کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حملات هوایی اسرائیل به  سوریه

19 مهر 1403 ساعت 14:58


گروه بین الملل: تلویزیون دولتی سوریه گزارش داد که اسرائیل با حملات هوایی خود منطقه‌ای صنعتی در شهر حمص و یک پایگاه نظامی در حومه شهر حما را مورد هدف قرار داده و «خساراتی مادی» بر جای گذاشته است.این گزارش می‌گوید که اسرائیل یک کارخانه خودرو‌سازی در منطقه‌ای صنعتی در شهر حمص را مورد حمله قرار داده و این رخداد به آتش‌سوزی در کارخانه انجامید.
خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، نیز نوشت که طی این حمله  یک کارخانه مونتاژ خودرو در منطقه صنعتی حسیاء در استان حمص مورد هدف واقع شد.
حسیاء در ۸۰ کیلومتری جنوب شهر حما قرار دارد.
گروه اپوزیسیون دیده‌بان حقوق بشر در سوریه می‌گوید که این کارخانه خودروسازی متعلق به ایران بوده است و این حملات در حالی صورت گرفته که نیروهای ارتش و دفاع هوایی سوریه در آن منطقه مستقر هستند.رسانه‌های دولتی سوریه همچنین خبر داده‌اند که صدای انفجارهایی در شهر درعا شنیده شده که مقامات مسئول در حال تحقیق دربارهٔ آن هستند.
از آغاز جنگ داخلی در سوریه، ارتش اسرائیل با حملات مداوم خود نیروها و امکان مرتبط با ایران در سوریه را هدف قرار می‌دهد. این حملات اما از ۷ اکتبر سال گذشته که جنگ غزه آغاز شد، تشدید شده است.

 لبنان خواستار اجرای قطعنامه ۱۷۰۱  شد
یک مقام ارشدسازمان ملل در لبنان  گفت: «پیشنهاد آتش‌بس ۲۱ روزه میان حزب‌الله و اسرائیل همچنان روی میز است.»
پنجم مهرماه ایالات متحده، فرانسه و سایر متحدان به‌طور مشترک خواستار یک آتش‌بس ۲۱ روزه فوری برای شروع مذاکرات شدند اما اسرائیل آن را رد کرد.
ژانین هنیس-پلاسخارت، مسئول ویژه سازمان ملل در لبنان، با اشاره به اینکه بسیاری از درخواست‌ها و فراخوان‌ها برای آتش‌بس بسیار واضح است، خواستار راهی برای اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل شد که سال‌هاست توسط هر دو طرف نقض شده است.سازمان ملل به موجب قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت، که در سال ۲۰۰۶ تصویب شد، موظف است به ارتش لبنان کمک کند تا منطقه مرزی جنوبی‌اش با اسرائیل را از سلاح‌ها و پرسنل مسلح بجز نیروهای دولتی لبنان پاک نگه‌دارد.همچنین عبور از خط آبی که توسط سازمان ملل برای تفکیک لبنان از اسرائیل و بلندی‌های جولان  ترسیم‌شده، برای هردو طرف ممنوع است.
نیروهای صلح سازمان ملل در حالی همچنان در منطقه جنوب لبنان باقی مانده‌اند که اسرائیل از آنها خواسته این منطقه را ترک کنند.

هشدار درباره تکرار تجربه ویرانی غزه در لبنان 
پس از‌ آن که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نسبت به خطر تبدیل شدن لبنان به غزه‌ای دیگر هشدار داد، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا  در گفتگو با خبرنگاران تاکید که «هیچ نوع اقدام نظامی در لبنان که شبیه غزه باشد و نتیجه‌ای شبیه غزه داشته باشد، نباید انجام شود».
نتانیاهو  در یک سخنرانی ویدئویی خطاب به مردم لبنان گفت: «شما فرصت دارید که لبنان را قبل از سقوط در ورطه یک جنگ طولانی مانند غزه که منجر به ویرانی و رنج می‌شود، نجات دهید».
وی در ادامه خطاب به مردم لبنان افزود: «کشور خود را از دست حزب الله آزاد کنید تا این جنگ پایان یابد.»
این در حالی است که بنا بر گزارش کاخ سفید جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا  در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو تاکید کرده که «ضرورت دارد آسیب به غیرنظامیان» در لبنان، به ویژه در «مناطق پرجمعیت بیروت» به حداقل برسد.هرتسی هالوی، فرمانده نیروهای مسلح اسرائیل وعده داده است که به بمباران شدید اهداف حزب‌الله که از ۲۳ سپتامبر تاکنون بیش از ۱۲۰۰ کشته برجای گذاشته است، ادامه خواهد داد.

کاخ سفید: سنوار زنده  است
کاخ سفید می‌گوید یحیی سنوار رهبر حماس احتمالا در تونلی در زیر غزه زنده است.
برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه و شمال آفریقا در کاخ سفید، در گفت‌وگو با شماری از خاخام‌ها اعلام کرد که سنوار به احتمال زیاد در تونلی در زیر غزه زنده است.
این مقام ارشد در کاخ سفید با اشاره به اینکه سنوار همچنان « تصمیم‌گیرنده اصلی» گروه حماس است، گفت: «ما معتقدیم که او زنده است و در تونلی زیر غزه مخفی شده است و گروگان‌هایی نیز در نزدیکی او نگهداری می‌شوند.»اوایل این هفته، رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که سنوار بار دیگر با واسطه‌های قطری ارتباط برقرار کرده است.
روزنامهٔ نیویورک‌تایمز به‌نقل از چند مقام آمریکایی پیشتر گزارش داده بود که یحیی سنوار، رهبر گروه  حماس، در هفته‌های اخیر موضعی سخت‌تر پیدا کرده است و کشاندن اسرائیل به یک درگیری وسیع منطقه‌ای را بر آتش‌بس ترجیح می‌دهد.


 


کد مطلب: 495175

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/495175/حملات-هوایی-اسرائیل-سوریه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir