کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ناكامی عربستان برای عضویت در شورای حقوق بشر

19 مهر 1403 ساعت 10:11


گروه بین الملل: تلاش عربستان سعودی برای در اختیار گرفتن یک کرسی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به دنبال کارزار گروه‌های مخالف حقوق بشر که خواستار مخالفت اعضای این نهاد شده بودند، شکست خورد.
مجمع عمومی سازمان ملل متحد  ۱۸ عضو جدید شورای حقوق بشر را که در مجموع متشکل از ۴۷ عضو است، انتخاب کردند. انتخاب این اعضای جدید بر مبنای آن بود که هر منطقه جغرافیایی بتواند نماینده خود را در شورای حقوق بشر داشته باشد.
این شورا که در ژنو مستقر است سوابق حقوق بشری کشورهای عضو سازمان ملل متحد را به طور متناوب بررسی می‌کند و با تعیین بازررسان مستقلی صحت و سقم گزارش‌ها درباره مسائلی چون شکنجه و شرایط کشورهایی مانند کره شمالی و میانمار را می‌سنجد.
شورای حقوق بشر در سال ۲۰۰۶ جایگزین کمیسیون حقوق بشر شد که اعتبار خود را به خاطر سوابق منفی برخی از اعضای خود از دست داده بود. اما این شورای جدید نیز به سرعت با انتقادات مشابهی مواجه شد از جمله در رابطه با کشورهایی که تلاش می‌کردند با عضویت در آن، سوابق خود و متحدانشان را پنهان کنند.امسال از گروه آسیا-اقیانوس آرام شش کشور برای در اختیار گرفتن پنج کرسی شورای حقوق بشر مراقبت کردند که عربستان سعودی با ۱۱۷ رای از ورود به این شورا بازماند.
پنج کشوری که توانستند از این گروه به شورای حقوق بشر راه یابند عبارتند از تایلند با ۱۷۷ رای، قبرس و قطر با ۱۶۷ رای، کره جنوبی با ۱۶۱ رای و جزایر مارشال با ۱۲۴ رای.
لوئی شاربونو، مسئول امور ملل متحد در دیده‌بان حقوق بشر، پیش از رای گیری، عضویت عربستان سعودی در شورای حقوق بشر را «ناشایست» خواند.
وی با استناد به گزارش‌های دیده‌بان حقوق بشر، ریاض را متهم به موارد متعدد نقض حقوق بشر از جمله کشتار صدها مهاجر و پناهجوی اتیوپیایی که در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ تلاش می‌کردند از مرز یمن و عربستان سعودی عبور کنند، متهم کرد.نمایندگی عربستان سعودی در سازمان ملل پیش از این با ارسال نامه‌ای به شورای حقوق بشر اتهام کشتار «سیستماتیک» در مرز توسط این کشور رد کرده بود.

 


کد مطلب: 495138

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/495138/ناكامی-عربستان-عضویت-شورای-حقوق-بشر

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir