به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۰ - ۰۰:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۱۹ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۴۹۵۱۵۱

سفر‌های منطقه‌ای عراقچی ادامه دارد

سفر‌های منطقه‌ای عراقچی ادامه دارد
گروه سیاسی: وزیر امور خارجه کشورمان بعدازظهر روز گذشته، با استقبال رسمی مقامات عربستان سعودی وارد ریاض شد. سیدعباس عراقچی در این سفر با ولیعهد و وزیر امور خارجه عربستان دیدار کرد. تا زمان تنظیم این گزارش، جزئیاتی از دیدار عراقچی و محمدبن‌سلمان منتشر نشد.
 
سیدعباس عراقچی روز سه‌شنبه ۱۷ مهر در حاشیه نشست «طوفان‌الاقصی؛ آغاز نصرالله» که با حضور برخی از سفرای خارجی و شخصیت‌های سیاسی کشورمان در دفتر مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه برگزار شد، از سفر قریب‌الوقوع خود به ریاض و چند کشور منطقه خبر داده بود. عراقچی هدف از سفر خود را، ادامه رایزنی‌های نیویورک، دوحه، بیروت و دمشق در خصوص تحولات منطقه و تلاش برای توقف جنایات اسرائیل اعلام کرد. وزیر امور خارجه در بدو ورود به ریاض گفت: «روابط ما با عربستان یک روابط رو به رشدی است و در مسیر خوبی جلو می‌رود.» 
وی افزود: «هدف سفر من رایزنی در خصوص مسائل منطقه و تحولاتی است که در منطقه در حال صورت گرفتن است، همچنین جنایاتی که رژیم صهیونیستی در حال انجام است و آوارگانی که اکنون در لبنان وجود دارند.»
 
عراقچی تاکید کرد: «بحث مسائل منطقه‌ای هدف اول سفر بنده است البته برای مسائل دوجانبه حتماً در یک سفر جداگانه‌ای صحبت خواهد شد. امیدواریم این رایزنی‌ها بتواند به شرایط بهتری برای فلسطین و لبنان در منطقه و همچنین صلح منطقه منجر شود.» وزیر امور خارجه کشورمان پس از پایان دیدارها در ریاض عربستان را به مقصد قطر ترک کرد. 

دیدار با همتای سعودی 
عراقچی در ریاض با فیصل بن‌فرحان وزیر خارجه عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد. عراقچی در این دیدار، سیاست قطعی دولت چهاردهم مبنی بر ادامه سیاست گسترش‌ روابط با همسایگان به منظور تقویت امنیت، ثبات و رفاه منطقه‌ای و افزایش همکاری‌های اقتصادی با کشورهای منطقه را یادآور شد و بر اجرای تفاهم‌های صورت‌گرفته بین دو کشور در دوره دولت سیزدهم تاکید کرد. وزیر خارجه عربستان سعودی نیز با تاکید بر اراده این کشور جهت ادامه مسیر یک‌ساله اخیر جهت تقویت روابط دوجانبه، اهمیت استمرار همکاری و هماهنگی در موضوعات مختلف بین دو کشور را خاطرنشان کرد.

عراقچی در بخش دیگری از این دیدار با اشاره به سفر خود به لبنان و سوریه، توقف فوری حملات نظامی رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان را لازمه جلوگیری از تشدید تنش و بروز درگیری فراگیر در منطقه دانست. وی خواستار بسیج همه امکانات و ظرفیت‌های سیاسی کشورهای منطقه برای توقف کشتار مردم بی‌گناه و نابودی زیرساخت‌های غزه و لبنان شد.امیر فیصل بن‌فرحان نیز با تاکید بر هدف مشترک دو کشور برای حفظ ثبات و امنیت منطقه‌ای، آمادگی عربستان سعودی را برای همکاری جهت تحقق این امر اعلام کرد.

وضعیت منطقه 
سفر سیدعباس عراقچی به عربستان در حالی صورت گرفت که منطقه در وضعیت ماقبل بحرانِ گسترده قرار دارد. دامنه حملات اسرائیل از غزه فراتر رفته و تا لبنان و سوریه نیز رسیده است. شب قبل از سفر عراقچی به ریاض، حمله‌ای موشکی به یک واحد مسکونی در منطقه المزه دمشق در فاصله ۵۰۰ متری سفارت ایران صورت گرفت که رسانه‌های عبری ابتدا شایعه ترور سیدعباس عراقچی و سردار فلاح‌زاده، جانشین نیروی قدس  در این حمله را منتشر کردند. اما در نهایت سفارت ایران در سوریه اعلام کرد که هیچ ایرانی در میان قربانیان این حمله نبوده است. 

اراضی اشغالی نیز زیر آتش گسترده نیروهای مقاومت قرار دارد.  بر اساس اخبار، شهرک کریات شمونا و شهر صفد در شمال اسرائیل (محل استقرار فرماندهی شمال ارتش اسرائیل) روز گذشته هدف سنگین‌ترین حمله راکتی حزب‌الله از ابتدای جنگ قرار گرفتند، یک حمله با چاقو در شهر خدرا (خضیره) واقع در شمال تل‌آویو صورت گرفت و ارتش اسرائیل نیز در جنوب لبنان مشغول عملیات است. 

علاوه بر این، مسئله پاسخ یا عدم پاسخ اسرائیل به حمله موشکی ایران در جریان عملیات وعده صادق ۲ نیز مطرح است. همزمان با تحرکات دیپلماتیک ایران در منطقه و سفرهای فشرده سیدعباس عراقچی، اسرائیلی‌ها هم مشغول کار هستند. روز چهارشنبه قرار بود یوآف گالانت وزیر دفاع اسرائیل به واشنگتن سفر و با لوید آستین همتای آمریکایی خود دیدار کند. 

اما براساس اعلام پنتاگون، گالانت سفر خود را به تعویق انداخته است. وال استریت ژورنال در این باره نوشت: «مقامات آمریکایی از اینکه بارها به واسطه اقدامات نظامی اسرائیل در غزه و لبنان غافلگیر شده‌اند، ناراضی و عصبانی هستند و به دنبال جلوگیری از گسترش بیشتر تنش‌ها هستند. برخی امیدوار بودند که آمریکا در سفر برنامه‌ریزی‌شده وزیر دفاع رژیم صهیونیستی به واشنگتن برای دیدار با وزیر دفاع آمریکا در پنتاگون، اطلاعات بیشتری در این باره کسب کنند، اما پنتاگون اعلام کرده که گالانت سفر چهارشنبه خود را به تعویق انداخته است.»

پیش از این رسانه‌های عبری نیز اعلام کردند که نتانیاهو به گالانت دستور داده است که سفر خود را به واشنگتن به تعویق بیاندازد تا تصمیم کابینه امنیتی این رژیم درباره پاسخ به ایران مشخص شود. رسانه‌های عبری مدعی شدند که این دستور ساعاتی پیش از پرواز وزیر دفاع اسرائیل به آمریکا از سوی نتانیاهو صادر شده است. شب گذشته خبری مبنی بر مکالمه تلفنی 50 دقیقه‌ای میان نتانیاهو و جو بایدن نیز از سوی رسانه‌ها منتشر شد که تا زمان تنظیم این گزارش، مورد تایید مقامات رسمی قرار نگرفت.
مرجع : روزنامه هم میهن
برچسب ها: عباس عراقچي
** ارسال نظر برای اين مطلب در تاريخ ۱۴۰۳-۰۷-۲۶ ۱۰:۵۰ بسته می شود. **
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *