کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

قاچاق زعفران ایران به اسم زعفران اسپانیا!

22 مهر 1403 ساعت 12:55


گروه اقتصادی: عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید زعفران خراسان به عنوان زعفران اسپانیا بین کشورهای دنیا مبادله شود، گفت: عمده‌ترین مشکل حوزه زعفران، بحث قاچاق است و هرچه نقش دولت در حوزه ساماندهی بازار زعفران کاهش یافته، نقش دلالان در این حوزه بسیار پر رنگ شده است.

 
به گزارش شفقنا، محمدپور در خصوص وضعیت صادرات زعفران ایران گفت: یکی از محصولات استراتژیک و بسیار مهم شرق کشور، زعفران است که ریشه در قدمت تاریخ و تمدن این منطقه دارد ولی متاسفانه محصول کشاورز توسط دلالان با قیمت‌های بسیار پایین خریداری و به صورت قاچاق از کشور خارج شده و از کشورهایی مثل افغانستان صادر می‌شود.

وی افزود: متاسفانه دولت هنوز نتوانسته نرخ ثابتی را برای پیش خرید زعفران مشخص کند و ورود ضعیفی به این مساله داشته است بنابراین بسیاری از کشاورزان سنتی تاوان سوء مدیریت‌ها را پس می‌دهند؛ پیشنهاد من این است دولت خصوصاً وزیر جهاد کشاورزی همانطور که در بحث گندم و چای سرمایه گذاری می‌کنند به زعفران هم به عنوان یک کالای استراتژیک و البته دارویی توجه داشته باشند.
 
 محمدپور ادامه داد: ما بازارهای خوبی در دنیا برای صادرات زعفران داریم بنابراین نباید زعفران خراسان به عنوان زعفران اسپانیا بین کشورهای دنیا مبادله شود؛ مجمع نمایندگان خراسان و بنده که نایب رئیس مجمع هستم این آمادگی را داریم که برای حل مشکل زعفران در سطح ملی کمک کنیم.
 
محمدپور با بیان اینکه قیمتی که دولت، زعفران را از کشاورز می‌خرد بسیار پایین است، خاطرنشان کرد: ما در حوزه فروش زعفران با مشکل تحریم و ارز مواجه نیستیم و می‌توانیم با مدیریت خوب، زعفران را به کشورها صادر کنیم؛ بنابراین عمده‌ترین مشکل، بحث قاچاق است و هرچه نقش دولت در حوزه ساماندهی بازار زعفران کاهش یافته، نقش دلالان در این حوزه بسیار زیاد شده است.


کد مطلب: 495634

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/495634/قاچاق-زعفران-ایران-اسم-اسپانیا

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir