کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قدیمی‌ترین رصدخانه جهان را می‌شناسید؟

18 مهر 1403 ساعت 17:48


گروه فرهنگی: یک مجموعه سنگی مدور و مرموز واقع در مصر ممکن است قدیمی‌ترین رصدخانه ستاره‌شناسی جهان باشد.به گزارش ایسنا، «نبتة بلایا» یک حلقه سنگی باستانی در صحرای مصر است که امکان دارد قدیمی‌ترین رصدخانه ستاره‌شناسی باشد که تاکنون کشف شده است.

«لایوساینس» نوشت، ‌ این سازه مدور در یک محوطه صحرایی واقع در جنوب مصر و در ۲۸۰ کیلومتری جنوب غرب «اسوان» واقع شده است که زمانی محل سکونت «نوبی» های باستان (قومی در شمال سودان و جنوب مصر) بوده است.

قدمت این سازه به حدود ۷,۵۰۰ سال قبل بازمی‌گردد.«نبتة بلایا» (Nabta Playa) که ۲۰۰۰ سال قدیمی‌تر از «استون‌هنج» قدمت دارد و شاید یکی از قدیمی‌ترین رصدخانه‌های نجومی باشد که ساخته شده است.

امروزه سنگ‌های اصلی این سازه در موزه‌ای واقع در «اسوان» ‌ نگهداری می‌شوند تا از گزند خراب‌کاران در امان باشند. اما این سازه در ابتدا از ده‌ها سنگ عمودی تشکیل شده بود که ارتفاع هرکدام از آنها به چند متر می‌رسید.

علاوه بر توده‌ سنگ‌های بالای یک مقبره مرکزی، ‌ به نظر می‌رسد که بسیاری از سنگ‌های این سازه عامدانه در دایره‌ای قرار داده شده بودند که با طلوع برخی ستارگان هم‌سو باشند.ممکن است که از ۶ سنگ داخلی این دایره در برگزاری مراسم‌های آئینی استفاده شده باشد. این گروه از سنگ‌ها توسط ۲۹ سنگ عمودی احاطه شده بودند که برخی از محققان معتقدند نوعی تقویم ساده را شکل داده بودند.

در جریان کاوش مقبره مرکزی که در سال ۲۰۰۱ انجام شد بقایای هیچ انسانی کشف نشد، اما اسکلت کامل یک گاو پیدا شد.محققان این فرضیه را مطرح کرده‌اند که سنگ‌های مشخصی در دایرۀ تقویم ممکن است نشان‌دهنده طلوع خورشید در انقلاب تابستانی باشند که نشانه‌ای برای مردم عصر حجر بود که به‌زودی منتظر بارش بارانی باشند که دریاچه‌ها را دوباره پر می‌کند.همچنین این فرضیه مطرح شده است که سنگ‌های مرکزی نشانگر صورت فلکی «کمربند شکارچی» بودند و برخی از سنگ‌ها نیز نشانگر طلوع ستاره‌های درخشان «ژوبین‌دار»، «شباهنگ» و «آلفا قنطورس» بوده‌اند.


کد مطلب: 495097

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/495097/قدیمی-ترین-رصدخانه-جهان-می-شناسید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir