کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ترس بورس از فروش اوراق دولتی

23 مهر 1403 ساعت 12:48


گروه اقتصادی: درحالی‌که بورس به‌تازگی توانسته بخشی از ریسک سیاسی را پشت سر بگذارد، حالا دولت به دنبال فروش اوراق در بازار سرمایه است.به گزارش فارس؛ بورس هر روز می‌ریزد و سرمایه سهام‌داران در حال آب‌شدن است و آن‌ها فرار از بورس را به ماندن ترجیح می‌دهند. 

 
ریزش‌های بورس که از مردادماه سال ۹۹ شروع شد، هر روز بهانه‌ای دارد و مهم‌ترین دلیل آن دولت و تصمیمات دولتمردان است. اختلاف دو وزیر در دولت دوازدهم، برنامه نامشخص دولت سیزدهم، فروش بدون برنامه اوراق دولتی در تمام دولت‌ها، افزایش ریسک‌های سیاسی، همه‌وهمه از جمله دلایل ریزش بورس در ۴ سال گذشته بوده است. 

حالا با کاهش تنش‌ها در منطقه و آرام‌گرفتن بورس، دولت تصمیم گرفته ۶۰ هزار میلیارد تومان اوراق خود را در بورس عرضه کند. دولت در بودجه ۱۴۰۳ می‌توانست ۲۵۴ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کند که تا پایان شهریور ۱۱۸ همت آن انجام شده و حالا می‌خواهد ۶۰ هزار میلیارد تومان دیگر را طی روزهای آینده به بورس بیاورد. فروش اوراق دولتی در بازار سرمایه یکی از راه‌های درآمدزایی توسط دولت است که در بودجه هر سال سقف آن مشخص می‌شود. 

کارشناس بازار سرمایه حمید گنج خانی می‌گوید که این اقدام دولت جهت پوشش کسری بودجه است و آثار آن بر بازارهای مالی در وهله دوم اهمیت قرار دارد. دیگر کارشناس بورسی صادق محبی تیز معتقد است اگر از جنبه برنامه‌ریزی وعدم مشخص‌بودن رویه انتشار اوراق بررسی کنیم، نگرانی فعالان بازار وارد است، اما از جنبه دیگر که بازار بدهی رقیبی برای بازار سرمایه است، نگرانی وجود ندارد. 

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند درصورتی‌که اوراق دولتی در زمان‌های مشخص و با برنامه‌ریزی قبلی در بورس عرضه شود، به دلیل اینکه خریداران این اوراق، بانک‌ها و صندوق‌ها هستند، سهام‌داران با مشکلی مواجه نخواهند شد و ترس آن‌ها بی‌دلیل است.


کد مطلب: 495826

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/495826/ترس-بورس-فروش-اوراق-دولتی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir