کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ادعای انجام مذاكره پنهانی با ایران برای  آتش‌بس در خاورمیانه

ایران به کشورهای خلیج فارس  هشدار داد

18 مهر 1403 ساعت 14:13


گروه بین الملل: خبرگزاری رویترز می‌گوید تهران به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس اطلاع داده که استفاده از حریم هوایی یا پایگاه‌های نظامی‌شان در حمله احتمالی اسرائیل علیه ایران «غیرقابل پذیرش» است.به گزارش رویترز، یک مقام ارشد ایرانی هشدار داده که هرگونه اقدام این‌چنینی واکنش حکومت جمهوری اسلامی را در پی خواهد داشت.
این مقام که نخواسته نامش فاش شود  به این خبرگزاری گفته است:‌ «ایران به صراحت اعلام کرده است که هرگونه اقدام یک کشور حاشیه خلیج فارس علیه تهران، چه از طریق استفاده از حریم هوایی و چه از طریق پایگاه‌های نظامی، از سوی تهران به عنوان اقدامی از سوی کل گروه [مهاجم] تلقی خواهد شد و تهران نیز بر همین اساس پاسخ خواهد داد.»
تهدید  ایران علیه همسایگان عرب خود در بحبوحه نگرانی فزاینده از حمله تلافی‌جویانه احتمالی اسرائیل بیان می‌شود.
این در شرایطی است که همزمان عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، برای گفت‌وگو با مقامات کشورهای حاشیه خلیج فارس به عربستان سعودی و دیگر کشورهای این منطقه رفت.
بر اساس گزارش‌ها، کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تلاش کرده‌اند ایران را نسبت به بی‌طرفی خود در هرگونه درگیری بین این حکومت و اسرائیل مطمئن سازند.
از سوی دیگر طبق گزارش‌های شبکه ۱۲ اسرائیل، ایالات متحده و کشورهای عربی مذاکرات پنهانی را با ایران در مورد یک آتش‌بس جامع در تمامی جبهه‌های منطقه خاورمیانه آغاز کرده‌اند.
گفته می‌شود که اسرائیل در حال حاضر مستقیما در این رویداد شرکت ندارد، اما مقامات بلندپایه این کشور در جریان مذاکرات قرار گرفته‌اند.
هنوز مشخص نیست که این تلاش‌ها چگونه بر وضعیت نوار غزه، جایی که اوضاع پیچیده‌تر از سایر جبهه‌هاست تأثیر خواهد گذاشت. این پیچیدگی از آنجا ناشی می‌شود که اسرائیل قصد دارد حتی پس از توافق احتمالی بر سر آزادی گروگان‌ها عملیات نظامی‌اش را ادامه دهد و حماس نیز هرگونه توافق را به خروج نیروهای اسرائیلی مشروط کرده است.
منابع رسمی آمریکا و کشورهای عربی تاکنون درباره این گزارش اظهار نظر عمومی نکرده‌اند و ایران نیز هنوز واکنشی به آن نشان نداده است.
به گزارش این رسانه، یک مقام بلندپایه اسرائیل گفت: «ما در حال حاضر در موضع قدرت هستیم، آتش‌بس بر اساس شرایط ما خواهد بود که شامل عقب‌نشینی [حزب‌الله] به سوی دیگر رود لیطانی و برچیده شدن تمام پایگاه‌های نظامی حزب‌الله در مناطق نزدیک به مرز است.»
در همین حال، نمایندگان گروه لبنانی حزب‌الله دیگر آتش‌بس در نوار غزه را به عنوان پیش‌شرط دستیابی به آتش‌بس در لبنان مطرح نمی‌کنند. نعیم قاسم، قائم مقام دبیرکل این گروه در سخنرانی  خود  وعده داد که به حمایت از حماس و فلسطینیان در مبارزه خود با اسرائیل ادامه دهد.
نعیم قاسم که پس از ترور سید حسن نصرالله توسط اسرائیل به عنوان مقام بلندپایه حزب‌الله شناخته می‌شود، اعلام کرد که از تلاش‌های رئیس مجلس لبنان، نبیه بری، برای تأمین آتش‌بس بدون پیش‌شرط حمایت می‌کند.
قاسم گفت: «ما از فعالیت سیاسی که بری تحت عنوان آتش‌بس هدایت می‌کند حمایت می‌کنیم. اگر دشمن (اسرائیل) به جنگ خود ادامه دهد، میدان نبرد تصمیم‌گیرنده خواهد بود.»
دو روز پیشتر، دو مقام پایین‌رتبه حزب‌الله نیز درباره آتش‌بس در لبنان صحبت کرده بودند، بدون اینکه آن را به نوار غزه مرتبط کنند. به هر روی حزب‌الله هنوز به صورت رسمی تغییر موضع خود را اعلام نکرده است.یک مقام لبنانی که به شرط ناشناس ماندن با رویترز صحبت می‌کرد، اعلام کرد که حزب‌الله به دلیل چندین عامل موضع خود را تغییر داده است، از جمله جابجایی گسترده مردم از مناطق اصلی سکونت حامیان این گروه شیعی در جنوب لبنان و حومه‌های جنوبی بیروت.
همچنین در حالی که اسرائیل برای عملیات تلافی‌جویانه علیه ایران آماده می‌شود، گزارش‌ها از تلاش‌های پشت پرده مقامات آمریکایی برای محدودسازی اهداف حمله حکایت دارند.
در همین حال جنگ در لبنان به شدت ادامه یافته و ارتش اسرائیل با صدور بیانیه‌ای از ساکنان روستاهای بیشتری خواسته است محل زندگی خود را تخلیه کنند و به بخش‌های شمالی خاک این کشور بروند.همزمان مقامات نظامی اسرائیل می‌گویند برای پاکسازی اعضای حماس در داخل اردوگاه آوارگان جبالیا در غزه تانک‌های خود را اعزام کرده‌اند.
در تحولی دیگر سوریه اعلام کرده است که اصابت یک موشک اسرائیل به ساختمانی در محله المزه در دمشق دستکم ۶ تن را کشته است.

 ۴۰۰ هزار  فلسطینی گرفتار شده‌اند
فیلیپ لازارینی، کمیسر آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (اونروا)،  هشدار داد که ۴۰۰ هزار نفر از مردم فلسطینی در باریکه غزه گرفتار شده‌اند و جایی برای فرار ندارند.
 لازارینی گفت: «دستورات اخیر مقامات اسرائیلی برای تخلیه، بارها و بارها مردم را وادار به فرار کرده است به ویژه از اردوگاه آوارگان جبالیا. با این حال بسیاری از این کار امتناع می‌کنند، زیرا به خوبی می‌دانند که هیچ مکانی در نوار غزه امن نیست.»ارتش اسرائیل از روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای از ساکنان جبالیا خواست که به «منطقه بشردوستانه» مواسی بروند.
مدیر اونروا با اشاره به خطر «گرسنگی در حال گسترش» در نوار غزه، از عملیات نظامی اخیر ارتش اسرائیل در شمال نوار غزه انتقاد کرده و گفته است این عملیات «اجرای مرحله دوم کمپین واکسیناسیون فلج اطفال کودکان را تهدید می‌کند.»رسانه‌های اسرائیلی می‌‌گویند هواپیماهای ارتش این کشور برگه‌هایی تبلیغاتی به زبان عربی را روی نوار غزه ریخته‌اند که در آن‌ها به یحیی سنوار رهبر حماس در این منطقه هشدار داده شده است سرنوشتش همچون دیگر رهبران کشته‌شده گروه‌‌های جهادی خواهد بود.این برگه‌ها شامل تصویری از سنوار در حال افتادن از نیمه بالایی یک ساعت شنی است، امری که نشان می‌دهد مرگ او نزدیک است.
در پایین این ساعت شنی چهره رهبران ترور شده حماس نظیر اسماعیل هنیه، محمد ضیف و صالح العاروری دیده می‌شود.
در این برگه‌ها نوشته شده است: «هیچ تونلی آنقدر عمیق نیست سنوار، از نصرالله بپرس».

 مقامات آمریکایی از اقدام اسرائیل غافلگیر شدند
نشریه وال استریت ژورنال آمریکا به نقل از منابع خود گفته است که دولت بایدن از اینکه اسرائیل واشنگتن را از قبل در جریان عملیات برای ترور سید حسن نصرالله رهبر حزب‌الله لبنان نگذاشته است ابراز نارضایتی کرده است.
در این گزارش، به نقل از مقامات ایالات متحده که نامشان فاش نشده، آمده است که دولت بایدن از دولت اسرائیل بابت انجام این اقدام «بدون هماهنگی با کاخ» سفید غافلگیر شده است.
بنابر گزارش منتشره، زمانی که یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل پس از عملیات به لوید آستین رئیس پنتاگون اطلاع داده است او در جواب گفته:‌ «ببخشید، چه گفتید؟».
وزیر دفاع آمریکا بعدتر در تماس تلفنی دوم از گالانت پرسیده که آیا اورشلیم آماده است تا به تنهایی از خود دفاع کند؟ زیرا ایالات متحده زمانی برای استقرار نیروهای خود برای جلوگیری از عملیات تلافی‌جویانه احتمالی فوری حزب‌الله ندارد.
وال استریت ژورنال همچنین گفته است که اسرائیل درباره حمله احتمالی‌اش به ایران جزئیات زیادی را با کاخ سفید به اشتراک نگذاشته، امری که باعث نارضایتی مجدد مقامات آمریکایی شده است.
همچنین پایگاه خبری آکسیوس به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داده که قرار است جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در تماسی مهم با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در مورد حمله تلافی‌جویانه به ایران و همین‌طور جنگ در لبنان و غزه گفتگو کند.
به گزارش آکسیوس، واشنگتن می‌خواهد از طریق این تماس مطمئن شود که اسرائیل «به گونه‌ای متناسب» به ایران حمله خواهد کرد.یک مقام آمریکایی در این خصوص گفت: «ما می‌خواهیم از این تماس برای ایجاد محدودیت بر حملات تلافی‌جویانه اسرائیل استفاده کنیم».
طبق گزارش‌ها اسرائیل طیف گسترد‌ه‌ای از گزینه‌ها را برای حمله به ایران، از هدف قرار دادن زیرساخت‌های نفتی تا بمباران تاسیسات هسته‌ای، در نظر دارد. با این حال آمریکا خواهان محدود شدن اهداف در این حمله است.این نخستین مکالمه تلفنی میان رهبران اسرائیل و ایالات متحده در دو ماه اخیر خواهد بود .
بنابر گزارش‌های منتشره، نخست‌وزیر اسرائیل سه‌شنبه شب برای تصمیم‌گیری در خصوص ابعاد و زمان‌بندی حمله احتمالی به ایران با مقامات ارشد امنیتی، اطلاعاتی و نظامی این کشور جلسه‌هایی را برگزار کرده است.



 


کد مطلب: 495071

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/495071/ایران-کشورهای-خلیج-فارس-هشدار

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir