کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حملات پهپادی حزب‌الله با استفاده از ماهواره‌های ایرانی

مرگبارترین حمله پهپادی حزب‌الله به اسرائیل

23 مهر 1403 ساعت 16:11


گروه بین الملل: رادیو ارتش اسرائیل می‌گوید حزب‌الله در حملات پهپادی خود علیه اسرائیل به تازگی هر چه بیشتر از ماهواره‌های ایرانی بهره می‌برد.
دورون کادوش، گزارشگر امور نظامی رادیو ارتش اسرائیل،  با استناد به منابع نظامی ارتش گفت یکی از دلایل افزایش دقت حملات پهپادی حزب‌الله در دوره اخیر کمک فنی است که این گروه از تصاویر زنده ماهواره‌های جمهوری اسلامی ایران از فضای اسرائیل دریافت می‌کند.
موسسه تحقیقاتی اسرائیلی آلما که متخصص امور حزب‌الله است، تعیین کرده که پهپاد مرصاد-۱ که حزب‌الله در حمله شامگاه ۲۲ مهر به سوی اسرائیل گسیل کرد، بر اساس مدل پهپاد ایرانی از مدل مهاجر-۲، با تغییرات جزئی که متناسب برای عملیات حزب‌الله باشد، ساخته شده است.پهپادی که با اصابت به سقف رستوران نیروهای گولانی در مجموع به ۶۹ تن آسیب رساند و چهار نفر از آن‌ها را کشت، دارای ۴۰ کیلوگرم مواد منفجره بود که با سرعت ۳۷۰ کیلومتر در ساعت فاصله حدود ۹۵ کیلومتری از مرز جنوب لبنان با شمال اسرائیل تا نزدیکی شهر بنیامینا را طی کرد.
ارتش اسرائیل در تحقیقات اولیه خود گفته که نیروهای پدافند هوایی ابتدا این پهپاد را رؤیت کردند اما بعدا در فضا ناپدید شد.
رویداد بنیامینا مرگبارترین حمله پهپادی حزب‌الله به اسرائیل از ۱۶ مهر پارسال است که این گروه در حمایت از گروه  حماس وارد کارزار عملیات علیه اسرائیل شد. 
به گزارش شبکه کان اسرائیل، این کشور که برای مقابله با انواع راکت‌ها و موشک‌های ایران، حزب‌الله، حماس، جهاد اسلامی فلسطین و حوثی‌های یمن سامانه‌های دفاع هوایی چند لایه را به طرز مؤثری استفاده کرده، هنوز نتوانسته به راهکار مؤثری برای رفع تهدیدهای پهپادی گروه‌های دشمن اسرائیل دست یابد.

تعهد عمیق آمریکا به امنیت اسرائیل
به‌دنبال حمله پهپادی حزب‌الله به یک مقر نیروهای تکاور تیپ گولانی ارتش اسرائیل که به مرگ چهار تن از آن‌ها و زخمی شدن بیش از ۶۰ نفر دیگر در یک پایگاه آن‌ها در نزدیکی شهر بنیامینا در شمال اسرائیل منجر شد، وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با همتای اسرائیلی خود بر «تعهد عمیق آمریکا به امنیت اسرائیل» تأکید کرد.
لوید آستین کشته شدن نیروهای اسرائیلی در حمله یکشنبه شب را تسلیت گفت و با این کشور متحد واشینگتن ابراز همدردی کرد. او اظهار داشت تعهد عمیق آمریکا به امنیت اسرائیل  با اعلام استقرار یک سامانه دفاع هوایی تاد در اسرائیل بار دیگر نشان داده شد.بر اساس بیانیه پنتاگون، ژنرال آستین همچنین از اسرائیل خواست عملیات در لبنان را به مسیر راهکار دیپلماتیک تغییر دهد.
به گزارش رسانه‌های اسرائیل، این سومین گفت‌وگوی وزیران دفاع آمریکا و اسرائیل در سه روز پیاپی بود.
افزایش تماس‌های یوآو گالانت و لوید آستین در زمینه ادامه آمادگی‌های اسرائیل برای پاسخ به حمله موشکی روز دهم مهر ایران به این کشور و افزایش هماهنگی بین دو کشور برای کمک به تدابیر دفاعی اسرائیل در صورتی که دوباره مورد حمله ایران قرار گیرد، انجام شده است.به گزارش بیانیه دفتر وزارت دفاع اسرائیل، ژنرال گالانت در باره عملیات ارتش این کشور در خاک لبنان به همتای آمریکایی خود گفت کشورش در رویارویی با این چالش عملیاتی بزرگ، تدابیر لازم را برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به نیروهای سپاه صلح سازمان ملل متحد و تأسیسات آن‌ها انجام می‌دهد اما حزب‌الله عامدانه با سو استفاده از این تأسیسات از نزدیکی آن‌ها به اسرائیل حمله می‌کند.

 ترامپ: بی‌بی به حرف بایدن گوش نمی‌دهد
 تلاش دولت کنونی آمریکا در کنترل و مهار تنش در خاورمیانه که در پی حمله هفت اکتبر حماس به اسرائیل تشدید شده است تا کنون بی‌ثمر بوده و حتی طرف اسرائیلی را نیز مجاب به کوتاه‌آمدن نکرده است.
واشنگتن تلاش دارد تا اسرائيل را از حمله به مراکز هسته‌ای و تاسیسات نفتی ایران منصرف کند تا بدین ترتیب امکانی برای جلوگیری از شدت گرفتن بیشتر تنش و فراگیر شدن آن به سراسر منطقه خاورمیانه فراهم شود.دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده اما دست کم به ظاهر مواضع متفاوتی با جو بایدن در این خصوص دارد و پیش‌تر اعلام کرده است که اسرائیل باید به مراکز هسته‌ای ایران حمله کند.
 ترامپ در مصاحبه خود با شبکه فاکس‌نیوز گفت که حدود دور روز پیش با بنیامین نتانیاهو در اقامتگاه خود در فلوریدا دیدار و گفتگو کرده است.
جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز هفته گذشته در بحبوحه شدت گرفتن تنش‌ها با ایران با بنیامین نتانیاهو گفتگو کرده بود.
تماس روز چهارشنبه که به گزارش رسانه‌‌های آمریکایی، چگونگی حمله به ایران محور اصلی آن بود، نخستین گفتگوی علنی میان رهبران آمریکا و اسرائيل از ماه اوت گذشته به این سو محسوب می‌شود.این گفتگوی تلفنی هم‌زمان با تشدید درگیری‌های جاری اسرائیل با حزب‌الله لبنان و اوج‌گیری تنش با ایران صورت گرفت.ترامپ ارتباط میان بایدن و نتانیاهو پس از گذشت دو ماه را «اسف‌بار» خواند و گفت: «می‌توانم بگویم که بی‌بی بسیار قوی عمل کرده است. او به بایدن گوش نمی‌دهد.»
از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار ویدئویی گزارش داد که در پی حمله هوایی در شامگاه یکشنبه، چادرهای آوارگان فلسطینی در داخل بیمارستانی در دیر البلح، واقع در مرکز غزه، دچار آتش‌سوزی شد.منابع فلسطینی از سه کشته و ده‌ها زخمی در این حمله خبر داده‌اند.ارتش اسرائیل می‌گوید  حماس را که از یک مرکز فرماندهی در این محوطه حمله می‌کردند هدف قرار داده است.
ساعاتی پیشتر  خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع بیمارستانی خبر داده بود که حملات هوایی اسرائیل به اردوگاه نصیرات به کشته شدن دست‌کم ۲۰ نفر در یک مدرسه که به پناهگاه آوارگان تبدیل شده بود منجر شد.در همین حال خبرگزاری رویترز گزارش داده است که پس از گذشت حدود ۹ روز از دور جدید عملیات اسرائیل در غزه، تانک‌های اسرائیلی به شمال شهر غزه رسیده‌اند و تشدید حملات باعث فرار خانواده‌های بیشتری شده است.
 


کد مطلب: 495871

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/495871/مرگبارترین-حمله-پهپادی-حزب-الله-اسرائیل

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir