کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

حمله اسرائیل به ساختمان شورای شهر نبطیه 

25 مهر 1403 ساعت 18:23


گروه بین الملل: مقامات لبنان می‌گویند در ادامۀ حملات هوایی  اسرائیل به مناطقی در سراسر لبنان ۲۱ نفر کشته شده‌اند که شش نفر آن‌ها شهروندان نبطیه در جنوب این کشور بوده‌اند، «از جمله شهردار این شهر».
این خبر ساعاتی پس از آن منتشر شد که سازمان دولتی دفاع مدنی لبنان که مسئولیت نجات و امدادرسانی در این کشور را بر عهده دارد، اعلام کرد جسد ۱۵ نفر را از زیر آوار یک ساختمان در شهر قانا بیرون آورده است.
نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت لبنان، در بیانیه‌ای اعلام کرد ساختمان شورای شهر در نبطیه در حالی هدف قرار گرفت که اعضای آن در حال بحث و بررسی چگونگی امدادرسانی به آسیب‌دیدگان بودند. میقاتی در بیانیه خود همچنین اعلام کرد جامعهٔ بین‌الملل در مورد حملات اسرائیل که منجر به کشته شدن غیرنظامیان شده «به عمد سکوت کرده است».
اما ارتش اسرائیل می‌گوید که مراکز فرماندهی و تأسیسات تسلیحاتی حزب‌الله را که در مناطق غیرنظامی نبطیه مستقر شده بود، هدف قرار داده است؛ اما مدارکی ارائه نکرد.فرماندار نبطیه هم گفت حملات هوایی اسرائیل که به کشته شدن شهردار این شهر و شماری دیگر از کارکنان شهرداری منجر شد، در جریان جلسه‌ای برای هماهنگی کمک‌های انسانی به غیرنظامیان رخ داده است.
به‌گفتۀ فرماندار، اکثر ساکنان نبطیه پس از بمباران‌های شدید هوایی اسرائیل از این منطقه خارج شده‌اند و شهردار نبطیه و کارکنان شهرداری برای کمک به افرادی که منطقه را ترک نکرده بودند، در شهر باقی مانده بودند.
این حملات مرگبار در حالی صورت گرفته که اسرائیل پس از گذشت یک هفته دوباره از روز چهارشنبه حملات خود را به حومه جنوبی بیروت آغاز کرده است.

حملات مرگبار اسرائیل به شهر قانا در لبنان
حملات اسرائیل به شهر قانا در ۱۲ کیلومتری مرز این کشور در جنوب لبنان ۱۵ کشته برجای گذاشته است.
سازمان دولتی دفاع مدنی لبنان که مسئولیت نجات و امدادرسانی در این کشور را بر عهده دارد،  اعلام کرد جسد ۱۵ نفر را از زیر آوار یک ساختمان در این شهر بیرون آورده و جستجو در این زمینه همچنان ادامه دارد.
به‌گفته آژانس پناهندگان سازمان ملل، ارتش اسرائیل با گذشت دو هفته از آغاز حمله به جنوب لبنان، برای ساکنان بیش از یک‌چهارم این کشور دستور تخلیه خانه‌هایشان را صادر کرده است. اسرائیل می‌گوید که جنوب لبنان را برای عقب راندن حزب‌الله هدف قرار داده است.حملات اسرائیل به لبنان در طول یک سال اخیر جان دست‌کم دو هزار و ۳۵۰ تن را گرفته و ۱۱ هزار تن را هم زخمی کرده است.به‌گفته وزارت بهداشت لبنان، در این مدت بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار شهروند این کشور هم آواره شده‌اند.
این نهاد دولتی لبنان، آمار قربانیان نظامی و غیرنظامی را تفکیک نکرده، اما به کشته‌شدن صدها زن و کودک اشاره کرده است.

حمله اسرائیل  به یك انبار سلاح 
ارتش اسرائیل می‌گوید، جنگنده‌های این کشور یک انبار زیرزمینی تسلیحات راهبردی حزب‌الله لبنان را در منطقه ضاحیه در حومهٔ بیروت هدف قرار داده‌اند.
خبرگزاری رویترز هم به نقل از شاهدان محلی،‌ از شنیده‌شدن صدای انفجار و ظاهر‌شدن ستونی از دود بر فراز منطقه خبر داده است. ارتش اسرائیل اندکی پیش از حمله، دستور تخلیه ساختمانی در ضاحیه را صادر کرده بود.به گفتهٔ آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، دو هفته پس از آغاز تهاجم نظامی اسرائیل به جنوب لبنان، فرامین تخلیه صادر‌شده از سوی ارتش این کشور، بیش از یک‌چهارم لبنان را شامل می‌شود. اسرائیل هدف از این عملیات گستردهٔ نظامی را، «عقب‌راندن حزب‌الله» اعلام کرده است.
این حملهٔ تازه تنها ساعاتی پس از ابراز مخالفت ایالات متحده با گسترش حملات اسرائیل به بیروت و ابراز نگرانی واشینگتن از شمار فزایندهٔ تلفات غیر نظامی انجام شد. آمریکا همچنین درباره خطرات گسترش احتمالی درگیری‌ها در خاورمیانه و کشیده‌شدن پای ایران به جنگی منطقه‌ای هم هشدار داده است.
 متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأیید کرده بود که واشینگتن نگرانی خود از این موارد را با دولت بنیامین نتانیاهو در میان گذاشته است.

ترکیه خواستار تحریم اسرائیل شد
وزیر امور خارجه ترکیه خواستار اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه اسرائیل و قطع حمایت‌های جامعه جهانی از این کشور به دلیل درگیری‌های خاورمیانه شد.
هاکان فیدان در نشستی با نمایندگان حزب حاکم این کشور در مورد فلسطین گفت: «ما دیگر باید از حد حرف زدن و دیپلماسی فراتر برویم. باید از تحریم‌ها شروع کنیم. اسرائیل باید تحریم شود.»
وزیر خارجه ترکیه همچنین در دیدار با ایمن الصفدی، همتای اردنی خود گفت: «امروز اسرائیل به تهدید اصلی صلح و امنیت بین‌المللی تبدیل شده است، اما اسرائیل این جنایت را به تنهایی انجام نمی‌دهد.»او در ادامه تصریح کرد که کشورهایی وجود دارند که از اسرائیل حمایت کرده و سلاح در اختیارش می‌گذارند.
فیدان با اشاره به اینکه مسجدالاقصی برای مسلمانان خط قرمز است گفت:‌ «به عنوان جهان اسلام، نمی‌توانیم در برابر اقدام‌ها و تحریک‌هایی که وضعیت تاریخی اماکن مقدس ما در قدس را نقض می‌کند، سکوت کنیم.»او با اشاره به اینکه اسرائیل می‌خواهد راه‌حل دو کشوری و تأسیس کشور مستقل فلسطینی را مسدود کند گفت: «فلسطینی‌ها حق دارند در سرزمین خود تحت نظارت دولت خود زندگی کنند.»
به گفته وی، این دولت یک دولت واقعی با تمام اختیارات و قابلیت‌ها خواهد بود و اضافه کرد که آنکارا به همکاری با اردن برای رسیدن به راه‌حل دو کشوری ادامه خواهد داد.
فیدان تأکید کرد که اسرائیل برای بیش از یک سال در غزه «نسل‌کشی» کرده است و اکنون بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این کشور، سعی دارد به‌تدریج لبنان را اشغال کند.
اسرائیل می‌گوید که هدفش از حمله به لبنان از بین بردن توان نظامی حزب الله است و قصد اشغال این کشور را ندارد.

آمریكا توقف مذاکرات با ایران را تأیید کرد
یک سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده  تأیید کرد که مذاکرات غیرمستقیم بین تهران و واشینگتن متوقف شده است. این تأییدیه پس از آن مطرح شد که عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، اعلام کرد هیچ زمینه‌ای برای ادامه این مذاکرات از طریق میانجی‌گری عمان وجود ندارد.
در پاسخ به این موضوع، وزارت خارجه آمریکا  بیان کرد که «ما خطوط ارتباطی مستقیم و باز با ایران داریم، زمانی که به نفع ما باشد » و افزود که «در حال حاضر نیازی به مذاکرات غیرمستقیم در عمان یا هر جای دیگری نیست.»
شبکه رسانه ملی اسرائیل، کان، گزارش داده است که ایران از طریق آمریکا به اسرائیل پیام رسانده که اگر پاسخ نظامی پیش روی اسرائیل به حمله موشکی اخیر ایران به اهداف خاصی محدود باشد، تهران آن را پایان دور کنونی این بحران تلقی خواهد کرد.شبکهٔ کان با استناد به «منبع آگاه» در دولت اسرائیل افزود پیام ایران از طریق یک کشور دیگر به آمریکا رسانده شده است.

 


کد مطلب: 496272

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/496272/حمله-اسرائیل-ساختمان-شورای-شهر-نبطیه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir