کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

برنامه نتانیاهو برای حمله به  ایران 

24 مهر 1403 ساعت 18:46


گروه بین الملل: روزنامه واشینگتن پست به نقل از دو مقام آگاه گزارش داد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به آمریکا اطلاع داده اسرائیل در حمله تلافی‌جویانه خود مراکز نظامی جمهوری اسلامی را هدف قرار می‌دهد و برنامه‌ای برای حمله به تاسیسات هسته‌ای و نفتی در ایران ندارد.
این روزنامه نوشت موضع نتانیاهو نشان می‌دهد حمله اسرائیل «محدودتر» از آنچه پیش‌بینی می‌شد، خواهد بود.
همچنین پایگاه خبری وای‌نت گزارش داد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در جلسه‌ای محرمانه با یوآو گالانت، وزیر دفاع، و هرزی هالوی، رییس ستاد کل ارتش این کشور، موضوع حمله تلافی‌جویانه به جمهوری اسلامی را مورد بررسی قرار دادند.وای نت افزود برگزاری این جلسه نشان می‌دهد تصمیم‌گیری در خصوص حمله به جمهوری اسلامی تنها از سوی این سه مقام ارشد اسرائیلی اتخاذ می‌شود و سایر اعضای کابینه سیاسی و امنیتی این کشور تنها در جریان کلیات این طرح قرار خواهند گرفت.
این جلسه پس از اعلام تصمیم آمریکا برای ارسال سامانه ضدموشکی تاد به اسرائیل برگزار شد.
از سوی دیگر دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم‌های مربوط به برنامه‌های این کشور برای پاسخ به حمله موشکی ایران «بر اساس نیازهای اسرائیل» اتخاذ خواهد شد.بیانیه دفتر بنیامین نتانیاهو  پس از انتشار گزارش واشینگتن پست منتشر شد.
یک مقام هم به این روزنامه گفته بود برنامه‌های اسرائیل برای جلوگیری از تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تنظیم می‌شود.
با این حال بیانیه دفتر نخست وزیر اسرائیل تصریح کرده است: «ما مواضع و افکار دولت آمریکا را می‌شنویم، اما تصمیمات نهایی را بر اساس نیازهای امنیت ملی اسرائیل خواهیم گرفت».

روسیه نمی‌تواند ایران را نجات دهد
«بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی» در مطلبی نوشت روسیه قصد ندارد به صورت مستقیم به رویارویی اسرائیل و جمهوری اسلامی وارد شود.
به نوشته این اندیشکده، تشدید تنش‌ها میان اسرائیل و  ایران روز به روز منافع روسیه در خاورمیانه را بیش از پیش تحت تاثیر قرار می‌دهد و همچنین تهدیدی علیه پروژه‌های مشترک مسکو و تهران به شمار می‌رود.با این وجود، ترجیح مسکو این است که خود را با شرایط در حال تغییر منطقه وفق دهد تا اینکه به‌طور مستقیم در آن مداخله کند.بنیاد کارنگی افزود: «روسیه نمی‌تواند ایران را در رویارویی با اسرائیل و آمریکا نجات دهد و دست به اقدامی در این زمینه نیز نخواهد زد.»
جمهوری اسلامی و روسیه روابط دوجانبه خود را، به‌ویژه پس از آغاز مناقشه اوکراین، به‌طور فزاینده‌ای تقویت کرده‌اند و تهران یکی از متحدان اصلی مسکو در نبرد با کی‌یف بوده است.
با وجود نزدیکی روابط تهران و مسکو، بنیاد کارنگی تاکید کرد هیچ نشانه‌ای مبنی بر تمایل روسیه برای «مداخله نظامی مستقیم در درگیری‌های جاری در خاورمیانه» وجود ندارد.
این اندیشکده اضافه کرد: «مسکو به قدری در اوکراین درگیر است که زمانی برای یک جنگ دیگر ندارد. همچنین هرگز به نظر نرسیده که روسیه بخواهد برای منافع ایران بجنگد.»
بنیاد کارنگی در ادامه مطلب خود به تاثیر تحولات اخیر منطقه بر روابط روسیه و اسرائیل پرداخت و نوشت اسرائیل پیش از حملات خود به سوریه، دیگر مسکو را در جریان نمی‌گذارد.
با در نظر گرفتن شرایط موجود، شاید روسیه تنها دفع حملات اسرائیل به سوریه را در دستور کار قرار دهد اما بیش از این، به مناقشه خاورمیانه وارد نخواهد شد.
بنیاد کارنگی همچنین نوشت روسیه ممکن است به سراغ گزینه حمایت غیرمستقیم از جمهوری اسلامی برود و گروه‌های نیابتی تهران، مانند حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن، را از نظر تسلیحاتی تقویت کند.به گفته این اندیشکده، روسیه تنها زمانی این گزینه را در دستور کار قرار خواهد داد که نیروهای ایالات متحده به‌طور فعالانه در مناقشه خاورمیانه مداخله کنند.
بنیاد کارنگی اضافه کرد روسیه مقابله با منافع آمریکا در سراسر جهان را هدفی مشروع می‌داند اما چنین موضعی در قبال اسرائیل ندارد و به همین دلیل، تنها زمانی به حمایت تسلیحاتی از گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی خواهد پرداخت که پای آمریکا در میان باشد.

چین از ایران و اسرائیل خواست «احتیاط» کنند
وزیر امور خارجه چین از همه طرف‌های درگیر در تنش بین اسرائیل و ایران خواست احتیاط کنند و جلوی تشدید شرایط را بگیرند.
در بیانیه وزارت امور خارجه چین آمده است که  وانگ یی در گفت‌وگوی تلفنی با یسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، همچنین از این کشور خواسته است که از امنیت نیروهای صلح‌بان سازمان ملل (یونیفیل) در لبنان اطمینان حاصل کند.وزیرخارجه چین در این تماس تلفنی بار دیگر موضع این کشور در قبال جنگ در غزه را تکرار کرده و خواستار آتش‌بس فوری، کامل و دائمی شده است.در این تماس تلفنی، وزیر خارجه اسرائیل با تاکید بر اینکه ایران منشا اصلی «تضعیف» ثبات در خاورمیانه است، گفت: «ایران از طریق نیروهای نیابتی خود از جمله حماس و حزب الله یک تهدید مستقیم است.» کاتز با اشاره به روابط و همکاری اقتصادی بین دو کشور و این واقعیت که تقریباً ۲۰ هزار کارگر چینی در طول سال‌های اخیر در اسرائیل کار می‌کنند گفت که انتظار داشته چین در مناقشه فعلی «موضع متعادل و منصفانه‌ای ابراز کند».

 یونیفل در تمام مواضع خود در لبنان باقی می‌ماند
 رئیس نیروهای حافظ صلح سازمان ملل، بر ادامه حضور صلح‌بان‌ها در تمامی مواضع خود در لبنان تاکید کرد.
ژان‌پی‌یر لاکروا با اشاره به «حمایت بسیار دلگرم‌کننده» شورای امنیت سازمان ملل از یونیفل گفت: «تصمیم گرفته شد که به رغم درخواست نیروهای دفاعی اسرائیل مبنی بر تخلیه مواضع در امتداد خط آبی، یونیفل در تمامی مواضع خود باقی بماند».بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، روز دوشنبه بار دیگر از نیروهای حافظ صلح در جنوب لبنان خواست تا از مناطق خاصی در نزدیکی مرز کشورش با لبنان بیرون بروند؛ او همچنین گزارش‌ها درباره حمله نیروهای اسرائیلی به صلح‌بانان یونیفیل را «کاملا نادرست» خواند.
در روزهای اخیر کشورهای مختلف، از جمله حدود ۴۰ کشوری که در ماموریت حافظ صلح سازمان ملل در لبنان (یونیفل) نیرو دارند، حملات علیه صلح‌بان‌ها را به شدت محکوم کرده‌اند.
در همین حال شورای امنیت سازمان ملل با ابراز نگرانی از حملات اخیر به مواضع یونیفل و زخمی شدن چند صلح‌بان، از همه طرف‌ها خواست که به ایمنی و امنیت نیروها و اماکن یونیفل احترام بگذارند.


 


کد مطلب: 496100

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/496100/برنامه-نتانیاهو-حمله-ایران

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir