به روز شده در ۱۴۰۳/۰۷/۲۲ - ۱۲:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۳/۰۷/۲۲ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب : ۴۹۵۵۷۳
دکتر پزشکیان صداقت خود را نشان داده است

رئیس‌جمهور به تنهایی فشارها را تحمل می‌کند

رئیس‌جمهور به تنهایی فشارها را تحمل می‌کند
گروه سیاسی: محمد سلامتی فعال سیاسی  در ارزیابی رویکرد وفاق ملی دولت چهاردهم گفت: آنچه که از مفهوم «وفاق ملی» درگفتارهای آقای پزشکیان استنباط می‌شود، این است که جز با همکاری و کمک متقابل همه جریانات و جناح‌های سیاسی معتقد به نظام جمهوری اسلامی ایران، حل مشکلات موجود امکان‌پذیر نیست. به همین علت ایشان در چینش و انتخاب نیروها برای امور مختلف، همه جناح‌ها را مشارکت داده است.

به گزارش ایلنا،البته شاید به دلیل وجود شرایط خاص در مورد موازنه سیاسی، به همه آنچه که امید داشت نرسیده، لیکن به نظرمن به درصد قابل ملاحظه‌ای از آنچه خواست، دست پیدا کرده است. به هرحال همه نیروهای انتخاب شده موظف به حرکت در مسیر برنامه‌ها و سیاست‌های اعلامی و استناد شده آقای پزشکیان هستند. آینده روشن می‌کند که اصولگرایان چقدر به این ایده آقای پزشکیان که مبتنی بر مصالح ملی است، واکنش مثبت خواهند داشت.
 
وی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند در جهان فعلی امکان وفاق به معنای اجماع وجود ندارد و باید دنبال اصلاح قوانین و رویه‌هایی باشیم که تکثرها را به رسمیت بشناسد نظر شما در این خصوص چیست، گفت: فکر می‌کنم این نظر درستی است. حالت طبیعی این است که در جامعه نمایندگان قشرهای مختلف جامعه که متکثر هستند، به شکل تشکیلاتی در قالب احزاب و گروه‌ها باهم رقابت کرده و برای پیاده کردن برنامه خود، به دنبال کسب قدرت باشند. اما متاسفانه فعلا در ایران چنین شرایطی وجود ندارد.

لذا در حال حاضر که کشور با تلمبارشدن مشکلات عدیده روبه رو است؛ آقای پزشکیان چنین استنباط کرده که برای حل آن‌ها باید از همه جناح‌ها کمک گرفت. ممکن است اگر شخص دیگری به خصوص اگر عضو یک حزب و یا تشکیلات خاص سیاسی به جای آقای پزشکیان بود، این کار را نمی‌کرد و صرفا متکی به تشکیلات خود می‌شد، چون مشخص است که بخش بزرگی از مشکلات موجود نتیجه افکار و اعمال جناحی است که برای وفاق دعوت به همکاری شده است.

سلامتی در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین چالش دولت برای عملیاتی کردن ایده وفاق چیست و چگونه می‌تواند با این چالش‌ها مواجه شود، گفت: آقای پزشکیان در جریان رقابت‌های انتخاباتی شعارهایی داده، نظیر اقدام در جهت حل مسئله تحریم‌ها و گسترش مراودات بین‌المللی، حل مشکل اینترنت و فیلترینگ، منطقی کردن برخورد با موضوع حجاب و عفاف و غیره. مردم هم به این شعارها و اعتماد به صداقت آقای پزشکیان رای دادند. اما بکارگیری عناصری که به این شعارها اعتقادی نداشته و حتی بعضا خود مسبب وضع فعلی‌اند، مهم‌ترین چالش ایده وفاق به حساب می‌آید. تنها تاکید و اصرار آقای پزشکیان بر اجرای بدون چون و چرای سیاست‌های اعلام شده‌اش از سوی همه کسانی که از طرف جناح مقابل به کارگرفته شده‌اند، تا حدودی برخورد با این چالش را امکان‌پذیر می‌کند. آقای پزشکیان نباید اجازه دهد مدیری برخلاف وعده‌های داده شده عمل کند.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا جریان رقیب دولت در جایی که به ضررش باشد زیر بار این ایده خواهد رفت یا کماکان به سنگ اندازی خود ادامه می‌دهد، گفت:‌ طبیعتا کسی که به موضوعی معتقد نباشد، اگر در مقابل انجام آن سنگ‌اندازی هم نکند، حداقل انگیزه‌ای برای اجرای آن ندارد. در این زمینه آقای پزشکیان برای اعمال سیاست‌های خود، بعضا و البته نه برای همه امور، از عناصری استفاده می‌کند که اعتقادی به آن سیاست‌ها ندارند. لذا احتمالا در مواردی اجرا با بن‌بست مواجه خواهد شد. بنابراین به نظر می‌رسد بعد از مدتی با مشاهده احتمالی این موضوع ناگزیر به تغییر قاطعانه چنین عناصری باشد.

سلامتی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر شاهد روندی از بازگشت برخی اساتید و دانشجویان به دانشگاه‌ها و آزادی برخی زندانیان سیاسی هستیم برای اینکه غالب مردم طعم گشایش‌ها را در زندگی خود بچشند به نظر شما اولویت اصلی دولت در کوتاه مدت باید در چه حوزه ای باشد؟ آیا می توان رفع فیلترینگ و حتی گشایش در موضوع FATF را از جمله این موارد دانست، گفت: گرچه به دلیل عملکرد غلط جناح راست، اکنون کشور با مسائل مختلف مهمی مواجه شده است که باید به یکایک آن‌ها پرداخته شود، اما به نظر من مشکل اقتصادی مهم‌ترین آن‌هاست که باید به شکل همه جانبه به آن نگریست و حل آن در اولویت قرارگیرد. فیلترینگ فضای مجازی و FATF خود بخش کوچکی از موضوع اقتصاد است.

وی در پاسخ به این سوال که دولت در ۱۰۰ روز ابتدایی با خیلی از چالش‌ها مواجه بوده از جمله حادثه ترور اسماعیل هنیه بعد از مراسم تحلیف، در هفته‌های گذشته شهادت سیدحسن نصرالله و امروز که در اوج تنش‌ها قرار داریم. به نظر شما عملکرد دولت چگونه بوده است، گفت: به نظر من دولت آقای پزشکیان تا این جای کار علیرغم مشکلات سر راه خود، ثابت کرده است که متعهد به اجرای سیاست‌های اعلام شده بوده و بر اجرای آن‌ها اصرار دارد. از این لحاظ آقای پزشکیان صداقت خود را نشان داده است. اهمیت این کار وقتی بیشتر نمایان می‌شود که می‌بینیم ایشان به تنهایی فشارها را برای طی طریق تحمل می‌کند. اگر ایشان عضو یک حزب یا تشکیلات سیاسی بود، این حزب بود که عمدتا ضربه‌گیر بود و نه فرد.
برچسب ها: محمد سلامتی
** ارسال نظر برای اين مطلب در تاريخ ۱۴۰۳-۰۷-۲۹ ۱۰:۰۴ بسته می شود. **
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها