کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بیانیه اتحادیه اروپا و شورای همکاری درباره جزایر سه‌گانه

26 مهر 1403 ساعت 9:29


گروه بین الملل: نشست مشترک رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و سران اتحادیه اروپا به ریاست شارل میشل رئیس شورای اروپا و امیر قطر در بروکسل برگزار شد.
اتحادیه اروپا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه پایانی نشست مشترک خود از ایران خواستند به «اشغال» جزایر سه‌گانه ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی پایان دهد.در این بیانیه آمده است: «ما از ایران می‌خواهیم به اشغال جزایر سه‌گانه امارات متحده عربی، تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی که نقض حاکمیت امارات متحده عربی و اصول منشور سازمان ملل متحد است پایان دهد.»
در واکنش سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی  ایران، این درخواست را در راستای سیاست «تقابل» اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی خواند.
 عراقچی در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «مسیر همکاریِ با احترام، که از سوی ما در ملاقات‌های مختلف از جمله در نیویورک به آن‌ها پیشنهاد شد، اکنون با تمایل اروپا برای ‘تقابل’ پاسخ داده شده است؛ از طریق تحریم پروازهای مسافری و ایراد اتهام عبث ‘اشغالگری’ به ایران».
 عراقچی با بیان اینکه «جزایر سه‌گانه همیشه متعلق به ایران بوده‌اند»، این اتحادیه را به «سیاست خبیثانه تفرقه بینداز و حکومت کن» متهم کرد.
همزمان اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز بیانیه پایانی نشست مشترک سران اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس در خصوص جزایر سه‌گانه را محکوم کرد.
 بقایی گفت: «جزایر سه گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک بخش لاینفک ایران زمین بوده و خواهد بود و استفاده از مفاهیم و گزاره‌های انحرافی یا تکرار ادعاهای نادرست و گمراه کننده در مورد این بخش مهم از سرزمین ایران هیج تغییری در واقعیت امر ایجاد نمی‌کند. »
سخنگوی وزارت خارجه ایران «تغییر لحن» کشورهای اروپایی در خصوص جزایر سه‌گانه ایرانی را هم ناشی از «سیاست انفعال و باج‌دهی» آن‌ها به اسرائیل عنوان کرده است.
امارات عربی متحده در دهه‌های گذشته همواره‌ ادعاهای حاکمیتی خود را بر جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی تکرار کرده است.
این جزایر از سال ۱۹۷۱ و پس از خروج نیروهای نظامی بریتانیا از خلیج فارس دوباره در اختیار ایران قرار گرفته‌اند.
پیش از این در دسامبر ۲۰۲۲ چین با انتشار بیانیه مشترکی با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس که خواستار تلاش برای حل‌وفصل مساله جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی شده بود، خشم مقامات ایران را برانگیخته بود.در ژوئیه ۲۰۲۳ روسیه نیز در بیانیه‌ای مشترک با اعضای شورای همکاری خلیج فارس خواهان «ارجاع پرونده جزایر سه‌گانه به دیوان بین‌المللی دادگستری به منظور حل و فصل این مسئله مطابق با مشروعیت بین‌المللی» شده بود.
این بیانیه موجب شد تا مقامات وزارت خارجه ایران سفیر مسکو در تهران را احضار کنند.

 


کد مطلب: 496290

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/496290/بیانیه-اتحادیه-اروپا-شورای-همکاری-درباره-جزایر-سه-گانه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir