به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۰ - ۱۰:۵۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۲۰ ساعت ۰۶:۱۲
کد مطلب : ۴۹۵۲۱۵

ارتش اسرائیل تا كجامی‌توانددرخاک لبنان نفوذکند؟

ارتش اسرائیل تا كجامی‌توانددرخاک لبنان نفوذکند؟
گروه بین الملل: تقریبا دو هفته از آغاز تهاجم زمینی اسرائيل به لبنان می‌گذرد و چشم‌انداز تبدیل این درگیری‌ها به جنگ گسترده منطقه‌ای هر روز واقعی‌تر می‌نماید. هدف این حملات چیست و چه راه حلی برای پایان آن وجود دارد؟
از زمان گسترش حملات اسرائيل به لبنان در اواسط سپتامبر، بیش از هزار و ۴۰۰ لبنانی، اکثرا در حملات هوایی اسرائيل جان باختند. همچنین ۱۵ سرباز و دست‌کم دو شهروند اسرائيلی نیز از آغاز حملات زمینی ارتش این کشور به لبنان کشته شده و بیش از ۶۰ هزار نفر هم مجبور به ترک خانه‌هایشان در مناطق مرزی شمال اسرائيل و جنوب لبنان شده‌اند.
حزب‌الله از روز هشتم اکتبر سال ۲۰۲۳، درست یک روز پس از حملات حماس به اسرائيل پرتاب راکت به اسرائيل را آغاز کرد. اسرائیل و حزب‌الله از آن زمان تا کنون هر روز به تبادل آتش پرداختند و بارها این درگیری‌ها تا آستانه جنگ همه‌جانبه پیش رفته است..
ارتش اسرائیل از روز اول اکتبر حملات زمینی به اسرائيل را آغاز و اعلام کرد «حملات زمینی محدود، مکان‌یابی و هدف‌گذاری شده» است. در همان روز، ارتش اسرائيل اعلام کرد که در یک‌سال گذشته ده‌ها عملیات مخفی را با هدف از بین بردن زیر ساخت‌های حزب‌الله در مناطق مرزی انجام داده است. اسرائيل همچنین اعلام کرده که هدف از حملات زمینی به لبنان بازگشت ساکنان مناطق مرزی شمال اسرائیل به خانه‌هایشان است.به گفته یک مقام نظامی ارتش اسرائيل، هزاران نیروی این ارتش درحال حاضر در طول مرز ۱۰۰ کیلومتری با لبنان در حال عملیات هستند و در تلاشند که منطقه را از پرتابگر‌های حزب‌الله «پاکسازی» کنند.
یک مقام ارتش اسرائیل گفت که نیروهای این ارتش هنوز به عمق خاک لبنان وارد نشده‌اند و تنها از فواصل چندصدمتری تا حداکثر دو تا سه کیلومتری عملیات می‌کنند.
ارتش اسرائيل تاکنون بارها تصاویری از «تونل‌های حزب‌الله» در جنوب لبنان منتشر کرده و اعلام كرده است که حزب‌الله از این تونل‌ها به عنوان انبار تسلیحات و انجام حملات استفاده می‌کرده است.به گفته این مقام ارتش اسرائيل، هدف حملات نابودی حزب‌الله نیست و ارتش آگاه است که این امر به حملات راکت‌های دوربرد حزب‌الله خاتمه نمی‌دهد.
الایجا مگنیر، تحلیل‌گر اقدامات نظامی و مبارزه با تروریسم گفت که ارتش اسرائيل تاکنون هنوز هیچ موقعیت زمینی را تصرف نکرده است.
 مگنیر گفت: «آن‌ها باید داخل بروند، آزمایش کنند و بیرون آیند.»او افزود: که اسرائیل برای حفظ مواضع زمینی به ورود تانک‌ها نیاز دارد تا بتواند زمین‌های مشرف به قلمروی خود را تصرف کند. بنابر تخمین او، این کار مستلزم «پاکسازی» تا عمق حدود ۱۰ کیلومتری است.هنوز مشخص نیست که عملیات زمینی و یا حضور نظامی اسرائیل در لبنان تا چه زمانی قرار است ادامه داشته باشد.
یک مقام ارتش اسرائیل گفت که امیدوار است این عملیات به یک توافق دیپلماتیک در جهت راندن حزب‌الله از مناطق مرزی منجر شود.
تهاجم پیشین اسرائيل به لبنان در سال ۱۹۸۲ که در ابتدا با هدف عقب راندن شبه‌نظامیان فلسطینی انجام شده بود، به اشغال ۱۸ ساله انجامید.

راهبرد حزب‌الله چیست؟
نیروهای حزب‌الله در مقایسه با حماس آزموده‌تر هستند و تجهیزات بهتری دراختیار دارند. آن‌ها همچنین تجربه جنگ در سوریه و عراق را کسب کردند. زمین لبنان نیز به نسبت غزه ناهموارتر و چالش برانگیزتر است.راهبرد نیروهای حزب‌الله به رهبری نیروهای رضوان، کمین برای نیروهای اسرائیلی و انفجار و شلیک موشک به سوی آن‌ها است. حزب‌الله همچنین به پرتاب راکت به سوی شهرهای مرزی اسرائيل ادامه می‌دهد. اگرچه این گروه  در چند هفته اخیر تعداد بسیاری از رهبران ارشد خود را در حملات اسرائيل از دست داده، اما حملات موشکی‌اش به خاک اسرائيل به خصوص به سوی بندر حیفا پیوسته ادامه دارد.
حسن جونی، ژنرال پیشین ارتش لبنان گفت که براساس ارزیابی او اسرائيل هنوز درحال انجام عملیات شناسایی پیش از حمله اصلی است. این درحالی است که این ارتش پیش‌تر در عملیات کوچک‌تر متحمل خسارات سنگینی شده است. جونی افزود که حزب‌الله تونل‌های زیادی در جنوب لبنان حفر کرده و به انبار سلاح و مهمات مجهز است.
حسن جونی گفت: «زمین همیشه به سود مالکانش عمل می‌کند.»
اسرائيل و حزب‌الله آخرین بار در سال ۲۰۰۶ در جنگی ۳۴ روزه باهم درگیر شدند که با قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد خاتمه یافت. بر اساس این قطعنامه قرار بود حزب‌الله نیروهای خود را به شمال لبنان ببرد و مناطق مرزی صرفا در کنترل ارتش لبنان و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد قرار گیرد.
رهبران اسرائیل خواستار اجرای این قطعنامه از جانب لبنان شدند. اما حزب‌الله مدعی است که اسرائيل اقدامات لازم در این قطعنامه را اجرا نکرده است.
 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها