کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چطور یک مارکتینگ پلن برای کسب و کار بنویسیم؟

19 مهر 1403 ساعت 9:08

گروه کسب و کار: اگر صاحب یک کسب وکار و یا مدیر اجرایی یک سازمان هستید و یا در بخش های فروش و یا مارکتینگ یک شرکت مشغول به کار می باشید، حتما تا به حال نام برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن به گوشتان خورده و یا شاید حداقل یک نمونه از آن را تهیه کرده اید.


برنامه بازاریابی به شما کمک می کند تا به شکل منظم تری استراتژی های بازاریابی خود را روی کاغذ آورده و به آن نظم دهید.
یک برنامه بازاریابی (Marketing Plan)، نقشه راهی برای کسب و کارها است تا به کمک آن استراتژی های بازاریابی خود را در مدت زمان مشخص نظم بخشیده و همچنین اجرا و ارزیابی کنند.
اکثر مارکتینگ پلن ها دارای یک ساختار و چهارچوب کلی و از پیش تعیین شده هستند که می تواند نقطه شروع مناسبی برای تهیه مارکتینگ پلن با توجه به نیازها و اهداف هر کسب وکار باشد. برخی از مهم ترین بخش های این چهارچوب عبارتند از :
•    خلاصه مدیریتی (Executive  Summary)
•    بازار هدف (Target Market)
•    استراتژی بازار (Market Strategy)
•    تحلیل رقبا
•    بودجه بندی
•    کانال های بازاریابی
•    تکنولوژی های بازاریابی

به طور کلی مارکتینگ پلن شما، باید بتواند به چهار سوال زیر پاسخ دهد:
1.    اهداف بازاریابی شما چیست؟ (می خواهید به چه برسید؟)
2.    استراتژی بازاریابی خود را با جزییات کامل توضیح دهید. (چگونه می خواهید به هدفتان برسید؟)
3.    هزینه این فعالیت ها در مقایسه با قیمت محصولات و خدمات شما چقدر است؟ (برای رسیدن به هدف چقدر باید خرج کنید؟)
4.    افراد تیم شما که برای تحقق مارکتینگ پلن تلاش خواهند کرد، چه کسانی هستند؟ (چه کسانی به شما در این راه کمک می کنند؟)
مساله اصلی آن است که برای تهیه یک برنامه بازاریابی موفق باید به چه نکاتی توجه کنیم؟در ادامه خواهیم گفت که به کمک چند راهکار ساده چگونه می توانید برنامه بازاریابی خود را بهبود داده و سودآوری کسب وکارتان را بیشتر کنید.

تحقیقات بازار را جدی بگیرید!
تحقیقات و شناخت درست بازار، پایه و اساس یک برنامه بازاریابی موفق است. شناسایی عوامل مهم و ترندهای صنعت، رفتار مصرف کننده یا مشتری و نقشه سفر مشتری و دورنمای رقابت موجود در صنعت به شما در تعیین اهداف واقع گرایانه در مارکتینگ پلن کمک خواهد کرد.
به علاوه به کمک تحقیقات بازار  شما می توانید یک پیام برند قدرتمند برای خود خلق کنید که برای مخاطبتان جذاب باشد و همچنین بهترین کانال های بازاریابی برای دستیابی به این مخاطبان را بشناسید.

از اعضای تیم تان فیدبک بگیرید.

برای کسب وکارتان اهداف واقع گرایانه تعیین کنید.
بدون اهداف واقعی، برنامه ریزی و استفاده از منابع غیرممکن است. اهداف واقعی همچنین می توانند انگیزاننده تیم مارکتینگ برای عملکرد بهتر باشد.
توجه داشته باشید که اهداف واقع گرایانه بر مبنای شناخت دقیق از تقاضای بازار، قدرت تاثیرگذاری هر یک از کانال های بازاریابی و پیش بینی فرصت ها و ریسک های بالقوه پیش رو شکل می گیرند.

تمرکزتان را روی مشتری بگذارید.
وظیفه شما به عنوان یک بازاریاب این است که حامی مشتری باشید. پس استراتژی های بازاریابی شما می بایست حول محور مشتری بچرخد. یک برنامه بازاریابی موفق فقط به دنبال جذب مشتری نیست بلکه کل سفر مشتری، از توسعه محصول تا همراه کردن مشتری و خدمات پس از فروش را در بر می گیرد. این کار به شناخت بهتر نیازهای مشتریان و پاسخگویی به آنها کمک خواهد کرد.

حواستان به همه بخش های قیف فروش باشد و سعی کنید بخشی را فراموش نکنید!
شرکت ها معمولا علاقه دارند که بر روی قسمت های پایین قیف فروش که بیشترین نرخ تبدیل مشتری را داشته و ارزیابی عملکرد آن ساده تر از سایر بخش ها است، تمرکز کنند.
ولی باید بدانید که همه بخش های قیف فروش با یکدیگر کار می کنند. پس به همان اندازه که به پایین قیف فروش بها می دهید به بالای قیف که به استراتژی های ایجاد آگاهی و علاقه مندی در مشتریان می پردازد نیز توجه داشته باشید. این کار هزینه های جذب مشتری را کاهش داده و افراد بیشتری را به مشتری بالقوه تبدیل می کند.

تحقیقات بازار را جدی بگیرید!

از اعضای تیم تان فیدبک بگیرید.
حواستان باشد که تهیه برنامه بازاریابی نباید تنها در سطح استراتژیک اتفاق بیافتد بلکه تیم بازاریابی شما منبعی از ایده ها و افکار مهم هستند که می توانند در این راه به شما کمک کنند.
تهیه مارکتینگ پلن حتی به تیم بازاریابی هم محدود نشده و مدیران محصول، بخش فروش و تیم خدمات مشتریان نیز می توانند نقش مهمی در این فرایند داشته باشند. آنها می توانند اطلاعات گرانبهایی را برای تهیه مارکتینگ پلن در اختیار شما بگذارند.

انعطاف پذیر باشید.
همیشه همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود! پس باید به ریسک ها و فرصت های احتمالی که ممکن است پیش رویتان قرار بگیرد نیز فکر کنید. یک برنامه سفت و سخت با یک هزینه ثابت و از پیش تعیین شده شما را به برنامه بازاریابی تان قفل می کند و در صورت پیش آمدن شرایط پیش بینی نشده مثل تغییر شرایط بازار و یا ورود رقبای جدید، کاری از دستتان بر نخواهد آمد.
از سوی دیگر در صورت پیش آمدن فرصت های جدید نیز نخواهید توانست برنامه هایتان را با توجه به شرایط تغییر دهید و از فرصت ها استفاده کنید.
یک برنامه بازاریابی قوی به عنوان یک مزیت رقابتی برای کسب وکار شما به حساب می آید که به کمک آن می توانید به شکل کارآمد به مشتریان بیشتری دست پیدا کنید.
مارکتینگ پلن سندی نیست که بخواهید سالی یک بار به سراغ آن بروید بلکه به قدر ضروری و حیاتی است که باید در طول کل روزهای سال به عنوان نقشه راه در برابر مدیر بازاریابی قرار داشته و همچنین با توجه به شرایط، تغییر رفتار مشتری و یا رقبای جدید قابلیت تغییر داشته باشد.


کد مطلب: 495131

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/495131/چطور-یک-مارکتینگ-پلن-کسب-کار-بنویسیم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir