کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حذف این سه عامل کمردردتان را کاهش می‌‌دهد

25 مهر 1403 ساعت 10:13


گروه علمی: کمردرد علت اصلی ناتوانی در جهان است و بیش از ۶۰۰ میلیون نفر با این عارضه زندگی می‌کنند، اما پژوهشگران می‌گویند با توجه کردن به سه عامل خطرساز می‌توان بار بیماری کمردرد را در سطح جوامع تا حدود ۴۰ درصد کاهش داد.

به گزارش ایسنا، پژوهشگران در بررسی که اخیراً یافته‌های آن در ژورنال «روماتولوژی لنست» (The Lancet Rheumatology) منتشر شده است، به تجزیه‌وتحلیل سیستماتیک داده‌های تقریباً ۵۰۰ بررسی درباره کمردرد در سراسر جهان در طول ۳۰ سال پرداخته‌اند تا بار جهانی کمردرد را بر اساس کشور، سال، سن، جنس و شدت تخمین بزند.بار بیماری کمردرد به ترکیبی از شایع بودن کمردرد و میزان از دست دادن سلامتی درنتیجه آن بستگی دارد.

سه عامل اصلی خطرساز
این پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که کمردرد که در میان علل ناتوانی در سه دهه گذشته رتبه اول را دارد، با سه عامل خطرساز اصلی یعنی چاقی، سیگار کشیدن و عوامل ارگونومیک محل کار ارتباط دارد و رسیدگی به این عوامل می‌تواند بار کمردرد را تا ۳۹ درصد کاهش دهد.

سیگار کشیدن به گردش خون میکروسکوپی ساختارهای ستون فقرات مانند دیسک‌ها و مفاصل آسیب می‌زند و همچنین با ضعیف شدن استخوان‌ّ‌ها همراهی دارد. از طرف دیگر کمردرد با عوامل سبک زندگی، ازجمله کم‌تحرکی، چاقی و اختلال خواب مرتبط است که همگی با افزایش خطر کمردرد مربوط هستند.

به همین ترتیب، خود چاقی با سایر عوامل سبک زندگی ناسالم مرتبط است که خود آنها هم می‌توانند خطر کمردرد را افزایش دهند. چاقی همچنین با افزایش فشار بر روی ساختارهای ستون فقرات که مستعد آسیب‌دیدگی هستند و پاسخ التهابی عمومی مرتبط است.

تشخیص کمردرد بر اساس علائم گزارش شده
کمردرد تحت تأثیر عوامل زیادی ازجمله عوامل زیست‌شناختی، اجتماعی و روانی قرار دارد. پیچیدگی کالبدشناختی ستون فقرات انسان به این معنی است که در بیشتر موارد کمردرد، یک علت ساختاری ساده مانند آسیب یک مفصل یا ماهیچه، حتی با تصویربرداری تشخیصی پیچیده، قابل‌شناسایی نیست.

درنتیجه تشخیص کمردرد عمدتاً بر اساس علائم گزارش شده انجام می‌شود. و درحالی‌که اکثر موارد کمردرد کوتاه‌مدت هستند، با بهبودی‌ای که پس از گذشت شش هفته از شروع درد رخ می‌دهد، یک‌سوم موارد کمردرد تثبیت می‌شوند و ممکن است سال‌ها با همین شدت ادامه داشته باشند. این تداوم کمردرد باعث می‌شود که این عارضه بار بیماری قابل‌توجهی ایجاد کند.

تاثیر جنسیت و سن بر کمردرد
این بررسی همچنین نشان داد گرچه جنسیت به طور مستقیم خطر کمردرد را تعیین نمی‌کند، شمار زنان مبتلا به کمردرد در جهان بسیار بیشتر است.این تفاوت را می‌توان با تفاوت میان مردان و زنان از لحاظ میزان مراجعه و جستجو برای مراقبت‌های پزشکی و همچنین با نابرابری در دسترسی به مراقبت‌های پزشکی بین مردان و زنان توضیح داد.

میزان بروز کمردرد نیز بسته به سن شما متفاوت است. یک باور نادرست رایج وجود دارد که کمردرد بیشتر در بزرگسالان در سن کار شایع است، اما در واقع میزان دچار شدن به کمردرد در افراد ۸۰ ساله بالاتر از سنین پایین‌تر است. مشکل این است که افراد سالمند اغلب هنگامی موضوع مراقبت‌های پزشکی مطرح است، نادیده گرفته می‌شوند.


کد مطلب: 496151

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/496151/حذف-این-سه-عامل-کمردردتان-کاهش-می-دهد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir