کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تفاوت‌های اساسی ویتامین K و پتاسیم

21 مهر 1403 ساعت 10:23


گروه سلامت: ویتامین K همان پتاسیم نیست و با آن فرق می‌کند. اما خیلی‌ها این دو ماده مغذی را یکی می‌دانند و اغلب هم به این دلیل است که نماد پتاسیم حرف K است. در واقع K که برای پتاسیم به کار می‌رود از کلمه Kalium می‌آید که معادل لاتین پتاسیم می‌باشد.به گزارش بهداشت نیوز، ویتامین K و پتاسیم، منابع غذایی متفاوتی دارند و خواص آنها نیز متفاوت است. ضمناً شما فقط به میزان کمی ویتامین K نیاز دارید؛ اما برای سالم‌بودن به مقدار بیشتری پتاسیم نیازمندید.

 
ویتامین K در مقایسه با پتاسیم
ویتامین K و پتاسیم هر دو ریز مغذی‌اند، هر دو به سلامت قلب و فشارخون و عضلات کمک می‌کنند. بدن شما خودش نمی‌تواند پتاسیم یا ویتامین K بسازد و باید هر دوی اینها را از غذاها بگیرید. شباهت این دو ماده مغذی همین‌جا به پایان می‌رسد.

پتاسیم یک ماده معدنی است؛ اما ویتامین K یک ویتامین است
مواد معدنی مانند پتاسیم از منابع غیرزنده می‌آیند؛ اما ویتامین K و دیگر ویتامین‌ها از منابع زنده.
. املاح: پتاسیم جزو املاح یا مواد معدنی است که در خاک و آب وجود دارند. شما می‌توانید با خوردن غذاهای گیاهی پتاسیم دریافت و جذب کنید. همین‌طور وقتی گوشت حیواناتی را می‌خورید که از گیاهان پتاسیم‌دار تغذیه می‌کنند می‌توانید به بدن پتاسیم برسانید.. ویتامین‌ها: گیاهان و حیوانات ویتامین می‌سازند. شما وقتی یک سری از گیاهان و گوشت حیواناتی را می‌خورید که این ماده مغذی را می‌سازند می‌توانید ویتامین K به بدن وارد کنید.

ویتامین K و پتاسیم پشتیبان عملکردهای متفاوتی در بدن هستند
بدن شما به ویتامین K و پتاسیم برای عملکردهای گوناگونی نیاز دارد.

ویتامین K چه می‌کند؟
ویتامین K اساساً به‌خاطر قدرتش در لخته کردن خون معروف است و به ترمیم زخم و کاهش خونریزی کمک می‌کند و در موارد زیر نیز لازم است:
. مبارزه با التهاب
. عملکرد سالم قلب
. استخوان‌های قوی
پتاسیم چه می‌کند؟
پتاسیم به‌عنوان یک الکترولیت عمل می‌کند و شارژ الکتریکی مثبت را در تمام بدن انتقال می‌دهد و حامی عملکردهای زیر است:
. تعدیل سطح مایعات در سلول‌ها
. انقباض عضلات برای کمک به حرکت
. حفظ ریتم منظم قلب
. کاهش فشارخون
. ارسال سیگنال‌های عصبی به مغز

منابع غذایی ویتامین K و پتاسیم همیشه یکی نیستند
بعضی از غذاها مانند آووکادو، کلم کیل و اسفناج هم پتاسیم دارند و هم ویتامین K. اما به‌طورکلی شما این مواد مغذی را از غذاهای گوناگونی دریافت می‌کنید.
. منابع ویتامین K:
دو نوع ویتامین K وجود دارد: ویتامین K۱ و ویتامین K۲. ویتامین K۱ در سبزیجات کلمی و سبزیجات برگ‌دار وجود دارد. غذاهای سرشار از ویتامین K۲ شامل غذاهای تخمیری و سینه مرغ می‌شوند.
. منابع پتاسیم:
غذاهای پتاسیم دار شامل موز، شیر گاو، ماهی، عدس، پرتقال، سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی می‌شوند.

بدن شما برای تجزیه ویتامین K به چربی نیاز دارد
ویتامین K یک ویتامین محلول در چربی است؛ یعنی در چربی موجود در خونتان تجزیه می‌شود. وقتی غذاهای سرشار از ویتامین K را همراه با مقداری چربی مصرف می‌کنید بدن شما بهتر آن را جذب می‌کند. مثلاً اسفناج همراه با سالاد گردو با سُسی که با روغن‌زیتون درست شده است.

بدن شما به مقادیر متفاوتی از ویتامین K و پتاسیم نیاز دارد
بدن به مقادیر متفاوتی از ویتامین K و پتاسیم نیاز دارد. ویتامین K با واحد میکروگرم سنجیده می‌شود و پتاسیم با واحد میلی‌گرم. برای ساختن یک میلی‌گرم به ۱۰۰۰ میکروگرم نیاز است.میزان نیاز روانه بدن به این دو ماده مغذی متفاوت است و اینکه شما به چه اندازه از آنها نیاز دارید بستگی به سن، جنسیت و باردار بودن یا شیرده بودن شما دارد.

شما ممکن است پتاسیم بیش از اندازه (یا کمتر از میزان نیاز خود) دریافت کنید؛ اما در مورد ویتامین K این‌گونه نیست
به‌ندرت پیش می‌آید کسی خیلی زیاد یا خیلی کم ویتامین K دریافت کند؛ اما در مورد پتاسیم این طور نیست.

سطح بالای پتاسیم در مقایسه با سطح بالای ویتامین K
این احتمال وجود دارد که سطح پتاسیم خونتان خیلی بالا برود و حتی خطرناک است. پتاسیم بیش از اندازه می‌تواند باعث ضعف عضلات و مشکلات مربوط به ریتم قلب شود، مانند فیبریلاسیون دهلیزی.
افرادی که مشکلات کلیوی دارند بیشتر در معرض این خطرند زیرا کلیه‌های این افراد به‌سختی می‌تواند املاح را فیلتر کند.

اما تقریباً غیرممکن است که ویتامین K خیلی زیاد از غذاها دریافت کنید و افراد بسیار کمی از مکمل ویتامین K استفاده می‌کنند. اما اثرات لخته‌کنندهٔ خون این ویتامین می‌تواند با داروهای رقیق‌کننده خون تداخل ایجاد کند.اگر داروی رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنید، با پزشکتان مشورت کنید. به‌احتمال زیاد پزشک توصیه می‌کند به طور منظم آزمایش خون بدهید تا سطح ویتامین K بدنتان چک شود.

پایین‌بودن سطح پتاسیم در مقایسه با کمبود ویتامین K
پایین‌بودن سطح پتاسیم می‌تواند باعث تپش قلب، افت فشارخون و ضعف و گرفتگی‌های عضلانی شود. ممکن است بعد از اسهال و استفراغ‌های شدید و طولانی، سطح پتاسیم بدن به‌شدت پایین بیاید. افرادی که دچار بیماری التهابی روده، اختلالات خوردن و اختلال مصرف الکل هستند بیشتر در معرض این اتفاق قرار دارند؛ اما در مورد کمبود ویتامین K بسیار به‌ندرت می‌شنویم.بیشتر افراد به‌راحتی از طریق غذاهایی که می‌خوردند به‌اندازه کافی ویتامین K دریافت می‌کنند. ضمناً کبد و بافت چرب در بدن، ویتامین‌های محلول در چربی را برای استفاده در آینده ذخیره می‌کند. اما ویتامین‌های محلول در آب، با ادرارکردن به‌سرعت بدن را ترک می‌کنند.

پس حالا می‌دانید که پتاسیم و ویتامین K یکی نیستند
هر چند ویتامین K و پتاسیم تشابهاتی دارند؛ اما هر کدام نقش‌های متفاوتی را در سلامت بدن ایفا می‌کنند. مهم است که هر روز پتاسیم و ویتامین K کافی دریافت کنید، ترجیحاً از غذاها نه مکمل.


کد مطلب: 495400

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/495400/تفاوت-های-اساسی-ویتامین-k-پتاسیم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir