کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

متناسب‌سازی و درمان رایگان، خواسته‌ی بازنشستگان

چرا کارگر فصلیِ هفت‌تپه خودسوزی کرد؟

24 مهر 1403 ساعت 10:27


گروه اقتصادی: «فریدون نیکوفرد» فعال صنفی بازنشستگان شوش و هفت تپه با بیان اینکه بازنشستگان شوش و هفت‌تپه مدت‌هاست که هر یکشنبه مقابل تامین اجتماعی یا نهادهای ذیربط مثل فرمانداری جمع می‌شوند تا صدای خود را به گوش مسئولان برسانند؛ «ترمیم مستمری‌ها براساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی»، «تامین درمان رایگان و تاسیس بیمارستان ملکی تامین اجتماعی در شهر کارگری شوش» و «بهبود خدمات رفاهی و تسهیلات بانکی» را از مهم‌ترین مطالبات بازنشستگان تامین اجتماعی شوش دانست.

به گزارش ایلنا،نیکوفرد که ساکن شوش است و سال‌ها سابقه کار در مجتمع نیشکر هفته‌تپه و عضویت در هیات مدیره سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه را دارد؛ در ارتباط با خودسوزی یک کارگر فصلی هفت‌تپه و مرگ این کارگر در ۲۱ مهرماه گفت: کارگران نیشکر هفت‌تپه، چه شرکتی و چه فصلی، مشکلاتی دارند که حل نشده است؛ این مشکلات باعث شد، کارگر فصلی خودسوزی کند و متاسفانه جان خود را از دست داد؛ ما شهروندان شوش و کارگران سابق شرکت نیشکر هفت‌تپه، خواستار پیگیری پرونده خودسوزی این کارگر هستیم.

به گفته وی، مسئولان شهرستان و استان باید موضوع خودسوزی این کارگر را با دقت دنبال کنند؛ باید مشخص شود چه مسائلی باعث شده یک کارگر فصلی به مرحله‌ای از استیصال و درماندگی برسد که دست به خودسوزی بزند.

نیکوفرد با تاکید بر اینکه نیشکر هفت‌تپه منبع درآمد و ثروت برای منطقه شوش است و این ثروت باید نصیب مردم بومی و محلی آن شود؛ افزود: بومی‌های این منطقه باید کار داشته باشند و با وجود چنین مجتمع عظیمی درگیر تامین ساده‌ترین نیازهای زندگی خانواده نباشند.

«فالح سعدی» کارگر نی‌بر فصلی واحد کشاورزی مجتمع کشت‌وصنعت هفت تپه روز ۱۹ مهر ماه به دلیل اختلاف با کارفرمای واحد خود، اقدام به خودسوزی کرد؛ او حوالی ظهر ۲۱ مهرماه بعد از دو روز رنج سوختگی، در بیمارستان طالقانی اهواز جان باخت.طبق گفته یکی از همکاران وی، «فالح سعدی» با چهار فرزند با مشکلات معیشتی ناشی از فصلی بودن شغل خود دست و پنجه نرم می‌کرد و در زمان خودسوزی، مشکلاتی با مسئول واحد خود در بخش کشاورزی مجتمع کشت‌وصنعت هفت تپه داشته است.

هرچند روابط عمومی شرکت با تکذیبِ « پایان قرارداد یا تعلیق از کار و یا برخورد انضباطی در مورد همکار حادثه دیده» در بیانیه‌ای اعلام کرده است: علت، چگونگی و ماهیت درگذشت همکار فقید، هنوز به صورت دقیق مشخص نشده و توسط کارشناسان مربوطه در دست بررسی است لذا تا پایان این فرآیند و ارائه گزارش دقیق و رسمی مراجع ذی صلاح، نمی‌توان اظهار نظر قطعی درباره علت و چگونگی وقوع حادثه داد.

اما شرح حادثه آنگونه که کارگران به ما گفتند اینگونه است که آقای فالح سعدی در روز حادثه از سوی مسئول واحد برای ده روز تعلیق از کار شده بود. او زمانی که دلیل این اقدام را جویا می‌شود، از پاسخ او قانع‌ نمی‌شود و در نتیجه یک نزاع لفظی، با کشیدن بنزین از موتورسیکلت و ریخت آن روی بدن خود، اقدام به خودسوزی می‌کند؛ او را به بیمارستان منتقل می‌کنند اما گویا درمان فایده نداشته است؛ دو روز بعد، خانواده فالح سعدی، پیکر بیجان و سوخته‌ی او را از بیمارستان طالقانی اهواز تحویل می‌گیرند و به خاک می‌سپارند....

نیکوفرد با تاکید بر اینکه در منطقه شوش و هفت‌تپه مشکلات کارگری بسیار است؛ از وضعیت بد کارگران فصلی این مجموعه و مشکلات معیشتی آن‌ها انتقاد می‌کند؛ او می‌گوید: مسئولان باید ماجرا را پیگیری کنند؛ کارگران فصلی مشکلات بسیار دارند که هنوز حل نشده است.

این فعال صنفی بازنشستگان شوش در بخشی دیگر از صحبت‌هایش سراغ مشکلات بازنشستگان کارگری می‌رود، به خصوص در منطقه‌ای کارگر نشین مانند شوش؛ او می‌گوید: سرکوب مزدی سال گذشته، طبقه کارگر را دچار بحران معیشتی عمیق کرد؛ مزد در شورایعالی کار و مستمری بازنشستگان نیز به تبع آن سرکوب شد؛ ما خواهان تغییر این شرایط هستیم؛ دستمزد ده یا یازده میلیون تومانی در حالیکه هزینه‌های زندگی مدت‌هاست از ۳۰ میلیون تومان بیشتر شده، قابل تحمل نیست.

او همچنین خواستار اجرای سریع متناسب‌سازی برای بازنشستگان کارگری و صدور احکام حقوقی جدید در ماه آینده شد و تاکید کرد: امیدواریم مدیریت جدید تامین اجتماعی، به بایدهای متناسب‌سازی پایبند باشند؛ ضمن اینکه توقع داریم اجرای ماده ۵۴ قانون تامین اجتماعی و ارائه درمان رایگان، جامه عمل بپوشد.

نیکوفرد اضافه می‌کند: مطالبه اصلی ما در زمینه درمان، تاسیس یک بیمارستان ملکی در شهرستان شوش است؛ بدون بیمارستان ملکی، بازنشستگان در زمینه درمان با کمبودهای جدی مواجه هستند؛ چرا در شهرستان شوش، بیمارستان تامین اجتماعی نیست؛ مگر کارگران این منطقه سال‌ها حق بیمه نداده اند که وقتی بازنشست شدند، خدمات درمانی باکیفیت بگیرند؟!  


کد مطلب: 495965

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/495965/چرا-کارگر-فصلی-هفت-تپه-خودسوزی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir