کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

۱۰ آلبوم جدید موسیقی کدامند؟

25 مهر 1403 ساعت 17:47


گروه فرهنگی: اخیرا آلبوم‌های موسیقی متفاوتی در ژانرهای مختلف موسیقی منتشر شده‌اند که در ادامه می‌توانید از تازه‌ترین‌های آن مطلع شوید.به گزارش ایسنا، ۱۰ آلبوم جدید حوزه موسیقی شامل «سونات‌های شماره یک و دو»، «آولاکو»، «در سوگ سکوت»، «سنتور»، «یک دهَن آواز»، «گنبد فیروزه‌ای»، «مرثیه‌ای برای اندوه»، «هزارتو»، «رواق» و «یاپیرجان» است.در ادامه می‌توانید از جزئیات این آثار آشنا شوید.
 

سونات‌های شماره یک و دو
این آلبوم اثری از محمدعلی صلاحی، یاسمین حسین‌زاده و علی چوپانی‌نژاد است و ۶ قطعه دارد.
محمدعلی صلاحی درباره‌ی این اثر نوشته است: «قطعاً این آگاهی که پرداختن به موسیقی جدی (آنچه از تفنن به دور است) در زیست امروزی کاری چند چندان دشوار است، بر کسی پوشیده نیست. آنچه مرا به این مسیر سوق داده است پیچیده و چندوجهی است، اما لازم دانستم به دو مورد اشاراتی داشته باشم.

اول از همه، بر من مبرهن است که همچنان  فرهیختگی و توجه به هنر غنی در میان بخش قابل توجهی از مردم علی‌رغم ناهنجاری‌های هنری و بی‌حوصلگی‌های اجتماعی جایگاه مشخص و معتبری دارد. لذا برای حفظ و حراست از این مهم همواره سعی کرده‌ام تا به موسیقی جدی و آکادمیک، به شکلی که درخور سلیقه‌ی جامعه‌ی فرهیخته باشد بپردازم و تلاشم بر این است تا با فعالیت‌های هدفمند در خدمت موسیقی، این مهم را تا هر اندازه قوام ببخشم. دوم، مایل بودم دغدغه‌های صوتی و زیباشناسانه‌ی خود که پیکره‌ی اصلی آن همزیستی میان عناصر رایج در دورهای «کلاسیک»، «رومانتیک» با «رومانتیک متأخر ـ قرن بیستم» است را میان عناصر موسیقایی دستگاهی ایران و تئوری‌های موسیقی غربی به پیوند در بیاورم، طلبی که برای من تنها در مفهوم موسیقی آکادمیک و جدی فراهم بود.»

قطعات این آلبوم شامل «سونات شماره‌ی ۱، برای فلوت و پیانو: موومان اول (شاه ختایی)»، «سونات شماره‌ی ۱، برای فلوت و پیانو: موومان دوم (چهارگاه)»، «سونات شماره‌ی ۱، برای فلوت و پیانو: موومان سوم (تم و واریاسون)»، «سونات شماره‌ی۲، برای فلوت: موومان اول (ارسی)»، «سونات شماره‌ی ۲، برای فلوت: موومان دوم (هجمه)»، «سونات شماره‌ی ۲، برای فلوت: موومان سوم (انگاره)» است.

آولاکو
این آلبوم اثری از گودرز قوامی و افشین آرام است که ۱۲ قطعه موسیقی دارد. ترانه‌های این آلبوم توسط گودرز قوامی سروده شده است.قطعات آن شامل «راه»، «جوُونی امید عاشقُونی»، «اسیر»، «فکلاش»، «دست فروش»، «دوم»، «چوطُوتینَم بَخوسَم»، «چی بگوم»، «عشق چاره ساز»، «کاسِ آو»، «بهار»، «بَخوشته شانس» است.

در سوگ سکوت
این آلبوم اثری از گودرز قوامی و افشین آرام است.در توضیحات این اثر آمده است:‌ «آلبوم «در سوگ سکوت» سفری به اعماق دل‌های شکسته و روح‌هایی است که در میان واژه‌ها و سکوت، معنا می‌یابند. این مجموعه، تلفیقی از دکلمه‌های پراحساس با نوای لطیف و تأثیرگذار پیانو است که هر نغمه‌اش چون قطره‌ای از غم و زیبایی بر دل می‌نشیند. صدابرداری و تنظیم  افشین آرام و  شعرهای گودرز قوامی در این اثر، فضایی زنده و ملموس خلق می‌کند که گویی شنونده را به قلب لحظاتی می‌برد که در آنها، هر کلمه طنین سوگواری در برابر سکوت است.

این آلبوم روایتی است از زیستن در میان درد و اندوه، جایی که سکوت دیگر تنها یک غیبت نیست، بلکه خود سوگ است؛ سوگی برای حرف‌های ناگفته، برای لحظات از دست رفته. دکلمه‌های شاعرانه و پیانو در کنار هم، چون گفت‌وگویی بی‌پایان میان دل و ذهن، در جستجوی معنایی از زندگی و عشق می‌چرخند.»

این آلبوم ۱۶ قطعه از جمله «از پیله تا پروانگی»، «انفرادی»، «هم پیالگی»، «صدای عاشقی»، «صدای سکوت»، «عشق اونه که بهش نرسی»، «رویا»، «آوای بهشت»، «گرگ و ماه»، «الکی خوش»، «نغمه‌ی بارون»، «آتیش خاموش»، «تکرار آخر»، «بیابون»، «کلاویه‌های دلتنگی» و «حقیقت گمشده» دارد.

سنتور
آلبوم «سنتور» اثری از سپهر زرنگه است که ۲۲۶ عدد قطعه موسیقی دارد.

یک دهَن آواز
آلبوم «یک دهَن آواز» اثری با موسیقی، تنظیم، طرح آوازی و خوانندگی کیان بابان‌زاده با نگاهی متفاوت به آواز ایرانی ساخته شده است.کیان بابان‌زاده در این اثر از اشعار باباطاهر، حافظ، عطار و هوشنگ ابتهاج و در بخش موسیقی از صداها و فضاسازی‌های محیطی در ترکیب با موسیقی مینیمال استفاده کرده است.آلبوم یک دهن آواز ۷ قطعه از جمله «مرا کُشت»، «شب گور»، «جام غم»، «زمانه»، «فرهاد کُش»، «فراق» و «آزادی» است.

یاپیرجان
آلبوم «یاپیرجان» اثری از مظفر شفیعی و شامل ۲۰ عدد قطعه موسیقی است.قطعاتی از جمله «پیش درآمد ماهور (لوح ۱)»، «چهارمضراب ماهور (لوح ۱)»، «تصنیف به شب وصلت (لوح ۱)»، «تصنیف ز من نگارم (لوح ۱)»، «پیش درآمد راک (لوح ۱)»، «رنگ بیات اصفهان (غنی و فقیر) (لوح ۱)»، «تصنیف صبحدم (لوح ۲)»، «تصنیف عروس گل (لوح ۲)»، «تصنیف باد خزان (لوح ۲)»، «پیش درآمد ابوعطا (لوح ۲)»، «تصنیف دائم مه من (لوح ۱)»، «رنگ اول ماهور (قهر و آشتی) (لوح ۱)»، رنگ دوم ماهور (لوح ۱)»، «رنگ سوم ماهور (لوح ۱)»، «رنگ بیات اصفهان (پریچهرو پریزاد) (لوح ۱)»، «پیش درآمد سه گاه (لوح ۲)»، «رنگ سه گاه (لوح ۲)»، «پیش درآمد افشاری (لوح ۲)»، «رنگ افشاری (لوح ۲)»، «رنگ ابوعطا (لوح ۲)» در این آلبوم وجود دارد.

گنبد فیروزه‌ای
آلبوم «گنبد فیروزه‌ای» اثری از محمدرضا شریفات‌پور و شامل ۱۴ قطعه موسیقی است.قطعات این آلبوم شامل «بداهه سه گاه»، «پایکوبی»، «تلاطم»، «نغمه‌های دلتنگی»، «چهارمضراب ابوعطا»، «بداهه بیات ترک»، «تکنوازی تمبک»، «پیش درآمد سه گاه»، «بداهه شور»، «آشفته گیسو»، «بداهه ابوعطا»، «شهنواز»، «نخل مجنون» و «رنگ بیات ترک» می‌شود.

مرثیه‌ای برای اندوه
آلبوم «مرثیه‌ای برای اندوه» اثری از سهیل ملاحسینی است.این اثر شامل سه قطعه موسیقی از جمله «مرثیه اول»، «مرثیه دوم» و «مرثیه سوم» است.

هزارتو
آلبوم «هزارتو» اثری از علی طالبی با ۸ قطعه موسیقی است؛ «قبل از بدنیا آمدنم»، «آسمان شب»، «معما»، «هفده»، «کریسالیزم»، «با ماه حرف می‌زنم»، «حباب‌ها» و «بعد از بدنیا آمدنم».

رواق
آلبوم «رواق» اثری از احمد رضاخواه، مجتبی عسگری و گروه سپهر و شامل ۷ قطعه موسیقی است؛ «پیشرو رواق»، «چهار مضراب سوار»، «سماع»، «ای جان» تصنیف عمل، «تکنوازی سنتور»، «ساز و آواز دشتی»، «بیات راجع»، «ساز و آواز اوج» و «بیات ترک».


کد مطلب: 496250

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/496250/۱۰-آلبوم-جدید-موسیقی-کدامند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir