کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

۸ گیاه جادویی برای آرامش اعصاب را بشناسید

23 مهر 1403 ساعت 10:35


گروه سلامت: همه‌ی ما به دلیل سبک زندگی خاص و مشغله‌های کاری عصر حاضر به صورت مدام استرس و اضطراب را تجربه می‌کنیم.به گزارش همشهری آنلاین؛با این حال تحمل استرس به صورت طولانی‌مدت عوارض جبران‌ناپذیری را برای سلامت عمومی بدن و اندام‌های آن به همراه دارد؛ به همین جهت باید با استفاده از راهکارهای گوناگون به فکر تغییر این وضعیت و رسیدن به آرامش روان باشیم.

یکی از روش‌های موثر در این زمینه پناه بردن به انواع گیاهان دارویی است که می‌توانند به ما در کاهش خستگی، برطرف کردن بی‌حوصلگی و بازیابی انرژی و نشاط کمک کنند. اگر می‌خواهید با بهترین گیاه ها برای آرامش اعصاب آشنا شوید

تاثیر گیاهان دارویی در آرامش اعصاب
از دیرباز تاکنون گروه مختلفی از گیاهان به سبب دلایل دارویی و مزایای گوناگون خود مورد استفاده قرار می‌گرفتند و بعضی از تحقیقات علمی هم نشان داده‌اند که استفاده از این گیاهان به سب خواص ضداضطراب و آرامش‌بخش و مکانیسم‌های عمل متفاوتی که دارند، می‌تواند در بهبود سلامت و کاهش تنش‌های روحی موثر واقع شود.

با وجود اینکه این گیاهان راهکاری طبیعی برای آرامش اعصاب هستند، اما اگر در حال حاضر داروی خاصی مصرف می‌کنید، پیش از شروع مصرف باید با پزشک خود در این زمینه مشورت و از بروز هرگونه تداخل آن‌ها با یکدیگر جلوگیری کنید. علاوه بر این مصرف این گیاهان در نوزادان، کودکان و خانم‌های باردار یا شیرده هم توصیه نمی‌شود؛ چرا که تحقیقات کافی در مورد عوارض احتمالی آن‌ها بر روی این افراد وجود ندارد.


بهترین گیاه‌ها برای آرامش اعصاب
اگر بخاطر مشغله‌ها و فشار کار و زندگی در معرض استرس و اضطراب زیادی قرار دارید به جای استفاده از قرص و داروهای شیمیایی، می‌توانید یکی از بهترین گیاه ها برای آرامش اعصاب را که در ادامه مورد بررسی قرار گرفته‌اند، امتحان کنید:

گیلاس زمستانی (Ashwagandha)
یکی از مهم‌ترین و موثرترین گیاهان موثر بر آرامش روان و اعصاب گیلاس زمستانی است که در دسته گیاهان خاصی به نام آداپتوژن هم قرار می‌گیرد. تحقیقات نشان می‌دهند که آداپتوژن‌ها بر روی هورمون‌ها و سیستم‌های تولیدکننده‌ی پاسخ استرس در فرد اثر می‌گذارند؛ به همین دلیل به صورت گسترده از آن‌ها در تولید داروهای سنتی هندی استفاده می‌شود.

بر مبنای یک مطالعه‌ی کوچک در سال ۲۰۱۹ سطح کورتیزول اشخاصی که عصاره این گیاه را مصرف کردند به میزان زیادی کاهش یافت و کیفیت خواب آن‌ها نیز ارتقا پیدا کرد.در صورت تمایل می‌توانید کسپول‌های حاوی عصاره‌ی این گیاه، پودر برگ یا ریشه و عصاره‌ی ریشه‌ی آن را مصرف کنید، البته حتماً پیش از این کار مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید.

گیاه بابونه (Chamomile)
بابونه یکی از بهترین گیاه ها برای آرامش اعصاب است که به اشکال مختلف دمنوش، عصاره، قرص یا کرم می‌تواند در کاهش سطح استرس و اضطراب موثر واقع شود. نتایج یک بررسی در سال ۲۰۱۶ نشان داد که مصرف بابونه به اشکال مختلف به کاهش عود علائم اضطراب فراگیر کمک می‌کند.
با این حال از آنجایی که بابونه می‌تواند منجر به بروز واکنش‌های آلرژیک شود یا با داروهای خاصی از جمله وارفارین و سیکلوسپورین اختلال نشان دهد حتماً باید پیش از مصرف دمنوش یا انواع مکمل‌های آن با پزشک مشورت کنید.

طرز تهیه دمنوش بابونه
برای تهیه‌ی دمنوش بابونه این گیاه را با یک لیوان آب سرد هم بزنید و بگذارید خاک و املاح آن ته‌نشین شود، پس از آن بابونه را از روی آب جدا کنید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه دم بکشد؛‌ در آخر می‌توانید با عسل، زنجبیل و آب‌لیمو دمنوش خود را مزه‌دار کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید.
نکته: مصرف دمنوش بابونه به صورت کنترل‌نشده و در بازه‌ی زمانی طولانی‌ می‌تواند مشکلات جدی برای کبد و قلب ایجاد کند.

گیاه سنبل الطیب (Valerian)
ریشه سنبل الطیب، گیاه بومی قاره‌های آسیا و اروپا، قرن‌ها است که توسط مردم به منظور درمان مشکلات خواب، اضطراب و افسردگی به اشکال مختلف دمنوش و قرص مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته حاکی از آن هستند که این گیاه معمولاً بی‌خطر است، اما اطلاعاتی در مورد اثرات مصرف طولانی‌مدت آن بر روی خانم‌های باردار و شیرده و کودکان زیر سه سال وجود ندارد.نکته: مصرف سنبل الطیب در کنار داروهای آرامش‌بخش می‌تواند اثر خواب‌آور آن‌ها را افزایش دهد و حتی خطرناک باشد؛ پس حتماً این مسئله را در نظر داشته باشید.

طرز تهیه دمنوش سنبل الطیب
ریشه گیاه سنبل الطیب و دارچین را با یکدیگر ترکیب و به آن‌ها آب جوش اضافه کنید. پس از آن حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه منتظر بمانید تا دم بکشد.

گیاه اسطوخودوس (Lavender)
اسطوخودوس گیاهی گل‌دار از خانواده‌ی نعنا است که افراد از دمنوش یا اسانس آن برای آرامش اعصاب و کاهش اضطراب استفاده می‌کنند. جالب است بدانید که در اسانس این گیاه ترکیبات شیمیایی به نام ترپن وجود دارد که با اتصال به گیرنده‌های شیمیایی مغز احساس آرامش را برای افراد به ارمغان می‌آورند و اختلالات اضطراب را هم برطرف می‌کنند.

طرز تهیه دمنوش اسطوخودوس
برای تهیه‌ی دمنوش اسطوخودوس می‌توانید این گیاه را به هر روشی که دوست دارید دم کنید؛ بعد از آن باید ۱۵ دقیقه تا آماده‌سازی ترکیب منتظر بمانید. پس از سپری شدن این مدت زمان برگ‌های اسطوخودوس را از آب جدا و دمنوش را با عسل یا نعنا میل کنید.
نکته: در صورتی که بوی اسطوخودوس را دوست ندارید مقداری زعفران و بادرنجبویه به دمنوش اضافه کنید.

گیاه گالفیمیا گلوکا (Galphimia glauca)
گالفیمیا گلوکا یکی دیگر از موارد موجود در فهرست بهترین گیاه ها برای آرامش اعصاب به شمار می‌رود که بومی کشور مکزیک است و مردم این کشور به صورت سنتی از آن به عنوان آرامش‌بخش و کاهش‌دهنده‌ی اضطراب استفاده می‌کردند.نتایج یک بررسی در سال ۲۰۱۸ نشان داد که گالفیمیا گلوکا می‌تواند نقش موثری در درمان اضطراب داشته باشد، با این حال کمبود آن باعث شده است شرکت‌های پزشکی از پتانسیل‌های بی‌شماری که دارد، استفاده نکنند.

گل ساعتی (Passionflower)
گل ساعتی در اصل نام خانواده‌ای از گیاهان با حدود ۵۵۰ گونه‌ی مختلف است و برخی از مطالعات حاکی از آن هستند که گونه‌ی خاصی از آن به نام P. incarnata می‌تواند مزایای متعددی در درمان بی‌قراری، عصبی بودن و اضطراب داشته باشد. افراد در صورت تمایل می‌توانند قرص یا تنتور (عصاره گیاهی حل شده در اتانول) این گیاه را مصرف کنند.

طرز تهیه دمنوش گل ساعتی
برای تهیه دمنوش این گیاه آب جوش، بادرنجبویه، عسل و گل ساعتی را درون قوری با هم مخلوط کنید و بعد از بستن در قوری به آن ۱۵ دقیقه زمان دهید تا دم بکشد.

گیاه کاوا (Kava)
کاوا کاوا نام درختچه‌ی بومی جزایر اقیانوس آرام است که به سبب خواص متعدد خود در کاهش استرس و اضطراب در فهرست بهترین گیاه ها برای آرامش اعصاب قرار می‌گیرد. با این وجود تحقیقاتی هم وجود دارند که آسیب شدید کبدی را در اثر مصرف محصولات حاوی این گیاه گزارش کرده‌اند، به همین جهت باید از استفاده‌ی خودسرانه‌ی آن به هر شکل بپرهیزید و با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

سخن پایانی
همان‌طور که ملاحظه کردید در بین بهترین گیاه ها برای آرامش اعصاب مواردی وجود دارند که می‌توانند با داروهای شیمیایی تجویز شده توسط پزشک تداخل داشته باشند و اثرات حاصل از آن‌ها را افزایش یا کاهش دهند که به نوبه‌ی خود خطرات جدی را برای سلامت افراد به همراه دارد؛ به همین جهت لازم است پیش از شروع مصرف این گیاهان به اشکال مختلف از قبیل دمنوش با پزشک یا داروساز مشورت کنید و مسئله را با او در میان بگذارید.


کد مطلب: 495778

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/495778/۸-گیاه-جادویی-آرامش-اعصاب-بشناسید

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir