در گردن؛ نشانه‌ای از عفونت‌های گلو یا لوزه‌ها
•    بی‌حالی و خستگی؛ نشان‌دهنده عفونت‌های جدی یا مشکلات تنفسی
•    استفراغ مکرر؛ ناشی از سرفه‌های شدید و موجب کم‌آبی بدن
•    سابقه بیماری‌های مزمن؛ مانند آسم، برونشیت یا مشکلات قلبی
•    جسم خارجی؛ بلعیدن یا استنشاق جسم خارجی توسط کودک
با ظهور این علائم در کودک باید به دنبال مشکل یا بیماری جدی تر از سرفه کودکان بود. هر یک می‌توانند نشان دهنده بروز بیماری و مشکلات جدی باشند. بنابراین باید کودک را به بهترین متخصص اطفال شهرتان نشان دهید.

 


کد مطلب: 494936

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/494936/چگونه-سرفه-های-کودکان-شبانه-خانه-متوقف-کنم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir